صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
خانه ما چه اطلاعاتی از سلامتی ما می‌دهد؟

در این مطلب بخش‌های گوناگون خانه را از این لحاظ بررسی می‌کنیم

چه  چیزی روی پیشخوان آشپزخانه است

روز خود را با میان‌وعده‌های مفید تنظیم کنید. خوراکی‌های مفید داشته باشید: میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، گوشت‌های بدون چربی و چربی‌های سالم. اگر کالاهای کنسروی می‌خرید، به سراغ کنسروهای میوه مخلوط با آب آن(به جای شربت) باشید. مواد افزودنی مانند نمک یا شکر را کنار بگذارید. هرگاه شک داشتید، برچسب روی خوراکی‌ها را بخوانید و بهتر این که در وهله اول، غذاهای کامل و سالمی را مصرف کنید که نیازی به برچسب ندارند.

روی میز آشپزخانه چه خوراکی‌هایی است

برنامه‌ریزی نادرست و نامنظم و فضای مجازی می‌توانند تا بعد از شام ادامه پیدا کنند؛ اما این نوع شیوه زندگی برای سلامتی ما مضر است. اگر بزر‌گ‌ترها به آن نظم ببخشند، بچه‌ها و نوجوانان نیز عادت‌های غذایی بهتری خواهند داشت و به سمت خوراکی‌های ناسالم جذب نمی شوند و وقتی که همه افراد خانواده در کنار هم سر میز باشند، همه آنها سود می‌برند.

اندازه ظروف غذا:

آیا فکر می‌کنید اندازه ظرف غذا می‌تواند بر روی سایز کمر شما اثر داشته باشد؟ درست است، مطالعات نشان می‌دهد که وقتی افراد از کاسه و بشقاب‌های بزر‌گ‌تر استفاده می‌کنند، آن را پر می‌کنند و این به این معناست که بیشتر از حد لازم غذا می‌خورند. این تغییر ساده را در موقع صرف غذا امتحان کنید: غذاهای سالم را در بشقاب‌های بزر‌گ‌تر و غذاهای ناسالم را در ظرف‌های کوچک‌تر سرو کنید. گرسنگی خود را با مواد مغذی بیشتر و هله‌هوله کمتر برطرف کنید.

آیا اضافی موادغذایی را به درستی نگهداری می‌کنید؟

خوردن این غذاها روشی عالی برای تامین وعده غذایی بعدی است؛ اما مطمئن شوید که آنها را به درستی در یخچال نگهداری کرده‌اید. باقیمانده مواد غذایی را فورا در یک ظرف درب‌دار در یخچال و فریزر بگذارید تا از ورود باکتری‌ها به آن جلوگیری کنید و در ظروف درب‌دار شیشه‌ای یا سرامیک و غیرپلاستیکی، داخل مایکروویو یا روی اجاق گاز گرم کنید تا حرارت به تمام غذا برسد. 

آیا در اتاق خواب صفحه نمایشگر دارید؟

آیا قبل از خواب دوست دارید در اینترنت گشت و گذار کنید یا یک برنامه تلویزیونی ببینید؟ انجام این کار می‌تواند خواب با کیفیت را از شما بگیرد. نور وسایل الکترونیکی روی قسمت‌های بیدارکننده مغز اثر می‌گذارد و به خواب رفتن را دشوارتر می‌کند و در نتیجه خواب کمتر، اغلب استراحت کمتری هم خواهید داشت.

آیا حیوان خانگی هم در کنار شما می‌خوابد؟

خوابیدن و نوازش کردن گربه و یا سگ گرچه می‌تواند راحت و عالی باشد؛ اما اتفاقاتی هم می‌افتد. حیوانات خانگی فضایی را در رختخواب اشغال می‌کند، سر و صدا می‌کند و به نوعی به دور خود می‌چرخد. حتی اگر در جای خواب خودشان روی زمین خوابیده باشند، بازهم می‌توانند خواب شما را مختل کنند و اگر مریض باشد، اگر در اتاق شما باشد، می‌تواند بعضی از میکروب‌ها را به شما منتقل کند.

آیا تختخواب شما استاندارد است؟

آیا صبح‌ها به سختی و با درد از خواب بیدار می‌شوید؟ ممکن است مشکل از تشک شما باشد. همه آدم‌ها به یک سطح محکم برای خواب احتیاج ندارند. بدن ما به ما می‌گوید که بهترین تشک کدام است. تشک تخت را باید بعد از 8 سال تعویض کنید و اگر بالش‌ها بد شکل و یا کم بار است، بالش جدید انتخاب کنید.

آیا می‌توانید کیت کمک‌های اولیه را پیدا کنید؟

هنگامی که صدمه جزئی یا بیماری به سراغ شما می‌آید، خوب است که درمان صحیح و سریع را در دسترس داشته باشید. یک کیت کمک‌های اولیه آماده را از داروخانه محل خود تهیه کنید و کاربرد تمام چیزهای داخل آن را بدانید و اینکه چه داروهای دیگری را می‌توانید به این کیت اضافه کنید، با پزشک مشورت کنید. کیت را در جایی بگذارید که به راحتی در دسترس باشد(اما دور از دسترس بچه‌ها باشد). هر آنچه را استفاده می‌کنید در آن بگذارید و داروهای منقضی شده را دور بریزید. 

لوازم آرایشی‌تان را در کجا نگهداری می‌کنید؟

اینکه هر روز از لوازم آرایش استفاده می‌کنید و یا برای روزهای خاص به کار می‌برید، اطمینان حاصل کنید که مکانش عاری از میکروب باشد. آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید و همیشه قبل از استفاده، دستتان را خوب بشویید. سعی کنید غیرمستقیم و به کمک ابزار جانبی از آن استفاده کنید. آب یا بزاق روی آن نریزد و با دوستان خود به طور مشترک استفاده نکنید.

حمام‌تان جرم گرفته است؟

هنگامی که فضای حمام تهویه مناسبی نداشته باشد، میکروب‌ها  می‌توانند در آن سریعا رشد کنند و موجب انواع بیماری شود، از ایجاد حساسیت در بینی و گلو گرفته تا عفونت. پنجره را باز کنید و یا به کمک فن، بخار حمام را به بیرون بفرستید. با شوینده‌ها و جرمگیر آن را تمیز کنید و هرگز کف حمام را فرش یا موکت نیندازید.

آیا کفش شما متناسب با کارتان است؟

بدن شما برای سالم ماندن به حدود 150 دقیقه ورزش هوازی در هفته نیاز دارد؛ اما اگر کفش مناسب ندارید، می‌تواند باعث کمردرد یا پادرد شود. از فروشگاه ورزشی می‌توانید کفش مناسب سطح فعالیت و شیوه زندگی خود را انتخاب کنید. کفش‌های کهنه را نپوشید. کفش‌ها را باید از لحظه‌ای که به پا می‌کنید، احساس راحتی به شما بدهد.

آیا دکوراسیون منزل شما بر فکر شما اثر دارد؟

برخی تحقیقات حاکی از ارتباط بین رنگ و خلاقیت و رنگ و توانایی انجام کارهای جزئی است. این نکته را در نظر داشته باشید که چه رنگ‌هایی را برای دیوارهای اتاق خود انتخاب می‌کنید. رنگی که انتخاب می‌کنید ممکن است در انجام انواع خاصی از کارها موثر باشد. 

آیا آب نوشیدنی شفاف و خوب است:

وقتی چیزهای زائدی وارد آب شود، می‌تواند باعث بروز هرگونه مشکل در معده و موجب اختلالات عصبی شود. سازمان حفاظت از محیط‌زیست(EPA) ایمنی آب آشامیدنی را محافظت می‌کند؛ اما اگر از آب چاه استفاده کنید، پس وظیفه خود شماست. مهم نیست که این آب از کجا می‌آید، هر زمان که احساس کردید طعم و مزه آب تغییر کرده، مراقب باشید، چون می‌تواند نشانه وجود یک مشکل باشد. همچنین می‌توانید از دستگاه تصفیه آب استفاده کنید. مطمئن شوید که فیلتر درست کار می‌کند و آن را بعد از مدتی عوض کنید.

آیا هوای خانه تازه و مطبوع است؟

هوای آلوده می‌تواند چشم، بینی و گلو را تحریک کند و یا باعث سردرد یا سرگیجه شود.

همچنین می‌تواند منجر به مشکلات طولانی‌مدت مانند سرطان و بیماری‌های قلبی و تنفسی شود. برای کاهش احتمال آلودگی هوای داخل خانه، اطمینان حاصل کنید که هوای تازه وارد خانه می‌شود. اگر می‌توانید، پنجره‌ها را باز کنید.

مطمئن شوید که تهویه مناسب است. اگر هنوز مشکل دارید، دستگاه تهویه هوا را تعویض کنید.

گردوغبار داخل خانه زیاد است؟

گردوغبار چیزی غیر از خاک است. هر چیزی که در هوا باشد، می‌تواند با گرد و غبار هوا مخلوط شود، مانند شوینده‌ها و مواد شیمیایی که برای تمیز کردن کفپوش و مبلمان به کار می‌رود. بچه‌های کوچکی که بیشتر وقت خود را روی زمین می‌گذرانند، بیشتر احتمال دارد بر اثر گرد و غبار بیمار شوند. از دستگاه تهویه هوا با فیلتر HEPA استفاده کنید. دستان خود را مرتب بشویید و با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک

منبع: WebMD