صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
مراقب خودتان باشید تا فرزندان بهتری تربیت کنید

در جهان امروزی از پدرها و مادرها انتظار می‌رود که بهترین تلاش خودشان را برای فرزندان‌شان انجام دهند و در اغلب موارد هم خواسته‌ها و نیازهای آنان را در اولویت بالاتری نسبت به خودشان قرار دهند. بعضی از متخصصان از پدرها و مادرها می‌پرسند آخرین باری که کاری را فقط برای خودتان انجام داده‌اید، به یاد می‌آورید؟ اگر بشنوید که جدی گرفتن خودمراقبتی یا رسیدگی به خود از سوی والدین برای بچه‌ها نیز مفید است، آن‌وقت چطور؟‌

اهمیت خودمراقبتی
خودمراقبتی یا رسیدگی به خود به معنای قربانی کردن نیازها یا خواسته‌های فرزندان نیست. جنبه‌ای از اهمیت خودمراقبتی برای والدین به این نکته برمی‌گردد که پدر و مادر ابتدا باید مراقبت از خود و رسیدگی به خود را جدی بگیرند تا سپس بتوانند از فرزندان خودشان مراقبت کنند. این درحالی است که متاسفانه بیشتر پدرها و مادرها حداقل گاهی اوقات از رسیدگی به خودشان احساس گناه می‌کنند و خودشان را به‌خاطر بهتر انجام نشدن امور مختلف مورد سرزنش قرار می‌دهند.

نکات راهنما برای خودمراقبتی والدین
1. خودتان را پرورش دهید

به یاد داشتن این موضوع بسیار مهم است که قبل از بچه‌دار شدن دقیقا چه چیزهایی شما را شاد و خوشحال می‌کرد. مثلا گاهی اوقات غذای مورد علاقه خودتان را بپزید، نه غذای مورد علاقه بچه‌ها؛ گاهی اوقات دوستان قدیمی‌تان را ببینید؛ دوچرخه‌سواری کنید؛ به باشگاه ورزشی بروید و غیره. انجام دادن این کارها به معنای خودخواه بودن نیست زیرا لذت بردن از زندگی، انرژی لازم برای رسیدگی به فرزندان‌تان را تامین می‌کند. اگر خودتان شاد نباشید و از زندگی لذت نبرید، تقریبا غیرممکن است که چنین خواسته‌ای از فرزندان‌تان داشته باشید.

2. با بچه‌ها بیرون بروید
با فرزندان خردسال خودتان برای کارهای مختلف از خانه بیرون بروید؛ به بهانه رساندن آنان به مدرسه، رفتن به پارک، رفتن به استخر، کلاس موسیقی و غیره. فرزند شما در هر سنی که باشد، همراه شدن با او می‌تواند مزیت‌های مختلفی از نظر روانی و جسمانی برای شما داشته باشد. ضمن این‌که رابطه بین شما را بهتر می‌کند.

3. بچه‌ها را به انجام دادن امور خانگی تشویق کنید
اگر می‌خواهید فرزندان‌تان در زندگی به شما کمک کنند، باید از همان سنین پایین از آنها برای انجام دادن امور خانگی درخواست کنید. با این ترفند، وقتی که بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، بدون چالش می‌توانند درک کنند که همه اعضای خانواده باید در امور خانگی مشارکت داشته باشند.

4. نه گفتن را یاد بگیرید
کسانی که دارای فرزند هستند، زمان و منابع مالی محدودتری در اختیار دارند. پس اگر کسانی از شما درخواست اضافه‌ای داشتند، نباید از نه گفتن خجالت بکشید یا بترسید. شما می‌توانید کاملا محترمانه به دیگران نه بگویید و احساس گناه هم نداشته باشید زیرا صداقت داشتن و شفاف بودن با دیگران بهتر از تحت فشار گذاشتن خودتان است.

5. بله گفتن را هم یاد بگیرید
اگر نزدیکان قابل اعتمادتان به شما پیشنهادهای مناسبی مانند نگهداری از کودک، شستن چند ظرف یا خرید کردن از فروشگاه را ارائه می‌دهند، باید به آنها بله بگویید. وقتی که کسانی بدون تعارف می‌خواهند به شما کمک کنند، نباید از کمک آنان دوری کنید و همه فشار زندگی را به خودتان محدود کنید.

6. رژیم غذایی سالم داشته باشید
کسانی که بچه‌های خردسال دارند، احتمالا می‌دانند که غذا خوردن بدون استرس در خانه با چنین بچه‌هایی چقدر سخت است. به همین دلیل هم بعضی از پدرها و مادرها در دوران سرپرستی از بچه‌های خردسال از نظر تغذیه‌ای شرایط بدی پیدا می‌کنند. این درحالی است که والدین باید رژیم غذایی سالمی داشته باشند و به‌خوبی غذا بخورند تا بتوانند بدن‌شان را سالم و فعال نگه دارند.
بعضی از والدین هم به خوردن باقی‌مانده غذای بچه‌ها عادت می‌کنند و خودشان به‌درستی غذا نمی‌خورند، درحالی که باید این عادت اشتباه را کنار بگذارند و تغذیه مستقل و کامل را جدی بگیرند.

7. به اندازه کافی بخوابید
خوابیدن با آرامش و به اندازه کافی نیز برای پدرها و مادرهایی که دارای بچه‌های خردسال هستند، واقعا سخت است. پس اگر کودک شما درحال چرت زدن است، خودتان هم چرت بزنید تا به بدن‌تان استراحت بدهید. شب‌ها هم بلافاصله بعد از خوابیدن بچه‌ها بخوابید تا بتوانید زمان بیشتری برای خوابیدن داشته باشید. فراموش نکنید که سرپرستی از کودکان همراه با کمبود خواب واقعا کار دشوار و طاقت‌فرسایی خواهد شد.

ترجمه: یوسف صالحی
منبع: NetDoctor