صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
وزن کم کنید اما بدون گرسنگی!

کنترل احساس گرسنگی مشکل جدی برای افرادی است که قصد کاهش وزن دارند. البته رعایت بهترین انتخاب‌های غذایی در این زمینه موثر است. در واقع، بعضی خوراکی‌ها مانع از بروز گرسنگی شدید می‌شوند که در نتیجه تمایل به ریزه‌خوری کاهش پیدا می کند. این سبک غذایی علاوه بر کاهش وزن، به حفظ سلامت بدن هم کمک کرده و تحلیل عضلانی، تغییرات پوست و مو، اختلالات روانی و... ناشی از رژیم‌های سخت را در پی نخواهند داشت.

 

بهترین انتخاب های غذایی


در وهله اول باید به خوراکی‌های سرشار از پروتئین اشاره کرد زیرا پروتئین‌ها احساس سیری را افزایش می‌دهند و مانع از گرسنگی مداوم هستند. به علاوه، به سوخت‌وساز چربی‌ها کمک می‌کنند. فیبرها نیز تاثیر سیرکنندگی بالایی دارند. فیبرها ترکیبات مغذی غذاها را جذب می‌کنند و غذا را پیش از هضم مدت طولانی‌تری در معده و روده باریک نگه می‌دارند. همچنین فیبرها به دلیل جذب آب، حجم بیشتری پیدا می‌کنند که این حالت نیز با افزایش سیری همراه است. 

 

سبزیجات علاوه بر فیبر فراوان و کالری کم توصیه می‌شوند. البته اسموتی و پوره ها چنین تاثیری ندارند زیرا سریع جذب بدن شده و هضم سریعی دارند. خوراکی‌های با شاخص قند پایین، گلوکز خون را در حد نرمال نگه می‌دارند و اشتها را کنترل می‌کنند. در این صورت، افت ناگهانی قند خون و تمایل به شیرینی‌جات و تنقلات کمتر خواهد بود.

 

ماهی و تخم‌مرغ؛ منابع عالی پروتئینی


افرادی که قصد کاهش وزن دارند حتما باید ماهی‌ را در برنامه غذایی خود بگنجانند. ماهی‌های چرب مانند سالمون نه‌تنها پروتئین بالایی دارند، چربی‌های مفید موردنیاز بدن را تامین می‌کنند و تاثیر مطلوبی در حفظ سلامت بدن دارد.

 

 

تخم‌مرغ نیز دیگر خوراکی مفید در این زمینه است. علاوه بر پروتئین، تخم‌مرغ حاوی بسیاری از ریزمغذی‌های ضروری است که نیاز بدن در دوران رژیم را تامین می‌کند. برخلاف تصور، زرده تخم‌مرغ تاثیر منفی بر کلسترول خون ندارد و حتی چربی آن از نوع چربی غیراشباع است. 

 

میوه‌ها و سبزیجات فراموش نشود!


در رژیم غذایی سالم و متعادل باید به مقدار کافی از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرد. بعضی از آنها به‌خاطر آب فراوان تاثیر بهتری در افزایش سیری دارند. هندوانه با بیش از 90 درصد آب، یک انتخاب عالی است. گریپ‌فروت نیز خاصیت سیرکنندگی دارد و البته منبع غنی از ریزمغذی‌ها محسوب می‌شود. موز و سیب گرچه کالری بیشتری به 2 میوه قبل دارند اما مانع از بروز گرسنگی تا مدت طولانی می‌شوند. از همین رو، بهتر است در وعده صبحانه حتما از این خوراکی‌ها میل شود. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Améliore ta Santé.fr   

 مرغ برگر، شامی ساده و سبک برای تابستان

کاکائو خام برای رفع خستگی مبتلایان به کووید19 مفید است!​​​
5 ماده معدنی برای مقابله با کورونا!​​​
بهترین خوراکی‌ها برای مقابله با احتباس آب در بدن​​​