صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
کاهش قند به‌جای چربی؛ راهکار بهبود هیپرکلسترولمی خانوادگی!

طی دهه‌های اخیر همواره توصیه شده افرادی که به‌خاطر زمینه ژنتیک دچار کلسترول خون بالا هستند، مصرف چربی‌های اشباع و خوراکی‌های با منشا حیوانی مانند گوشت و تخم‌مرغ را به‌حداقل برسانند تا کلسترول و در نتیجه زمینه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کاهش یابد. اما مطالعه جدیدی که در نشریه BMJ Evidence-Based Medicine منتشر شد، حاکی از آن است که این توصیه چندان کارایی نخواهدداشت!


گروهی از متخصصان قلب و تغذیه به بررسی دقیق توصیه‌های همیشگی در مورد کاهش کلسترول خون پرداختند. آنها به این نتیجه رسیدند که هیچ اثبات علمی میان کاهش مصرف چربی‌های اشباع در مبتلایان به هیپرکلسترولمی فامیلی وجود ندارد. اما براساس مطالعه اخیر، رژیم غذایی سالم برای قلب، رژیم فاقد قند است نه چربی‌های اشباع.


علاوه براین، کاهش مصرف قندها به‌خصوص برای افراد چاق و مبتلایان به فشار خون، دیابت و دارای زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی موثرتر است. براساس پژوهشی دیگر، خوراکی‌هایی مانند نان سفید، سیب‌زمینی و شیرینی‌جات که قند خون را بالا می‌برند، در افزایش کلسترول نیز تاثیر دارند که در واقع تاییدکننده مطالعه اخیر است. 


کلسترول خون بالا یکی از مشکلات سیستم قلبی عروقی است که در صورت عدم رعایت اقدامات درمانی می‌تواند منجر به بروز آنفارکتوس یا سکته قلبی در جوانان شود.


مترجم: مریم سادات کاظمی

منبع: www.pourquoidocteur.fr