صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
سالمندان و استفاده از تکنولوژی

 تکنولوژی‌های دیجیتال به سرعت تغییر می‌کنند و به سرعت هم منسوخ می‌شوند و معمولا برای یادگیری شیوه استفاده از آنها، باید کمی وقت صرف کرد. تکنولوژی جدید توضیح می‌دهد چرا بیشتر سالمندان برای ارتباط برقرار کردن، بیشتر آنچه که برایشان راحت‌تر است را ترجیح می‌دهند. مثلا به جای ارسال سریع یک متن یا به‌روزرسانی رسانه‌های اجتماعی، از تماس تلفنی با تلفن ثابت یا تلفن همراه، استفاده می‌کنند اما نباید این‌گونه باشد. من و همکارم ماسیمو میکوکی به تازگی دستگاه مدرن‌تری را طراحی کرده‌ایم که امیدواریم به افراد مسن کمک کند تا بیشتر با به‌روزرسانی‌های سریع ارتباط برقرار کنند چون احساس خوبی به آنها می‌دهد. امیدواریم با طراحی ابزارهای هوشمند و آنچه که ما به آن «طراحی ابزار مجازی» می‌گوییم، بتوانیم تکنولوژی جدید را بیشتر قابل‌دسترسی کنیم.

هنگامی که افراد مسن، دسترسی به پیام‌رسانی فوری ندارند، تماس تلفنی یا دیدار دوستان و خانواده می‌تواند تنها راهی باشد که بتوانند عزیزان خود را ملاقات کنند و انجام چنین کاری حتی بیش از یک بار در روز ممکن است انجام‌شدنی یا دلخواه آنها نباشد. در موارد مشابه، افراد مسن ممکن است احساس کنند تماس گرفتن با اقوام و بستگانشان، صبح و شب که صرفا اطلاع دهند که حال آنها خوب است، ممکن است کمی ناراحت‌کننده باشد در حالی که ما می‌توانیم دستگاه‌های نظارتی تخصصی را تهیه کنیم که حرکات افراد را داخل خانه ضبط می‌کند اما سالمندان معمولا استفاده از این ابزار را تجاوز به حریم شخصی خود می‌دانند.

با این حساب، ما ابزاری را ساختیم که به افراد مسن این امکان را می‌دهد که موقعیتشان را مانند به‌روزرسانی رسانه‌های اجتماعی، به خانواده‌هایشان انتقال دهند و این دستگاه (به جای تبلیغات برای اهداف تحقیقاتی طراحی شده) مانند یک رادیو به نظر می‌رسد اما به کاربران این امکان را می‌دهد تا اطلاعات مربوط به فعالیت خود را که با سنسور همراه ضربان قلب ضبط شده، به روشی سرگرم‌کننده و دیداری منتقل کنند و فقط با یک گروه خاص از طرفدارانشان به اشتراک بگذارند. این اطلاعات نشان می‌دهد فعالیت کنونی آنها تا چه اندازه پرانرژی است، مثلا آیا آنها کار پرجنب‌وجوشی مانند باغبانی را انجام می‌دهند، یا یک کار آرامش‌بخش و بی‌تحرک مانند کتابخوانی. با طراحی دستگاهی برای ارائه تکنولوژی که مردم با آن سریع آشنا می‌شوند، از اصول طراحی ابزار مجازی استفاده می‌کنیم. بیشتر افراد، تعامل با دستگاه‌هایی که شبیه محصولاتی است که قبلا از آن استفاده می‌کردند را راحت‌تر می‌دانند. طراحی دستگاه «رادیویی» براساس آشنایی قبلی آنها با رادیوهای سنتی، امکان استفاده از آن را برای کاربران آسان‌تر می‌کند، حتی اگر عملکرد بسیار متفاوتی داشته باشد.

ارائه کنترل به کاربران

دستگاه‌های زیادی وجود دارد که به کمک آن، افراد می‌توانند اعضای سالمند خانوادشان را تحت نظر داشته باشند اما معمولا این ابزارها کاملا مجهول هستند، جایی که افراد مسن مستقیم از طریق دوربین و سنسورهای اطراف خانه‌شان مشاهده می‌شوند. با این حساب، ما ابزاری ساختیم که این امکان را به افراد مسن می‌دهد تا موقعیت خودشان را مانند به‌روزرسانی رسانه‌های اجتماعی، به خانواده‌هایشان منتقل کنند یا مثلا وجود تلفن‌های همراه که سالمندان نیاز دارند تا کارشان را متوقف کنند و فوری به آن پاسخ دهند.

درعوض، دستگاه ابداعی ما به افراد اجازه می‌دهد سطح ارتباطات خود را انتخاب کنند و نیز به نوعی اجرا می‌شود که اطلاعات مفصلی مانند تصاویر افراد خانه را منتقل نمی‌کند. وسیله اطلاع‌رسانی است که به دیگران بگویید حالتان خوب است. همچنین ما می‌خواستیم این دستگاه را برای یادگیری، ارتباط و به یاد آوردن بسیار آسان ابداع کنیم بنابراین به جای صفحه نمایش که اطلاعاتی مثل متن یا تصاویر را   نشان می‌دهد، نمایشگری باشد که از ابزار به اصطلاح هوشمند استفاده می‌کند، تا آنچه کاربر انجام می‌دهد را نشان دهد. در اینجا، ابزار هوشمند ابزاری است که می‌تواند رنگ، شکل یا میزان نور را تغییر دهد. تحقیقات نشان داد ابزار ساطع‌کننده نور بهترین راه برای ارسال پیام بدون متن برای افراد زیر و بالای 60 سال است.

«رادیو» فقط نمونه اولیه تحقیق است اما این امکان را به ما می‌دهد تا بفهمیم که ترکیب ابزار نوآورانه با ابزار قدیمی آشنا می‌تواند، روشی موفقیت‌آمیز برای ترغیب کاربران سالخورده به استفاده از فناوری‌های جدید باشد. به این طریق، ابزار هوشمند و سایر ابزار مشابه مجازی می‌توانند فاصله سالمندان را با تکنولوژی کوتاه کنند و نوآوری را بین مصرف‌کنندگان قدیمی‌تر ارتقا دهند.

منبع: The conversation
مهتا زمانی‌نیک