صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
کودکان نسبت به ویروس کرونا مقاوم‌ترند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پژوهشگران در دانشگاه تگزاس در سان‌‌آنتونیو یک فراتحلیل (متاآنالیز) از داده‌های مربوط به کودکان و جوانان مبتلا به بیماری کووید-19 ناشی از ویروس جدید کرونا انجام دادند. این گروه پژوهشگران مجموعه‌ای از ۱۳۱ بررسی منتشرشده در فاصله ۴ ماهه ۲۴ ژانویه تا ۱۴ مه را که شامل ۷۷۸۰ بیمار از همه سنین می‌شد، تحلیل کردند.
نتایج این پژوهش که در مجله «لنست» منتشر شده، نشان می‌دهد ۱۹ درصد کودکان مبتلا به کووید-۱۹ بی‌علامت بودند، 6/5 درصد عفونت‌های همراه مانند آنفلوانزا داشتند و فقط 3/3 درصد آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بودند.  میان این کودکان فقط 7 مورد مرگ گزارش شده است.

آلوارو موریرا، استادیار بیماری‌های کودکان و نوزادان در دانشگاه تگزاس و سرپرست این بررسی گفت: «در این بررسی ما شایع‌ترین علائم، یافته‌های کمی آزمایشگاهی و ویژگی‌های تصویربرداری پزشکی کودکان مبتلا به کووید-۱۹ را توصیف می‌کنیم.»

بر اساس این بررسی، در کودکان نیز مانند بزرگسالان شایع‌ترین علائم تب و سرفه است که به ترتیب در ۵۹ و ۵۶ درصد موارد مشاهده شد.

میان ۲۳۳ کودک بیماری که سابقه پزشکی‌شان آنها را به ویروس آسیب‌پذیرتر می‌کرد، ۱۵۲ کودک دچار اختلال دستگاه ایمنی یا بیماری تنفسی یا قلبی زمینه‌ای بودند.

فقط شمار اندکی از کودکان علائمی را بروز داده بودند که می‌شد آنها را دچار «نشانگان التهابی چندسیستمی» که شبیه بیماری کاوازاکی است، شمرد. بیماری‌ این کودکان شبیه اشکال شدیدتر کووید-۱۹ مشاهده شده در بزرگسالان بود.

کودکان با التهاب عمومی کاهش قابل‌توجه در لنفوسیت‌ها- یک نوع از سلول‌های ایمنی در خون- داشتند. در کودکان با آزمایش مثبت کرون که دچار شکل شدید بیماری نبودند، درصد لنفوسیت‌های خون ۴۲ درصد بود، در حالی که در کودکان با نشانگان چندسیستمی این میزان ۱۱ درصد بود.

البته این پژوهشگران همچنین هشدار می‌دهند این بررسی اوج‌گیری در شمار کودکان دچار نشانگان التهابی چندسیستمی در نیویورک، بریتانیا و ایتالیا را که باعث شده اکنون متخصصان شمار بیشتری از کودکان مبتلا به این نشانگان را ببینند، در برنمی‌گیرد.