صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا مرطوب‌کننده‌های شبانه و روزانه تفاوتی دارند؟

امروزه تقریبا برای همه انواع پوست‌ها، مرطوب‌کننده مناسبی وجود دارد. مرطوب‌کننده بدون روغن برای افراد دارای پوست چرب، مرطوب‌کننده غنی‌شده با ویتامین E برای افراد دارای پوست خشک و مرطوب‌کننده حاوی ترکیبات اسیدی برای پوست‌های مستعد آکنه. 

 

مرطوب‌کننده چه کاری انجام می‌دهد؟ 

 

به بیان بسیار ساده و واضح، مرطوب‌کننده پوست ما را مرطوب و هیدراته نگه می‌دارد. لایه شاخی پوست یا stratum corneum، لایه بیرونی پوست است و مرطوب‌کننده‌ها به حفظ رطوبت در این لایه پوستی کمک می‌کنند. این روند به محافظت از پوست در مقابل خشکی و درنتیجه جلوگیری از التهاب و عفونت پوستی کمک می‌رساند. 

 

چگونه می‌توان بهترین مرطوب‌کننده را انتخاب کرد؟ 

 

در قضیه انتخاب مرطوب‌کننده نیز مانند اکثریت محصولات مراقبتی پوست،‌ یک دستورالعمل واضح و ثابت برای همه افراد وجود ندارد. اما قاعده کلی درباره مرطوب‌کننده‌ها به ما می‌گوید که محصولات غلیظ‌تر و چرب‌تر برای پوست‌های خشک‌، محصولات با غلظت متوسط برای پوست‌های نرمال و ترکیبی و همچنین لوسیون‌های مایع و سبُک برای پوست‌های چرب مناسب هستند. 

 

البته توصیه کلی به افراد دارای پوست حساس، این است که مرطوب‌کننده‌های بدون عطر و رایحه و ضدآلرژی (hypoallergenic) را انتخاب کنند تا احتمال تحریک‌پذیری پوست و ملتهب‌شدگی آن را کاهش دهند. مرطوب‌کننده‌های حاوی نیاسینامید (ویتامین B3) یا آلوئه‌ورا نیز می‌توانند به تسکین پوست‌های حساس کمک کنند. 

 

افراد دارای پوست مستعد آکنه نیز باید مرطوب‌کننده‌های سبُک، بدون روغن و غیرجوش‌زا (non-comedogenic) را انتخاب کنند تا خطر انسداد روزنه‌های پوستی را به حداقل برسانند. البته مرطوب‌کننده‌های حاوی اسیدهای آلفا‌ـ‌هیدروکسی یا نیاسینامید هم می‌توانند برای پوست‌های مستعد آکنه مناسب باشند. 

 

اگر پوست کسی دچار مشکل کم‌آبی شده باشد، باید از ترکیباتی مانند گلیسرین و اسید هیالورونیک کمک بگیرد تا پوست بتواند رطوبت مورد نیازش را به‌خوبی از محیط پیرامونی‌اش جذب کند. افراد دارای پوست ترکیبی هم می‌توانند از مرطوب‌کننده سبُک استفاده کنند، اما بهتر است که از مرطوب‌کننده غلیظ برای قسمت‌های خشک پوست کمک بگیرند تا به تعادل مناسبی برسند. 

 

مرطوب‌کننده روزانه چه کاری انجام می‌دهد؟ 

 

بیشتر مرطوب‌کننده‌های روزانه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و SPF هستند تا از پوست در برابر پرتوهای UVA و UVB محافظت کنند. مرطوب‌کننده روزانه، عمل رطوبت‌رسانی به پوست را انجام می‌دهد و معمولا با عناصر آنتی‌اکسیدانی ترکیب می‌شود تا بتواند از پوست در برابر آسیب‌های محیطی و پیرامونی محافظت کند. 

 

مرطوب‌کننده شبانه چه کاری انجام می‌دهد؟ 

 

پوست در طول ساعات روز در حالت محافظت از خود قرار دارد و در ساعات شب وارد حالت ترمیم و بازسازی می‌شود. برای همین است که اصطلاحی مانند beauty sleep شکل گرفته است. کورتیزول (هورمون استرس) در ساعات خواب کاهش می‌یابد و ترمیم سلولی نیز درحین همین تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد. پس پوست روند بازسازی را شروع می‌کند و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی هم شکل می‌گیرند تا روند بازسازی سلول‌ها و تقویت پوست شروع شود. اکثر مرطوب‌کننده‌های شبانه هم حاوی عناصر اسیدی، رتینول یا کلاژن هستند تا کل این روند بازسازی را به سطح کیفی بالاتری برسانند. 

 

تفاوت بین مرطوب‌کننده روزانه و شبانه واقعیت دارد؟ 

 

هر دو نوع این مرطوب‌کننده‌ها، عمل رطوبت‌رسانی به پوست را انجام می‌دهند، اما ترکیبات و بافت آنها با یکدیگر تفاوت دارند. مرطوب‌کننده‌های روزانه اغلب دارای ترکیبات افزوده‌ای مانند فیلترهای UVA و UVB و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های خاص هستند و بافت سبک‌تری دارند تا راحت‌تر زیر ترکیبات آرایشی یا ترکیبات SPF قرار بگیرند، اما مرطوب‌کننده‌های شبانه غلظت بیشتری دارند و لایه ضخیم‌تری روی پوست می‌سازند. 

 

میزان اسید هیالورونیک نیز در مرطوب‌کننده شبانه بیشتر است و ترکیبات رتینولی یا پپتیدی هم بیشتر به مرطوب‌کننده‌های شبانه اختصاص دارند تا اثرات ضدپیری را به مرطوب‌کننده شبانه اضافه کنند. 

 

آیا باید از مرطوب‌کننده شبانه و روزانه استفاده کرد؟ 

 

همان‌طور که گفته شد، تفاوت‌های واضحی بین این دو نوع مرطوب‌کننده وجود دارد، اما این‌که کسی به هر دو نوع این مرطوب‌کننده‌ها نیاز داشته باشد یا نه، در درجه اول به دیگر محصولات مراقبتی و آرایشی مورد استفاده‌اش بستگی دارد. اگر صبح‌ها از ضدآفتاب و محصولات آنتی‌اکسیدانی استفاده می‌کنید و شب‌ها نیز به استفاده از محصولات دارای اسید هیالورونیک و رتینوئید پایبند هستید، لزوما به تهیه مرطوب‌کننده‌های شبانه و روزانه نیازی نخواهید داشت. اما اگر چنین کارهایی را انجام نمی‌داده‌اید، می‌توانید مرطوب‌کننده شبانه و روزانه را خریداری کنید و خیلی راحت از آنها به‌جای سرم‌های دیگر کمک بگیرید. 

 

ترجمه: راضیه فیضی 

منبع: Stylist

با کرم مرطوب‌کننده، پیری پوست را به تعویق بیندازید
مراحل مراقبت از پوست در ساعات صبح
8 راه ساده و فوری برای کوچک‌تر کردن روزنه‌های پوستی
از اسطوخودوس تا هویج برای داشتن پوستی سالم و شاداب
بهترین راهنما برای محافظت از پوست در دهه 20 سالگی
نقش معجزه‌آسای ویتامین C در سلامت پوست
میندی کالینگ چطور جوش‌هایش را درمان می‌کند؟
4 نکته مهم قبل از دور انداختن محصولات زیبایی
چگونه با وجود ماسک از پوست‌مان مراقبت کنیم؟
چگونه می‌توان با وجود ماسک آرایش کرد؟