صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
جوانه ها؛ منبع غنی ریزمغذی‌ها

طی روند جوانه‌زدن گیاه، ترکیباتی مانند اسید فیتیک که مانع از جذب مواد معدنی در بدن می‌شود، از بین می‌رود. از طرفی،‌ آنزیم‌های دانه فعال شده و به ریزمغذی‌هایی نظیر کربوهیدرات ها، پروتئین‌ها و... تجزیه می‌شوند و از همین رو، فرایند هضم خیلی سریع‌تر در روده‌ها اتفاق می‌افتد. 

 

فواید جوانه ها


جوانه دانه‌ها سرشار از ویتامین‌های A،C،E،K و گروه B هستند. بعضی از ویتامین‌ها نیز طی روند جوانه‌زدن افزایش پیدا می کنند و به‌عنوان مثال، جوانه گندم حاوی ویتامینC خواهد بود در حالی‌که دانه خشک گندم فاقد این ویتامین است. منیزیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی، سدیم، فسفر و گوگرد نیز املاح موجود در جوانه‌ها محسوب می‌شوند. البته اسیدهای چرب ضروری، پروتئین‌ها، فیبرها و آنزیم‌ها نیز در آنها وجود دارند. بنابراین، مقدار کمی از جوانه گیاهان می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز بدن به درشت‌مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها را تامین کند.

 

چطور دانه به "جوانه" تبدیل می‌شود؟


برای جوانه‌زدن، کافی است دانه‌، چند روز در دمای محیط مرطوب بماند تا از حالت خفتگی بیرون بیاید. در این حالت، جوانه ظاهر می‌شود و ساختار دانه تغییر می‌کند تا پاسخگوی نیاز رشد گیاه جدید باشد. می‌توان جوانه حبوبات، غلات، ریشه‌های خوراکی و سبزیجات معطر را تهیه کرد اما معمولا جوانه حبوبات و غلات به‌دلیل طعم ملایم‌تر نسبت به سبزیجات معطر، کاربرد بیشتری دارد. البته باید دانست دانه‌هایی که برگ‌های سمی دارند را نباید برای جوانه انتخاب کرد. گوجه‌فرنگی، بادمجان، فلفل، سویا و ریواس از این جمله‌اند.

 

مراحل تهیه جوانه چگونه است؟


2 قاشق سوپخوری دانه موردنظر را به مدت یک شب در ظرفی خیس کنید. روز بعد، آب اضافی را بگیرید، دانه‌ها را روی پارچه نازکی ریخته و سطح آن را نیز با پارچه بپوشانید. با توجه به نوع دانه باید 2 تا 15 روز  در این حالت باشد. صبح و شب باید کمی آب روی پارچه اسپری کنید تا همچنان مرطوب بماند. مقدار آب نباید به‌حدی باشد که دانه‌ها غوطه‌ور شوند زیرا کپک‌ها رشد می‌کنند.

 

چه زمانی جوانه قابل مصرف است؟


زمانی که جوانه ظاهر شد، می‌توان آن را مصرف کرد. جوانه‌ها را درون آبکش بشویید و بگذارید آب اضافی شان جدا شود. جوانه‌ها را می‌توان 2 تا 3 روز درون ظرف بدون منفذ در یخچال نگهداری و همراه با انواع سالاد، ساندویچ و میان‌وعده میل کرد.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: topsante.fr

 تاثیر پروبیوتیک‌ها بر سلامت روان

در تابستان کرونایی، کلم بروکلی بخورید!​​​