صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
تقویت سیستم گوارشی در روزهای قرنطینه به کمک زردآلو!

زردآلو رسیده میوه‌ای خوشمزه است و هضم راحتی دارد. معمولا زردآلو کمی طعم ترش‌ مزه دارد که موجب تحریک شیره‌های گوارشی می‌شود. زردآلو حاوی پکتین فراوان است که این فیبرها عملکرد سیستم گوارش را تنظیم می‌کنند، در مقابله با تنبلی روده‌ها و یبوست نقش دارند و حتی مشکلی برای افرادی که روده حساس دارند نیز ایجاد نمی‌کند. 

 

  بتاکاروتن فراوان در برابر عفونت‌ها

زردآلو سرشار از پروویتامینA یا بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و برای رشد، سلامت پوست و مخاط‌ها همچنین بینایی تاثیر دارد. علاوه بر این، ویتامین A قدرت آنتی‌اکسیدانی و پاکسازی دارد و برای مقابله با سرطان و پیری سلو‌ل‌ها موثر است. البته مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها را نیز افزایش می‌دهد. 2 عدد زردآلو در روز می‌تواند نیمی از نیاز بدن به بتاکاروتن را تامین کند. این نکته به‌خصوص در مورد خانم‌های باردار، خانم‌هایی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند و افراد سیگاری، اهمیت بیشتری دارد زیرا نیاز به ویتامین A در این شرایط افزایش پیدا می کند. براساس تحقیقات، بتاکاروتن زردآلو می‌تواند در مقابله با تاثیر مضر الکل بر کبد موثر باشد. علاوه‌ بر بتاکاروتن، زردآلو حاوی کاروتنوئیدهاست که این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی خاصیت ضدالتهابی دارند و از بدن در برابر سرطان سینه و استحاله ماکولای چشم ناشی از افزایش سن محافظت می‌کند.

 

منبع پتاسیم

زردآلو یکی از بهترین منابع غذایی برای تامین پتاسیم است که در برابر اسپاسم‌های عضلات و بهبود عملکرد عصبی-عضلانی موثر خواهد بود. البته این میوه خوشمزه سرشار از آهن، مس و منیزیم نیز محسوب می‌شود که برای افراد با سطح فعالیت بالا توصیه می‌شود. از همین رو، خوردن زردآلو تازه یا خشک برای تجدید قوا و جبران املاح از دست‌رفته بدن مفید است و به دفع مواد سمی ناشی از خستگی بدن کمک می‌کند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: lanutrition.fr

 اَبَرمیوه‌های تابستانی برای مبارزه با کرونا

بهترین سبزی‌های تابستانی برای تقویت سیستم ایمنی در برابر کووید-۱۹​​​