صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
شواهد بیشتر درباره نقش کمبود ویتامین D در شدت بیماری کرونا

به گزارش سلامت به نقل از همشهری آنلاین پژوهشگران کالج ترینیتی در دوبلین در ایرلند و دانشگاه لیورپول در بریتانیا ۱۱۷ کشور که شمار بیماران کووید-۱۹ در آنها ۱۵۰ مورد یا بیشتر بود، بررسی کردند تا معلوم شود ویروس بر جمعیت‌های متفاوت چه آثاری می‌گذارد. این پژوهشگران داده‌های مربوط افراد ۶۵ ساله و بالاتر، تراکم جمعیت هر کشور، عرض جغرافیایی پایتخت و میزان‌های آلودگی هوا را گردآوری کردند.

یافته‌های آنها که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده، نشان داد درصد افراد سالمند در هر کشور قطعا با میزان مرگ‌ومیر کووید-۱۹ ارتباط دارد، به طوری که به ازای هر یک درصد افزایش در جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر، افزایشی ۱۳ درصدی در میزان مرگ‌ومیر رخ داده بود. یک عامل دیگر موثر بر میزان مرگ‌‌ومیر عرض جغرافیایی کشور بود، به طوری که حتی پس از در نظر گرفتن تاثیر سن به ازای هر درجه شمالی‌تر بودن کشور بالای عرض جغرافیایی ۲۸ درجه میزان مرگ‌ومیر ۵ درصد افزایش می‌یافت.

به گفته این پژوهشگران، در این عرض جغرافیایی مقدار کافی پرتوهای ماورای بنفش نوع B که در نور خورشید یافت می‌شود و با تابش به پوست باعث حفظ میزان طبیعی ویتامین D در ماه‌های زمستان،  بهار می‌شود، دریافت نمی‌کنند. تراکم جمعیت ارتباط معناداری با میزان مرگ‌ومیر نداشت، میزان آلودگی هوا در کمال تعجب با میزان کمتر مرگ‌ومیر ارتباط داشت.

این پژوهشگران به بسیاری از بررسی‌های پیشین اشاره می‌کنند که نشان می‌دهند ویتامین D نقش سودمندی در سلامت دارد و همچنین ممکن است نقشی در تقویت پاسخ ایمنی بدن و مهار التهاب داشته باشد.