صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
زانتوماس؛ نشانه‌ای هشداردهنده درباره بالا بودن کلسترول

به گزارش سلامت، «زانتوماس» می‌تواند در مورد کلسترول بالا هشدار دهد، که با خطر آترواسکلروز همراه است. لکه‌های چربی کوچک بر روی پلک ها، باسن، آرنج یا زانو‌ها که به نام زانتوماس نامیده می‌شوند و روی پوست رشد می‌کنند می‌تواند نشانه خطرناکی باشد.

پزشکان گفتند که ظاهر زانتوماس، لکه‌های زرد و گره بر روی پوست، اغلب نشانگر سطح بالای کلسترول است. به خودی خود، گزانتوم‌ها (رسوب کلسترول مومی در پوست یا تاندون‌ها) نتیجه اختلال در متابولیسم چربی در اپیدرم است.

بیشتر اوقات، آن‌ها روی صورت، یعنی روی پلک‌ها ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند در هر ناحیه دیگری از پوست نیز وجود داشته باشد. زانتوماس می‌تواند تک و چندگانه و از نظر اندازه متفاوت باشد. در صورت ظاهر شدن زانتوماس، توصیه می‌شود غده تیروئید را بررسی کنید، آزمایش قندیانجام دهید و در مورد اختلالات متابولیسم چربی بررسی شوید. اغلب اوقات، گزانتوم‌ها با افزایش کلسترول همراه هستند.

کلسترول بالا ناشی از سوء تغذیه یا در موارد بسیار نادر ناشی از بیماری است. با این وجود، ممکن است علائم خاصی وجود نداشته باشد. فرد با وزن طبیعی نیز می‌تواند کلسترول بالایی داشته باشد. علائم آترواسکلروز، که باعث افزایش کلسترول اضافی می‌شود، وقتی مشکل در حال حاضر جدی است، ظاهر می‌شوند. گاهی اوقات اولین علامت قابل توجه ممکن است حمله قلبی باشد.

بالا بودن کلسترون نیاز به درمان دارد، اما تکیه بر دارو به تنهایی ارزش ندارد - تغذیه نقش بسیار مهمی دارد. برای پیشگیری توصیه می‌شود مقدار چربی‌های ترانس را به حداقل برسانید و چربی‌های سالم بیشتری مصرف کنید. فعالیت بدنی نیز لازم است -فعالیت بدنی و تحرک برای حفظ سوخت و ساز طبیعی است.

باشگاه خبرنگاران جوان