صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
چگونه کولرها جایی برای رشد قارچ، ویروس و باکتری می‌شوند؟

به گزارش سلامت به نقل از ایسنا، سلیمه معتمد با اشاره به ضرورت رعایت بهداشت دستگاه‌های خنک‌کننده و تهویه در منازل و اماکن عمومی، اظهار کرد: در زمان استفاده از کولر در اماکن عمومی حداقل یک ساعت پیش از شروع ساعت کاری روشن‌شده و حداقل یک ساعت بعد از اتمام ساعت کاری جهت اطمینان از پاک‌سازی هوا خاموش شود.

وی تصریح کرد: در زمان استفاده از کولر در اماکن عمومی جهت برقراری جریان و عبور هوا و جایگزینی هوای تازه با هوای داخل ساختمان، چند دریچه یا پنجره باز گذاشته شود.

این کارشناس افزود: دریچه‌ها طوری تنظیم گردد تا باد مستقیم به سمت افراد پرتاب نشود و در فضاهای عمومی نیز افراد حاضر از ماسک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه باید پوشال‌های کولرهای آبی سالانه تعویض شوند خاطرنشان کرد: کولر در فضایی بیرون از ساختمان قرار داده شود و تامین هوای تازه از بیرون ساختمان باشد تا هوای داخل مجدداً وارد کولرهای آبی نشود.

معتمد با بیان اینکه در زمان استفاده از کولرهای آبی در اماکن عمومی و تجمع افراد بهتر است کولر با حداکثر سرعت جهت تامین هوای تازه راه‌اندازی شود گفت: دریچه‌های کولر از وجود گرد و غبار هوا پاک شود تا مشکلاتی را برای سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی، مخصوصاً برای بچه‌ها، سالمندان یا افراد مبتلا به ناراحتی‌های تنفسی ایجاد نکند.

به گزارش گروه دریافت ایسنا، کارشناس بهداشت حرفه‌ای شهرستان جم با اشاره به اینکه کولرهای گازی هوای داخل محیط را به گردش می‌اندازند خاطرنشان کرد: در صورتی که فقط گردش داخلی صورت می‌گیرد بهتر است سرعت فن بالا انتخاب نشود تا هوای در گردش با شدت کمتری در محیط جریان یابد و سرعت حرکت فن را در آرام‌ترین حالت قرار دهید.

وی با تاکید بر اینکه فیلترهای کولرگازی مورداستفاده در فضاهای عمومی به‌طور روزانه شستشو و تمیز شود افزود: در فضاهایی که هیچ‌گونه پنجره و دریچه‌ای برای تامین هوا از بیرون وجود ندارند وضعیت انتقال ویروس خطرناک است و حتی‌الامکان نباید روشن شود و استفاده از ماسک توسط همه افراد حاضر الزامی است.

معتمد بابیان اینکه نیاز است کولرهای گازی به صورت دوره‌ای شست‌وشو شوند خاطرنشان کرد: کولرهای گازی با جذب گرما و رطوبت در کویل‌های اپراتور ایجاد سرمایش می‌کنند. در صورت عدم سرویس دوره‌ای کولر فضایی برای رشد قارچ، ویروس و باکتری ایجاد می‌شود و نیاز است فیلترها به صورت روزانه شست‌وشو شوند.

کارشناس بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت جم باز بودن پنجره‌های موجود در ساختمان را برای زمان روشن بودن پنکه‌های سقفی لازم دانست و خاطرنشان کرد: پنکه‌ها بدون باز گذاشتن درب یا پنجره‌ها می‌تواند هوای آلوده فضای داخل را به جریان درآورند و هنگام استفاده از پنکه‌های سقفی سرعت چرخش پره‌ها خیلی زیاد نباشد.