صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
چگونه میکروبیوم روده را برای مبارزه با کروناویروس سالم نگه داریم؟

همان‌طور که با کارهایی مانند شستن مداوم دست‌ها از خودتان در مقابل کروناویروس محافظت می‌کنید، می‌توانید خط دفاعی درون بدن را از طریق تقویت سیستم ایمنی مستحکم‌تر کنید. سیستم ایمنی بدن، دستگاه پیچیده‌ای است و شدیدا نسبت به جهان پیرامون ما واکنش نشان می‌دهد. پس جای تعجب نیست که عوامل بسیاری بر کارکرد سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارند.

یکی از جنبه‌های مهم تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامتی میکروبیوم روده یا همان جایی است که تریلیون‌ها میکروب زنده در آن زندگی می‌کنند. یافته‌های علمی در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که میکروبیوم روده، نقش اساسی و مهمی در واکنش سیستم ایمنی نسبت به بیماری‌ها و همچنین حفظ سلامت عمومی بر عهده دارد. میکروبیوم سالم علاوه بر پاسخ دادن به عوامل بیماری‌زا مانند کروناویروس، به جلوگیری از واکنش‌های غیرعادی و خطرناک سیستم ایمنی برای ریه‌ها و دیگر اندام‌های حیاتی بدن نیز کمک می‌کند. همین واکنش‌های افراطی سیستم ایمنی در شرایط بحرانی می‌تواند به نارسایی تنفسی و حتی مرگ افراد منتهی شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با میکروبیوم سالم

به‌جای این‌که سریعا سراغ مکمل‌هایی بروید که بدون وجود شواهد علمی قوی، ادعای «تقویت سیستم ایمنی» را دارند، باید به آن دسته از مواد غذایی توجه کنید که تاثیر زیادی بر محدوده و نوع میکروب‌های روده برجا می‌گذارند. میکروبیوم سالم، میکروبیومی است که از تنوع خوبی برخوردار باشد و گونه‌های متفاوت و متنوعی از میکروب‌های مفید را در خودش جای بدهد که هر کدام نقش مثبتی را در سیستم ایمنی و سلامت عمومی بدن ایفا می‌کنند. همراه با افزایش سن، تنوع میکروبیوم رو به زوال می‌رود و همین نکته می‌تواند توضیح‌دهنده بعضی از تغییرات مربوط به سیستم ایمنی همراه با بالاتر رفتن سن باشد. بنابراین تلاش برای حفظ سلامتی و تنوع میکروبیوم در روده در تمامی دوره‌های زندگی، خصوصا در دوران سالمندی، از اهمیت زیادی برخوردار است.

جالب است بدانید که محققان علی‌رغم پی بردن به اهمیت میکروبیوم روده برای سیستم ایمنی بدن، هنوز درک کاملی از فعل و انفعالات میان میکروبیوم و سیستم ایمنی ندارند. با این‌حال، به نظر می‌رسد که رابطه‌ای میان ساختار میکروبیوم و التهاب بدن وجود دارد که یکی از مشخصه‌های واکنش‌های سیستم ایمنی محسوب می‌شود. باکتری‌های روده، ترکیبات شیمیایی مفید و زیادی را تولید می‌کنند و همچنین ویتامین A موجود در مواد غذایی را فعال می‌کنند که خودش به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌رساند.

بهترین انتخاب های غذایی

بهترین راه برای افزایش تنوع میکروبیوم، خوردن طیف وسیعی از مواد غذایی گیاهی است که سرشار از فیبر هستند. محدود کردن استفاده از مواد غذایی شدیدا فرآوری‌شده و بی‌ارزش یا شدیدا کم‌ارزش نیز تکمیل‌کننده قاعده قبلی است. تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که پیروی از رژیم مدیترانه‌ای با افزایش تنوع میکروبیوم و کاهش التهاب در بدن همراه است. برای پیروی از این رژیم غذایی باید هر روز مقدار زیادی از میوه‌ها، سبزی‌ها، مغزهای خام، ‌دانه‌ها، غلات سبوس‌دار، مقداری از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون فرابکر و مقدار کمتری هم از گوشت قرمز بدون چربی یا ماهی را در رژیم غذایی خودتان بگنجانید. ضمن این‌که استفاده از نمک، شیرینی‌ها، نوشیدنی‌های شیرین، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و دیگر افزودنی‌ها باید کاملا کنار گذاشته شود. شما می‌توانید از ماست‌ها و دیگر انواع لبنیات غنی‌شده با ترکیبات پروبیوتیک نیز برای تقویت میکروبیوم روده کمک بگیرید. از دیگر منابع طبیعی پروبیوتیک‌ها می‌توان به نوشیدنی‌های تخمیری مانند کفیر اشاره کرد.

اگر در روزهای شیوع کرونا برای خودتان، اعضای خانواده یا سالمندان به خرید می‌روید، فراموش نکنید که انتخاب آن دسته از مواد غذایی که نقش مثبتی برای تقویت میکروبیوم دارند، به مراتب از خریداری تعداد زیادی دستمال کاغذی اهمیت بیشتری دارد. اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدن خودتان را در وضعیت مطلوبی نگه دارید، باید علاوه بر تغذیه میکروبیوم، هر روز در خانه فعالیت بدنی مناسبی داشته باشید و شب‌ها به اندازه کافی بخوابید و البته فراموش نکنید که هر روز چندین و چند بار دست‌هایتان را بشویید!

ترجمه: ندا احمدلو
منبع: The Conversation