صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا ویروس جدید کرونا بیشتر از میان مردان قربانی می‌گیرد؟


با این‌که در تعداد مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ تفاوت اندکی میان مردان و زنان وجود دارد و مردان، مطابق آمار ثبت‌شده، کمی بیشتر به این بیماری مبتلا شده‌اند. اما در تعداد مرگ‌و‌میر و وخامت بیماری کفه ترازو به سمت مردان سنگینی می‌کند و به نظر می‌رسد مردان بیشتر از زنان از این بیماری ضربه می‌خورند. آیا واقعا چنین است و دلیل آن چه می‌تواند باشد؟

بر اساس آمارهای ثبت‌شده و همچنین گزارش مشترک سازمان بهداشت جهانی و چین از بیش از ۵۵ هزار بیمار، نرخ مرگ‌و‌میر در مردان ۲/۸ درصد و در زنان ۱/۷ درصد ثبت شده است.

اما علت چیست:

ایمنی و بهای آن

وقتی پای پاسخ ایمنی بدن به عفونت‌ها در میان باشد، مردها در جایگاه ضعیف‌تری قرار می‌گیرند. پژوهش‌ها نشان داده است که سرماخوردگی‌های معمولی و آنفلوانزای فصلی در مردها شدیدتر است، هرچند این شدت بروز بیماری در مردها دستمایه شوخی است و تصور بر این است که اغراق می‌کنند. این الگویی است که در بسیاری از عفونت‌های ویروسی تنفسی هم دیده می‌شود.
-
- زنان بعد از واکسیناسیون، در مقایسه با مردان آنتی‌بادی بیشتری تولید می‌کنند. زنان حتی در مقابل پاتوژن‌هایی که در کودکی با آن روبه‌رو شده‌اند حافظه ایمنی بهتری دارند. این قوی‌تر بودن سیستم ایمنی احتمالا به دلایل تکاملی، برای محافظت از جنین در دوران بارداری شکل گرفته است. آن‌ها این ایمنی را از طریق شیر به کودک منتقل می‌کنند. اما این قوی‌تر بودن بهایی داشته است. زنان بسیار بیشتر از مردان به بیماری‌های خود‌ایمنی(مثل روماتیسم؛ لوپوس و ...) دچار می‌شوند، حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا به بیماری‌های خود‌ایمنی را زنان تشکیل می‌دهند.

سبک زندگی و بهای آن

نتایج پژوهش‌های اخیر در مورد کووید‌ـ‌۱۹ از چین بیرون آمده است، جایی که بزرگ‌ترین جمعیت سیگاری جهان را در خود جای داده است. اما فقط ۲ درصد زنان چینی سیگار می‌کشند و به‌خوبی مشخص شده است که مصرف دخانیات تا چه اندازه می‌تواند عاملی خطر‌زا در بیماری کووید‌ـ‌۱۹ باشد.

بررسی‌های متعدد همچنین نشان داده است که نرخ ابتلا به دیابت نوع دوم و فشار خون در مردان چینی بیشتر از زنان این کشور است که ریشه در سبک زندگی آن‌ها دارد. این‌ مساله احتمالا وخامت بیماری‌هایی مانند کووید‌ـ۱۹ را افزایش می‌دهد. به‌طور کلی میزان بروز بیماری‌های تنفسی در مردان چینی بالاتر از زنان این کشور است.

مساله دیگر پایبندی بیشتر زنان به رفتارهایی است که در افزایش سلامت موثرند. میزان رعایت بهداشت هم به‌طور کلی در زنان بیشتر از مردان است. یک مطالعه نشان داده است مردان به‌طور کلی با علایم شدیدتر و دیرتر به بیمارستان مراجعه کرده‌اند و این می‌تواند عامل مهمی در افزایش خطر مرگ‌و‌میر باشد. این رفتارها احتمالا در «حس کاذب ایمنی مردانه» در مقابل بیماری ریشه دارد که از قدرت بیشتر فیزیک مردانه ناشی می‌شود. به همین دلیل احتمالا مردان توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ و بیماری‌های مشابه را کمتر جدی می‌گیرند.

مجموعه این عوامل باعث شده است که نرخ مرگ‌و‌میر مردان مبتلا به کووید‌ـ۱۹ بیشتر از زنان باشد. با این همه، آمارهایی که از بروز بیماری در کشورهایی دیگر و نسبت مرگ‌و‌میر به دست خواهد آمد و مقایسه آن با سبک زندگی افراد این مساله را روشن‌تر خواهد کرد.