صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
7 راه برای گنجاندن میوه و سبزی بیشتر در رژیم غذایی کودکان

اگر شما هم جزو همین گروه از والدین هستید و نمی‌دانید که چطور می‌توانید میوه و سبزی بیشتری را در رژیم غذایی فرزندتان بگنجانید، بهتر است که این 7 راهکار ساده و کاربردی را امتحان کنید. 

 

1. سبزی‌ها یا صیفی‌های مختلف را به غذاهای مورد علاقه فرزندتان اضافه کنید. با این کار، او دیگر بهانه‌ای برای نخوردن سبزی‌ها پیدا نمی‌کند، زیرا اصلا متوجه حضور سبزی یا صیفی مورد نظر شما در غذا نمی‌شود. مثلا می‌توانید گوجه‌فرنگی را پوست بگیرید و بعد از رنده یا پوره کردن، آن را با رب ماکارونی یا سس پیتزا مخلوط کنید. هویج پخته و له‌شده هم همیشه می‌تواند به سس ماکارونی، سس پیتزا و انواع سوپ اضافه شود. همیشه به خاطر داشته باشید که انواع سبزی‌ها بعد از پختن و له شدن می‌توانند به تمام غذاهایی مانند پیتزا، کوکو، کتلت، لازانیا، ماکارونی و سس‌های مختلف اضافه شوند و فرزند شما هم اصلا متوجه این موضوع نشود. 

 

2. میوه‌ها و سبزی‌ها را به کودکان معرفی کنید. مثلا درباره خاصیت هر کدام از آنها با فرزندتان صحبت کنید و از او بخواهید تا راهی برای خوردن این میوه‌ها و سبزی‌ها پیدا کند. مثلا شاید بعضی کودکان ترجیح بدهند که به‌جای خوردن میوه درسته، از آب‌میوه یا پوره میوه استفاده کنند. گاهی می‌توان پوره میوه‌ها را با شیر مخلوط کرد و بعد از یخ زدن آنها را به‌صورت بستنی به کودکان ارائه داد. زمانی که شما درباره خاصیت میوه‌ها و سبزی‌های مختلف با فرزندتان صحبت می‌کنید، او تمایل بیشتری به خوردن این گروه از مواد غذایی نشان می‌دهد. از فرزندتان بپرسید که آیا دوست دارد میوه‌های مختلف را همراه با خوراکی مورد علاقه‌اش مانند شکلات آب‌شده یا آب‌لیمو مصرف کند یا نه. زمانی که کودکان حق انتخاب داشته باشند، بیشتر می‌توانند با مواد غذایی ارتباط برقرار کنند. 

 

3. خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها را برای فرزندان خودتان به یک سرگرمی جالب تبدیل کنید. مثلا بشقاب میوه او را با کمک میوه‌ها و صیفی‌های مختلف به شکل جذاب و بامزه‌ای بچینید تا او به میوه خوردن ترغیب شود. 

 

4. خودتان را به‌عنوان الگویی مناسب برای خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها به فرزندتان نشان دهید. معمولا کودکان ذائقه غذایی‌شان را از والدین می‌گیرند. بنابراین، اگر شما به‌عنوان پدر یا مادر همیشه در خانه مشغول خوردن میوه‌، سبزی و صیفی باشید و همچنین هنگام خوردن از عطر و طعم این مواد غذایی تعریف کنید، کودک هم به‌مرور زمان به خوردن این مواد غذایی مهم علاقه‌مند می‌شود. 

 

5. هنگام پخت‌وپز حتما از کودک نظرخواهی کنید. مثلا به او بگویید که در کوکوی امروز می‌توانید از هویج، کدو، سیب‌زمینی، بادمجان یا فلفل دلمه‌ای استفاده کنید. حالا فرزند شما می‌تواند از بین این مواد اولیه،‌ چند عدد را برای استفاده در غذا انتخاب کند. به این ترتیب کودک با مشارکتی که در پخت غذا پیدا می‌کند، تمایل بیشتری به خوردن آن غذا نشان می‌دهد.

 

6. حتما قانون خوردن سالادهای مختلف را در خانه اجرایی کنید. شما باید حداقل در یک وعده غذایی در کنار کودک از انواع سالادهای تازه استفاده کنید. بهتر است که سالادها حداقل نیم‌ساعت قبل از وعده غذایی اصلی سِرو شوند. شما می‌توانید درباره محتویات سالاد یا حتی سس سالاد نیز با فرزندتان مشورت کنید تا او باز هم به خوردن خوراکی که در تهیه آن نقش داشته است، تمایل بیشتری نشان دهد. 

 

7. فصل تابستان، فصل بسیار مناسبی برای افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها توسط کودکان است. شما در این فصل می‌توانید انواع میوه‌ها را به‌صورت پوره دربیاورید، سپس با آب یک نوع سبزی مانند آب کرفس مخلوط کنید و در قالب‌های کوچک داخل فریزر بگذارید. بچه‌ها معمولا به خوردن این یخمک‌های میوه‌ای علاقه و تمایل زیادی دارند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Healthy Children
چطور با کودکان بدغذا کنار بیاییم؟​​​