صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
کاهش بینایی؛ عارضه جدی "دیابت"

بررسی‌های اخیر بیانگر تاثیر مکمل ویتامینA در بهبود بینایی مبتلایان به دیابت است. محققان دانشگاه اکلاهاما به تازگی دریافتند میان کمبود ویتامین A و کاهش بینایی در مبتلایان به دیابت نوع 2 را که می‌تواند زمینه‌ساز عوارض جدی و نابینایی شود، ارتباط وجود دارد.


نتایج این مطالعات که در نشریه علمی The American Journal of Pathology به چاپ رسید، بیانگر این است که گنجاندن مقدار بیشتر ویتامین A در رژیم غذایی مبتلایان به دیابت می‌تواند در حفظ بینایی آنها موثر باشد. اکتشافی که اگر به‌طور کامل تایید شود، موجب بهبود زندگی 442 میلیون بیمار دیابتی در سراسر دنیا خواهدبود. 


شایان ذکر است اختلالات بینایی ناشی از دیابت در حدود 50% مبتلایان به دیابت نوع2 بروز پیدا می‌کند و یکی از مهم‌ترین علل نابینایی پس از سن 65 سالگی است. در واقع افزایش مزمن قند خون زمینه‌ساز آسیب‌پذیری جداره عروق چشم شده و در نهایت به پارگی عروق شبکیه و تحلیل بینایی ختم می‌شود. 


ویتامین A؛ ضروری برای عملکرد مطلوب چشم


برای تایید این مسئله، دانشمندان وضعیت گروهی از موش‌های آزمایشگاهی را که مبتلا به دیابت بودند، بررسی کردند و به‌‌ آنها  chromophore visuel 9 cis-rétinienکه نوعی آنالوگ ویتامینA است، تزریق شد. 


نتایج حاکی از آن بود که عملکرد بینایی این موش‌ها به طرز قابل توجهی پس از درمان، بهبود یافت. به علاوه، محققان دریافتند که این درمان در کاهش استرس اکسایشی شبکیه، کاهش مرگ سلول‌های شبکیه، تحلیل عملکرد شبکیه و کاهش بینایی خواهدبود. 


تاکنون هیچ روش درمانی برای جلوگیری از تشدید عوارض بینایی در مبتلایان به دیابت وجود نداشته و این اکتشاف تازه می‌تواند راهکار مفیدی برای پیشگیری از چنین مشکلی باشد. البته محققان بر این باورند که برای تایید قطعی، نیاز به بررسی‌های تکمیلی است. 

 

مترجم: مریم سادات کاظمی

منبع:SantéMagazine.fr