صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
چرا شکم خانم‌ها در دوران یائسگی بزرگ می‌شود؟

عوامل دیگری نیز در بزرگ‌شدن شکم نقش دارند؛ یبوست مشکل بسیار شایع خانم‌هاست که با افزایش سن، تشدید می شود. همچنین نفخ نیز این وضعیت را بدتر می‌کند. در ادامه این مطلب به نکاتی اشاره کرده ایم که می توانند موثر باشند.

 

بهبود سبک تغذیه


در این دوران نوشیدن کافی آب باید مورد توجه باشد اما نوشابه حذف شود. فیبرهای موجود در میوه‌ها، سبزیجات پخته، نان و غلات سبوس‌دار نقش مهمی در عملکرد گوارش دارند که مقدار فراوان آنها توصیه می شود. از طرفی چربی‌ها باید کاهش پیدا کنند. تمرین های ورزشی برای تقویت عضلات شکم نیز هر روز صبح به مدت 10 دقیقه باید در برنامه زندگی گنجانده شود. البته بهتر است بدانید خانم‌هایی تحت درمان هورمونی هستند، مدت طولانی‌تری از این افزایش سایز شکم در امان هستند. 

 

دلایل اجتناب ناپذیر افزایش وزن 


اکثر خانم‌ها دچار تغییر اندام می‌شوند و نیمی از ‌‌آنها وزن بیشتری نسبت به قبل (حدود 5/4 تا 6 کیلوگرم) خواهند داشت. علاوه بر تغییرات هورمونی به‌عنوان مهم‌ترین عامل تغییر اندام، متابولیسم نیز در این زمینه نقش دارد. در این سنین متابولیسم بسیار کندتر است و به‌نظر می‌رسد بدن 100 تا 200 کیلوکالری کمتر در روز مصرف می‌کند. از همین‌رو، بی‌توجهی به سبک تغذیه و عدم فعالیت کافی نیز این وضعیت را تشدید و کاهش وزن را مشکل می‌کند. نکته دیگر اینکه پس از بهبود نوسانات هورمونی، علائم یائسگی نظیر گرگرفتگی و اختلالات خلقی ایجاد می‌شود که این وضعیت نیز خانم‌ها را به ریزه‌خوری و در نتیجه افزایش وزن ترغیب می‌کند. 

 

خطرات چربی‌های شکمی


امروزه ثابت شده که چربی‌های شکم بیش از چاقی عمومی آسیب‌زاست. در واقع، شکم بزرگ فقط به معنی تجمع چربی زیر پوست نیست بلکه چربی اطراف اندام‌های درونی به‌خصوص قلب نیز وجود دارد که زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف است. اگر سایز شکم خانمی از 88 سانتی‌متر بیشتر باشد، نشان‌دهنده چربی شکمی است که ناراحتی‌های قلبی عروقی مهم‌ترین عارضه آن است. دیابت نوع 2 نیز عامل خطر است و اگر سایز شکم 103 سانتی‌متر باشد، 14 برابر افزایش پیدا می کند. افزایش سایز شکم تا 90 سانتی‌متر نیز احتمال ابتلا به سرطان را در خانم‌ها تا 63 درصد افزایش می‌دهد و زمینه ابتلا به کلسترول و فشار خون 2 برابر خواهد بود. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Top Santé.fr

چرا وزن کم نمی‌کنم؟
ملکه اسپانیا و تغذیه متعادل اما سختگیرانه!​​​