صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
هشدارهایی در باره استفاده از داروهای رقیق کننده خون

این نکات را درباره مصرف داروهای رقیق‌کننده خون در نظر داشته باشید:

 

مواظب باشید زمین نخورید

 

 داروهای رقیق کننده خون با ممانعت از تشکیل لخته‌های خون در داخل عروق و یا قلب از بروز سکته قلبی و یا مغزی جلوگیری می‌کنند.اما از سوی دیگر اگر فردی که داروی رقیق کننده خون  مصرف می‌کند بر اثر آسیب و یا ضربه دچار خونریزی در قسمتی از بدن خود بشود بند آوردن خونریزی این فرد کار مشکلی است. حتی یک آسیب کوچک می‌تواند مشکلی جدی برای بیمار پیش بیاورد. بنابراین در صورت مصرف این داروها از ورزش‌هایی که مستلزم تماس با اشیا و یا افراد است و یا فعالیت‌هایی که امکان صدمه دیدن در آنها هست خودداری کنید. می‌توانید ورزش‌هایی مانند شنا، پیاده‌روی و یا ورزش‌های ایمن دیگر را انتخاب کنید که احتمال آسیب‌دیدگی کمتری داشته باشید. مواظبت از سر خود را فراموش نکنید. کلاه ایمنی بپوشید حتی اگر احتمال آسیب‌دیدگی سر بسیار کم باشد.


داروهای خود را طبق یک برنامه منظم و در یک زمان مشخص مصرف کنید

 

داروهای خود را هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید. گروهی از داروهای رقیق کننده خون اگر به صورت منظم و در زمان‌های مشخص مصرف نشوند اثربخشی کافی نخواهند داشت. روی تلفن دستی خود یک برنامه نصب کنید که زمان مصرف دارو را به شما یادآوری کند. اگر زمان مصرف دارو را فراموش کردید به محض یادآوری صرف نظر از این که زمان مشخص هر روز نیست، داروی خود را طبق دستور مصرف کنید. در صورتی که روز بعد متوجه شدید که دوز داروی روز گذشته را مصرف نکرده‌اید حتما فورا با پزشک خود تماس بگیرید. از مصرف دوز دو روز دارو در یک زمان جدا خودداری کنید.


نسبت به داروهای خود آگاهی کامل داشته باشید

 

قبل از این که هر دارویی را که با نسخه پزشک و یا بدون نسخه تهیه کرده‌اید به منزل بیاورید با پزشک و یا پزشک داروساز مشورت کنید تا اطمینان حاصل نمائید که هیچ گونه تداخلی با داروهای رقیق کننده خون شما نداشته باشند. حتی برخی ویتامین‌ها و یا مکمل‌های دارویی ممکن است بر روی میزان اثر بخشی داروی رقیق کننده خون تاثیر بگذارند و یا موجب تقویت عوارض جانبی دارو شوند. به عنوان مثال اگر داروی مسکن و یا سرماخوردگی مصرف کنید که در ساختار آن آسپرین وجود داشته باشد ممکن است خطر خونریزی در قسمتی از بدن شما را افزایش دهد.

هنگام استفاده از وسایل تیز مانند چاقو احتیاط کنید

 

یک بریدگی جزئی پوست در افرادی که داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند ممکن است تبدیل به یک مشکل بزرگ شود. بنابراین زمانی که با وسایل تیزی مانند چاقو، وسایل باغبانی و یا سایر ابزارهایی که تیز هستند کار می‌کنید حتما از دستکش مناسب استفاده نمائید. زمانی که صورت خود را می‌تراشید بیش از دیگران احتیاط کنید. بهتر است برای تراشیدن صورت خود از ماشین ریش تراش برقی استفاده کنید و زمانی هم که ناخن خود را کوتاه می‌کنید دقت کنید که محل برش خیلی نزدیک به انتهای ناخن نباشد.

اگر احیانا بخشی از پوست خود را بریدید روی ناحیه بریدگی فشار بیاورید تا زمانی که خونریزی قطع شود. در صورتی که موفق به توقف خونریزی نشدید حتما از مراکز درمانی کمک بگیرید.


مراقب میزان دریافت ویتامین K خود باشید

 

 دریافت بیش از اندازه ویتامین K می‌تواند تاثیر داروهای رقیق کننده خون مانند warfarin (Coumadin) را تضعیف کند. کلم بروکلی، کاهو و اسفناج حاوی مقادیر زیادی ویتامین k هستند. هر چند میزان مصرف این مواد محدودیتی ندارد با این حال در صورتی که داروی رقیق کننده خون مصرف می‌کنید با پزشک خود در باره میزان مصرف ایمن این مواد مشورت کنید.


خون خود را به صورت منظم آزمایش بدهید

 

زمانی که داروی رقیق کننده خون مصرف می‌کنید باید به صورت منظم آزمایش خون بدهید تا سرعت لخته شدن خون شما اندازه‌گیری شود. نتیجه آزمایش به پزشک شما کمک خواهد کرد تا در باره تغییر دارو و یا تغییر میزان دوز مصرفی دارو تصمیم بگیرد.

پزشکان را در جریان مصرف داروی رقیق کننده خود بگذارید

 

به هر تیم درمانی  که مراجعه می‌کنید اطلاع دهید که داروی رقیق کننده خون مصرف می‌کنید. زیرا آنها باید بدانند در هر پروسه درمانی که شروع می‌کنند خطر خونریزی برای شما وجود دارد.

اطلاعات مربوط به داروی خود را همیشه همراه داشته باشید تا در شرایط اورژانس تیم درمانی از وضعیت شما مطلع باشد.

نسبت به دندان‌های خود مهربان باشید

 

لثه‌های شما حالت شکننده دارد بنابراین سعی کنید از مسواک نرم استفاده نمائید و دندان‌ها را به آرامی مسواک کنید. از نخ دندان مومی استفاده کنید و نخ را با دقت در بین دندان‌های خود حرکت دهید.

دندانپزشک خود را در باره مصرف داروی رقیق کننده خون مطلع نمایید. در این صورت دندانپزشک با دقت بیشتری به درمان دندان‌های شما می‌پردازد و یا ممکن است دارویی را در اختیار شما قرار دهد  تا ضمن درمان دندن‌های شما کمتر دچار خونریزی بشوید.


مواظب عوارض جانبی داروهای رقیق کننده خون باشید

 

گاهی داروهای رقیق کننده خون موجب بروز عوارضی می‌شوند مانند:

-خونریزی لثه

-کبود شدگی بی دلیل

-سرگیجه

-خونریزی‌های شدیدتر در پریود ماهانه خانم‌ها

-قرمز و یا قهوه‌ای شدن ادرار و مدفوع


در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا با پزشک خود مشورت کنید.


وسایل اورژانس پزشکی را همیشه در دسترس داشته باشید

 

حتما باند و لوازم پانسمان را تهیه ودر منزل نگه دارید و یا در صورت امکان همراه خود ببرید تا در صورتی که دچار بریدگی شدید امکان پانسمان فوری داشته باشید. پودرهای مخصوصی هست که در صورت بروز خونریزی بلافاصله خونریزی را متوقف می‌کنند و تا رساندن شما به مرکز درمانی خونریزی را کنترل می‌نماید بنابراین حتما آن را همیشه همراه خود داشته باشید. معمولا تهیه این لوازم نیاز به نسخه پزشک ندارد و خودتان می‌توانید از داروخانه تهیه کنید و همراه داشتن این وسایل برای فردی که داروی رقیق کننده خون مصرف می‌کند ایمن و ضروری است.

 

ترجمه: سیما اخلاقی

منبع: WebMd