صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
در شستشوی موها زیاده‌روی نکنید

اگر مردان بدانند باید چه اصولی را برای داشتن موهای سالم و مطلوب رعایت کنند، آن‌وقت متوجه می‌شوند دستیابی به چنین هدفی اصلا کار سختی نبوده است. خوشبختانه، ما مهم‌ترین و بهترین اصول برای داشتن موهای سالم را به شما خواهیم گفت. 

1. موها را هر روز نشویید


شاید فکر کنید شستشوی روزانه موها باعث تمیزی هرچه بیشتر آنها می‌شود اما چنین کاری مضرات بیشتری نسبت به مزیت‌هایش دارد. درواقع، اگر در شستشوی موها زیاده‌روی کنید، چربی‌های طبیعی و ضروری پوست سر را هم از بین می‌برید، درحالی که همین چربی‌ها برای آبرسانی به پوست سر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. شستشوی موها با شامپو بین 3 تا 4 بار در هفته برای بیشتر مردها کفایت می‌کند.

2. در انتخاب شامپو دقت کنید


شستن موها با شامپوی بی‌کیفیت و نامناسب مثل این است که بدنه ماشین‌های گران‌قیمت را با صابون دست بشویید! البته ضرورتی ندارد که دنبال گران‌ترین شامپو بگردید، بلکه باید از محصولات حاوی این ترکیبات دوری کنید: سولفات، الکل، پلی‌اتیلن گلیکول (PEG)، پراکسید، ترکیبات سفیدکننده و رنگ‌ها. 
چند مورد از تحقیقات علمی هم نشان داده‌اند وجود چنین ترکیباتی در شامپوها می‌تواند به بهبود سلامت و کیفیت موها کمک کند؛ روغن‌های گرفته‌شده از میوه‌ها یا دانه‌ها مثل نارگیل، آووکادو، آرگان، زیتون و جوجوبا، کراتین، پروتئین، کافئین، روغن نعناع، روغن رزماری و آلوئه‌ورا.

3. نوع موهای خودتان را بشناسید


اگر بدانید دقیقا چه نوع مویی دارید (صاف، نازک، فرفری، خشک و...) و شامپوی متناسب با نوع موهایتان خریداری کنید، بعد از مدتی متوجه تفاوت‌های آشکاری خواهید شد. مثلا شامپوهایی که برای موهای فرفری طراحی شده‌اند، حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده بیشتری هستند، درحالی که شامپوهای مخصوص موهای نازک مقدار بیشتری از ترکیبات حجم‌دهنده را به موها می‌رسانند.

4. از نرم‌کننده استفاده کنید


بیشتر مردان می‌خواهند هرچه سریع‌تر دوش بگیرند و از حمام خارج شوند اما باید بدانید شستشوی موها بدون استفاده از نرم‌کننده می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی جدی موها شود. ضمنا اگر فکر می‌کنید به‌دلیل داشتن موهای چرب نیازی به نرم‌کننده‌ها ندارید، سخت در اشتباه هستید چراکه مردان دارای موها و پوست سر چرب همچنان باید از نرم‌کننده‌های ملایم استفاده کنند. نرم‌کننده‌ها رطوبت و چربی‌های اساسی را دوباره به پوست سر برمی‌گردانند، درحالی که حتی شامپوهای بدون سولفات هم می‌توانند این چربی‌های اساسی را از بین ببرند.

5. موهای بلندتر یعنی به نرم‌کننده بیشتری نیاز دارید


موهای کوتاه به میزان محدودی از نرم‌کننده‌ها نیاز دارند، درحالی که موهای بلندتر باید مقدار بیشتری از این ترکیبات را دریافت کنند. ضمنا موقع کار با نرم‌کننده‌ها فقط روی ریشه موها تمرکز نکنید، بلکه تمام ساقه موها و خصوصا قسمت انتهایی موها را به‌خوبی با نرم‌کننده‌ها ماساژ بدهید چون این قسمت‌ها خیلی راحت‌تر خشک می‌شوند.

6. از محصولات دو‌ـ‌در‌‌ـ‌یک استفاده نکنید


بعضی مردان وسوسه می‌شوند که برای صرفه‌جویی مالی و زمانی، از شامپوهای چندکاره استفاده کنند و سریع سراغ محصولات شامپو/نرم‌کننده بروند اما نمی‌دانند که چنین محصولاتی اصلا برای موها مفید نیستند. به‌گفته متخصصان، شامپو باید موها را تمیز کند و نرم‌کننده نیز باید روند مرطوب‌سازی موها را به انجام برساند، بنابراین محصولات شامپو/نرم‌کننده براساس نوعی تناقض ساخته شده‌اند. ضمن اینکه این محصولات عمدتا فقط عمل پاک‌سازی را انجام می‌دهند و نقش مثبتی در رطوبت‌رسانی به موها و پوست سر ایفا نمی‌کنند.

7. موها را هر 4 تا 6 هفته یکبار کوتاه کنید


کوتاه کردن موها فقط مخصوص زمانی نیست که موها بیش از حد بلند شوند یا مدل همیشگی‌شان را از دست بدهند، بلکه این کار در درجه اول باید با هدف حفظ سلامت موها در طولانی‌مدت انجام بگیرد، بنابراین مردان باید بین هر 4 تا 6 هفته یکبار حتما موهای خودشان را کوتاه کنند. علاوه بر موهای سر، موهای گردن و موهای گوش‌ها هم باید اصلاح شوند.

8. با موهای ناخواب درگیر نشوید


موی ناخواب (Cowlick) بخشی از موها است که درست برخلاف جهت اصلی موها رشد می‌کند و هرچه بیشتر دستکاری شوند، این موهای دردسرساز هم بیشتر خودشان را نشان می‌دهند. موهای ناخواب در برابر صاف‌شدن مقاومت می‌کنند و عمدتا هیچ حالت مناسبی به خودشان نمی‌گیرند. با این‌حال، نباید خودتان را بیش از حد درگیر موهای ناخواب کنید. در بعضی موارد، این قسمت از موها با کوتاه کردن کامل لابلای بقیه موها محو می‌شوند و در بعضی موارد هم باید به اندازه‌ای بلند شوند که حالت صاف به خودشان بگیرند، بنابراین بهتر است درباره این مشکل با پیرایشگر خودتان مشورت کنید.

9. از شانه‌ها یا برس‌های استاندارد استفاده کنید


شانه کردن روزانه موها با استفاده از شانه‌ها یا برس‌های استاندارد و باکیفیت، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هنوز هم بعضی از مردان آن را نادیده می‌گیرند. این شانه‌ها یا برس‌ها به پخش شدن یکنواخت چربی‌های طبیعی پوست سر در امتداد همه موها کمک می‌کنند، بنابراین دو فایده مهم دارند اول اینکه به حفظ رطوبت در همه موها کمک می‌کنند و دوم اینکه باعث می‌شوند موها سالم‌تر و شاداب‌تر به نظر برسند. به‌گفته متخصصان، تحریک کردن پوست سر نیز از دیگر مزیت‌های شانه‌ها و برس‌های استاندارد است. ضمنا شانه‌ها و برس‌های استاندارد، انواعی هستند که با استفاده از موهای طبیعی ساخته‌ شده‌اند، بنابراین شانه‌های پلاستیکی گزینه‌های مناسبی برای محافظت از موها نیستند.

10. شامپو را روی تمام قسمت‌های دست پخش کنید


یکی از نکات کلیدی برای استفاده از شامپوها، پخش کردن ماده شوینده پیش از شروع شستشو روی تمام قسمت‌های دست و خصوصا روی انگشت‌هاست. متخصصان می‌گویند بیشتر مردان معمولا شامپو را به‌خوبی روی کف و انگشتان دست پخش نمی‌کنند، درحالی که این کار برای شستشوی یکنواخت و تماس ترکیبات شوینده با همه قسمت‌های سر اهمیت زیادی دارد.

11. از اسپری ضدآفتاب برای پوست سر استفاده کنید


اگر بخشی از موهای سرتان بسیار کم‌پشت شده یا قسمتی از سرتان کاملا بی‌مو است، باید محافظت از پوست سر با کمک محصولات ضدآفتاب را جدی بگیرید. برای این کار بهتر است از اسپری‌های ضدآفتاب استفاده کنید چون محصولات کرم‌مانند موها را بیش از حد چرب می‌کنند. البته حتی در صورت استفاده از اسپری ضدآفتاب نیز باید موها را پس از بازگشت به خانه با شامپو بشویید. 

منبع: Byrdie   
 ترجمه: راضیه فیضی