صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
شستن لباس‌ها، رخت‌خواب و حوله‌ها در دوران کروناویروس

از زمان شیوع کروناویروس جدید تا به امروز، مردمان بسیاری نسبت به شست‌وشوی بهداشتی حساس شده‌اند و حتی در هفته‌های اولیه قرنطینه نیز برای خریدن حجم انبوهی از انواع شوینده‌ها (خصوصا انواع آنتی‌باکتریال) به فروشگاه‌ها هجوم بردند. 

 

موضوع دیگری که ذهن مردم را درگیر کرد، ماندگاری کووید-19 روی لباس‌ها و انواع پوشش‌های پارچه‌ای بود. خوش‌بختانه مطالعات علمی تاکنون نشان داده‌اند که کروناویروس جدید برای مدت‌زمان درازی روی لباس‌ها زنده نمی‌ماند و درنتیجه شستن کامل لباس‌ها پس از یک بار پوشیدن، آن هم با حساسیت زیاد، لزوما ضرورتی ندارد. 

 

با این‌حال، کسانی که می‌خواهند سطح بهداشت بالاتری را موقع کار با ماشین لباس‌شویی رعایت کنند، همیشه راه‌هایی هم پیش روی خودشان دارند. دکتر هانا سسی، متخصص میکروبیولوژی محیطی و ویروس‌شناسی در دانشگاه سیدنی می‌گوید: «با این‌که استانداردهای مشخصی برای بهداشت مطلوب در چنین مواردی وجود ندارند، اما ما می‌توانیم دستورالعمل‌های مناسب و معقولی را به مردم ارائه دهیم و به آنان بگوییم که لباس‌ها، رخت‌خواب و حوله‌ها را در چه فواصل زمانی‌ای با کمک ماشین لباس‌شویی بشویند». 

 

بایدها و نبایدهای شست‌وشو با ماشین لباس‌شویی

 

1. لباس‌های مخصوص فعالیت‌های ورزشی

 

 

 

2. ملحفه‌ها و حوله‌ها

 

 

 

 

3. لباس‌های فرد مبتلا به کووید-19

 

 

 

 

4. نکاتی درباره ماشین لباس‌شویی


 

 

 

 

به‌گفته دکتر سسی، «عواملی مانند سبک زندگی و شرایط خانه نیز اهمیت خاص خودشان را دارند. حتی عواملی مانند نوع شغل، میزان فعالیت‌های ورزشی و داشتن یا نداشتن حیوانات خانگی هم در برنامه شست‌وشوی لباس‌های خانگی نقش مهمی دارند. 

 

عوامل مهم دیگر، فصل‌های سال و قسمت‌هایی از خانه هستند که بیشتر از همه مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع ملحفه‌ها مانند ملحفه‌هایی که برای رخت‌خواب استفاده می‌شوند، می‌توانند حجم زیادی از گردوغبارها، ترشحات و مایعات مرتبط با بدن (عرق و...) و لایه‌های پوستی مُرده را در خود جای دهند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم رخت‌خواب‌ها حتما هر 1 تا 2 هفته یک‌بار با ماشین لباس‌شویی شسته شوند». 

 

استثنایی که در این میان اهمیت زیادی دارد، حوله‌های دست‌ها هستند که باید زودتر از هفته‌ای یک‌بار شسته شوند چون اغلب توسط تمامی اعضای خانواده استفاده می‌شوند، بنابراین توجه داشته باشید که حوله دست از حوله‌های شخصی برای حمام کردن یا شست‌وشوی صورت آلوده‌تر خواهند بود. 

 

اگرچه احتمال زنده ماندن کووید-19 روی بافت‌های پارچه‌ای در مقایسه با سطوح سخت واقعا کمتر است، اما این احتمال در بافت‌های نرم و پارچه‌ای مرطوب اساسا تا حدود زیادی بالا می‌رود. به همین دلیل هم باید اجازه دهید که حوله‌های دست بین هر بار استفاده کاملا خشک شوند تا احتمال زنده ماندن ویروس را به حداقل برسانید. 

 

دکتر سسی می‌گوید که اقدامات اضافی برای جلوگیری از تماس با کروناویروس ضرورتی ندارد، مگر این‌که شما مجبور باشید رخت‌ها و لباس‌های فرد مبتلا به کووید-19 را با ماشین لباس‌شویی بشویید. در این موارد، اصول واضحی را باید جدی گرفت: 


* استفاده از سبد لباس جداگانه


* تکان ندادن لباس‌ها پس از شسته شدن به‌علت احتمال انتقال ذرات ویروسی


* استفاده از داغ‌ترین حالت آب برای شستن لباس‌ها 


* پوشیدن دستکش یک‌بار مصرف از شروع تا پایان تماس با لباس‌ها و رخت‌های فرد آلوده به کووید-19. 

 

به‌گفته این متخصص، «شوینده‌های رختشویی واقعا اثرگذاری زیادی روی ارگانیسم‌ها ندارند، زیرا برای مقابله با لکه‌ها، بوها و ذرات گردوخاک طراحی شده‌اند، بنابراین حرارت بالا و استفاده از روندهای صحیح به‌منظور خشک کردن لباس‌ها، موثرترین شیوه‌ها برای نابودسازی میکروارگانیسم‌ها هستند». 

 

ترجمه: راضیه فیضی

منبع: Sydney Morning Herald 

بایدها و نبایدهای شستشوی ماسک‌های پارچه‌ای