صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
راه‌هایی برای پیشگیری از سرطان پوست

اگر شما هم پوست روشنی دارید یا فردی از اعضای خانواده‌تان به این بیماری مبتلا شده است باید بیشتر مراقب پوستتان باشید. با چند عادت ساده و روزمره می‌شود از ابتلا به این نوع سرطان پیشگیری کرد.

 

کرم ضدآفتاب همیشه و همه جا

 

قبل از هر اقدام دیگری بدانید که کرم ضدآفتاب سدی در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محسوب می‌شود. خوشبختانه این روزها افراد زیادی اعم از زن و مرد به سمت استفاده از این کرم‌ها گرایش پیدا کرده‌اند. با این حال موارد ابتلا به سرطان پوست در کشورهای زیادی در جهان رو به افزایش است. به عقیده متخصصان استفاده از کرم‌های ضدآفتاب برای پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان لازم اما کافی نیست و شما باید به توصیه‌های دیگری نیز توجه کنید.

 

لوسیون‌های حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها را دریابید

 

نتایج پژوهشی که در مرکز پزشکی دانشگاه دوک انجام شده نشان می‌دهد کرم‌های ضدآفتاب بسیار موثر هستند اما به تنهایی برای محافظت از پوست کارایی لازم را ندارند. دلیل آن نیز عدم استفاده درست از کرم‌های ضدآفتاب است. به عقیده محققان استفاده موضعی از برخی آنتی‌اکسیدان‌ها تاثیر ضدآفتاب‌ها برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند. این آنتی‌اکسیدان‌های مفید شامل ویتامینC، ویتامینE، سلنیوم، زینک، سیلیمارین، ایزوفلاون سویا و پولیفنول‌های موجود در چای است.

 

سوالاتی از خود بپرسید

 

از خود بپرسید آیا به کنترل روزمره پوست نیاز دارید یا خیر. برخی افراد بیشتر در معرض خطر هستند و در نتیجه به کنترل بیشتری نیاز دارند. اگر در خانواده‌تان سابقه سرطان پوست یا سابقه ملانوم دارید، اگر زیاد در معرض نورآفتاب قرار می‌گیرید، اگر پوستی روشن دارید یا دچار بیماری‌های ژنتیکی با خطر بالای ابتلا به سرطان پوست هستید، اگر سیگار می‌کشید و دچار بیماری‌هایی ناشی از ویروس‌هایی مانند اچ‌آی‌وی، پاپیلوماویروس انسانی یا پولیاماویروس هستید باید بیشتر مراقب سلامت پوستتان باشید.

 

اگر داروی خاصی نیز مصرف می‌کنید نیز شرایط مشابهی دارید. این عامل ناشناخته است اما باید بدانید مصرف برخی داروها خطر حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش داده و در نتیجه پوست را در برابر سرطان آسیب‌پذیرتر می‌کنند. از بین این داروها می‌توان به داروی تتراسایکلین به‌ویژه داکسی‌سایکلین، داروهای ادرارآور تیازیدی، فلوروکینولون‌ها، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و رتینوئیدها اشاره کرد. 

 

اگر هر یک از این داروها یا هر نوع داروی خاص دیگری مصرف می‌کنید به‌طور مرتب با پزشک خود در ارتباط باشید. اگر نمی‌توانید دارویتان را عوض کنید لازم است که مراقبت بیشتر از پوستتان در برابر نور خورشید داشته باشید.

 

مکمل‌ها برای پیشگیری از سرطان پوست موثرند

 

تغذیه درست همیشه نقش موثری در سلامت بدن و بدون شک پوست دارد. به همین دلیل مصرف مکمل‌هایی که اثرگذاری آنها به‌طور علمی به اثبات رسیده از پوست در برابر سرطان محافظت می‌کند. البته گفتنی است که مصرف این مکمل‌های غذایی به تنهایی برای محافظت پوست در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید کافی نیستند، بنابراین باید به توصیه‌های پیشگیرانه عمل کرد. 

 

علاوه بر این توصیه می‌شود برای مصرف مکمل حتما با پزشک مشورت کنید. ویتامین‌هایی مانند ویتامینA (موجود در جگر، هویج، اسفناج، محصولات لبنی، تخم مرغ)، ویتامینC (مرکبات، توت‌فرنگی و کیوی)، Eویتامین (روغن زیتون، تخمه آفتابگردان، بادام، گردوی برزیلی، زردآلوی خشک،آلآتاتبرنمتبیرنمتبنمآلوی خشک،اسفناج، کینوا)، سلنیوم (گردوی برزیلی، ماهی تن، کنجد، تخم‌مرغ)، اسیدهای چرب ضروری (ماهی‌های چرب، روغن دانه کتان، آووکادو) و رسوراترول (آب انگور، شکلات سیاه، بادام‌زمینی) از جمله مکمل‌های مناسب برای پوست هستند. توصیه می‌شود فقط به مصرف مکمل بسنده نکرده و از مصرف منابع غذایی این ویتامین‌ها غافل نشوید. 

 

سایر عوامل پیشگیری‌کننده از سرطان پوست

 

در نهایت اینکه نباید اشعه‌های خورشید را تنها عامل موثر در ابتلا به سرطان پوست دانست. قرار گرفتن در معرض ترکیبات شیمیایی در برخی مناطق و محیط‌های کاری نیز جزو عوامل موثر در افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست هستند. اگر به هر دلیلی مجبور هستید که زمان بیشتر را در فضای باز بگذرانید حتما لباس مناسب بپوشید و از عینک آفتابی، ضدآفتاب و کلاه استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود از عادت‌های پرخطری مانند مصرف دخانیات خودداری کرده و تغذیه سالمی داشته باشید. 

 

ترجمه: فاطمه مهدی‌پور

منبع:esante

 ویتامین C از پیری پوست جلوگیری می‌کند
تاثیر اسید سیتریک در تکثیر سلول‌های پوستی جدید
7 راه برای توقف خارش پوستی آفتاب‌سوختگی