صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
عوارض آسپرین برای افراد سالم

آسپرین یکی از داروهای پرکاربرد است که در بعضی بیماران به‌دلیل تاثیر بر سلامت قلب تجویز می‌شود. مکانیسم عمل این دارو طوری است که با کمک به رقیق‌شدن خون و مقابله با ایجاد لخته‌‌های خون مانع از تصلب عروق می‌شود. به‌همین دلیل مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین در بعضی موارد برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کاربرد دارد. 


اما براساس پژوهش جدیدی که اخیرا در British Journal of Clinical Pharmacology   به‌چاپ رسید، این دارو چندان هم بی‌عارضه نیست!


در این پژوهش که بررسی 67 مطالعه را شامل می‌شد، دانشمندان دریافتند که مصرف دوز پایین آسپرین ( کمتر از 325 میلی‌گرم در روز) در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی نقش دارد اما با بروز عوارضی بر دیگر اندام‌ها نیز همراه است. 


بر این اساس، آسپرین با دوز پایین می‌تواند زمینه ابتلا به ناراحتی‌های قلبی عروقی را در افراد سالم 17% کاهش دهد اما ازطرفی 47% زمینه خطر خونریزی گوارشی‌روده‌ای و 34% احتمال خونریزی مغزی را درپی خواهدداشت. 


به گفته دانشمندان، هیچ دلیل منطقی برای مصرف خودسرانه آسپرین برای  پیشگیری اولیه در افراد سالم نیست. آسپیرین آن هم در دوز پایین تنها برای افرادی مفید خواهد بود که سابقه ابتلا به ناراحتی‌های قلبی عروقی را دارند تا از عود بیماری پیشگیری کند. 


مترجم: مریم سادات کاظمی

منبع:Femme Actuelle.fr