صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
صابون خاصیت چسبندگی ویروس را از بین می‌برد

اکثر ویروس‌ها از سه عنصر اصلی RNA، پروتئین و چربی تشکیل شده‌اند.

چربی، اطراف ویروس را پوشانده و از اندام‌های داخلی آن محافظت می‌کند. با این وجود این محافظ خارجی ضعیف‌ترین بخش ساختاری ویروس‌ها است.

اکثر ویروس‌ها از جمله کروناویروس، اندازه‌ای بین 50 تا 200 نانومتر دارند. زمانی که ذرات تنفسی حاصل از سرفه یا عطسه که حاوی ویروس هستند روی سطحی می‌ریزند سریع خشک می‌شوند اما ویروس زنده می‌ماند.

هر چه سطح، صاف و صیقلی‌تر باشد طول عمر ویروس روی آن بالاتر می‌رود. در نتیجه ویروس روی چوب، پارچه و پوست در مقایسه با فلز و پلاستیک عمر کمتری دارد. البته این بدان معنی نیست که ویروس روی پوست یا دیگر سطوح از بین می‌رود. اتفاقا پوست به دلیل پروتئین‌های سلول‌های مرده و اسیدهای چرب فضای مناسبی برای تکثیر ویروس است.

زمانی که فردی به سطحی آلوده دست می‌زند ویروس او را آلوده می‌کند اما هنوز فرد بیمار نیست مگر آنکه دستش را به صورت بزند و ویروس بتواند از طریق مخاط‌ها وارد بدن شود.

ویروس کرونا روی سطوح بسیار ماندگار عمل می‌کند و ساعت‌ها و گاهی برای یک روز زنده می‌ماند گرچه نور خورشید، رطوبت و گرما تا حدودی می‌تواند آن را ضعیف کند.

کرونا، ویروسی چسبنده است پس با شستن دست با آب تنها، ویروس از آن پاک نمی‌شود. اما صابون به دلیل ترکیبات شبه‌چربی به نام آمفی‌فیل که بسیار شبیه به لایه چربی خارجی ویروس است متفاوت از آب عمل می‌کند. این ترکیبات با لایه خارجی ویروس رقابت کرده و خود را جایگزین آن می‌کنند و سبب حل شدن اجزای ویروس می‌شوند.

صابون خاصیت چسبندگی ویروس را هم از بین برده و آن را از پوست جدا می‌کند. در نتیجه ویروس به راحتی از پوست جدا شده و با آب شسته و دفع می‌شود.

با این وجود لازم است دست به‌طور کامل و اصولی شسته شود تا ویروس از تمامی سطوح جدا شود.

محلول‌های ضدعفونی‌کننده، مایعات، ژل‌ها و کرم‌های حاوی الکل هم اثرات مشابهی دارند اما استفاده کردن از صابون و آب ساده‌تر است و راحت‌تر می‌توانید تمام سطوح دست‌ها را پاک کنید.

با الکل کمی ماجرا پیچیده‌تر می‌شود و باید به اندازه کافی و برای زمانی معین دست‌ها را از تمامی جهات به هم بمالید.


ترجمه: سمیه مقصودعلی
منبع: timesofindia.indiatimes.com