صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
از داروهای ضد افسردگی چه می‌دانیم؟

اغلب داروهای ضد افسردگی با تغییر تعادل واسطه‌های شیمیایی مغز بر روی خلق فرد بیمار تاثیرمی‌گذارند. این واسطه‌های شیمیایی شامل سروتونین، نورآدرنالین و نوراپی نفرین هستند. در صورتی که دچار تغییرات خلقی شوید پزشک خانوادگی شما ممکن است یکی از این داروها را تجویز کند اما اگر شرایط روحی بیمار وخیم باشد، از یک پزشک متخصص روانپزشکی کمک گرفته می‌شود. پزشک متخصص بر اساس شرایط بیمار تصمیم می‌گیرد که چه دارویی برای او مناسب است. داروها در کاستن از علائم افسردگی موثر هستند اما، گاهی نمی‌توانند علت زمینه‌ای بیماری را درمان کنند.

 

 

داروهای ضد افسردگی چطور تاثیر می‌گذارند؟

 

داروهای مختلف ضد افسردگی بر روی واسطه‌های شیمیایی مختلف مغز اثر می‌گذارند. داروهای TCAs که در ساختار خود اسیدهای سه حلقه‌ای دارند و مهار کننده‌های باز جذب سروتونین و نور اپی نفرین، سطح این دو واسطه شیمیایی را در مغز بالا می‌برند. مهار کننده‌های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRIs) سطح سروتونین را بالا می‌برند. مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز(MAOIs) مانع شکسته شدن واسطه‌های شیمیایی مونوآمین می‌شوند.


انتظارات واقع‌گرایانه داشته باشید

 

به طور کلی عملکرد داروهای ضد افسردگی به خصوص اگر همراه با روان درمانی باشند بسیار موثر است. به کار بردن هر دو روش با هم نتیجه بهتری را عاید بیمار می‌کند. بسیاری از افرادی که تحت درمان با داروهای ضد افسردگی قرار دارند ادعا می‌کنند که با مصرف دارو شرایط روحی آنها مانند افسردگی، بی‌علاقگی و ناامیدی بهبود یافته است. اما تاثیر این داروها فوری نیست و معمولا 1 تا 3 هفته یا حتی بیشتر طول می‌کشد تا تازه فرد احساس کند حالش بهتر شده و برای این که احساس بهبودی کامل داشته باشد باید زمان طولانی‌تری تحت درمان با این داروها قرار گیرد.

 

آیا لازم است داروی شما تغییر کند؟

 

اگر پس از گذشت 3 ماه از مصرف دارو احساس بهبودی نکردید حتما با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است به دوز قوی‌تر دارو و یا داروی دیگر ضد افسردگی نیاز داشته باشید. بسیاری از افراد با مصرف اولین داروی ضد افسردگی بهبود نمی‌یابند. همچنین این داروها ممکن است روی برخی افراد بی‌اثر باشد. اگر مصرف دارو موجب بهبودی شما نشده حتما با پزشک خود مشورت کنید پیدا کردن داروی موثر نیازمند وقت است.

 

نام تجاری یا ژنریک

 

سازمان غذا و داروی آمریکا تاکید دارد که میزان اثر بخشی داروهایی که با اسم ژنریک آن به بازار عرضه می‌شود تفاوتی با داروهایی که با نام تجاری ارائه می‌شوند ندارد. مواد فعال تشکیل دهنده هر دو گروه از داروها کاملا یکسان است و تنها قیمت آنها ممکن است متفاوت باشد چرا که داروهایی که با نام ژنریک عرضه می‌شوند معمولا ارزانتر از گروه دیگر است.

 

تله داروهای ضد افسردگی

 

ممکن است شما علیرغم حال بهتری که با مصرف این داروها احساس می‌کنید تصمیم بگیرید  که مصرف دارو را قطع کنید. یا ممکن است برای شما راحت نباشد که در ساعات مشخصی دارو را استفاده کنید و یا به دلیل عوارض جانبی نامطلوب دارو تصمیم به قطع مصرف دارو بگیرید. گاهی هم ممکن است که افراد علیرغم مصرف دارو احساس بهبودی نکنند و در این صورت باید به دنبال راه‌های دیگر درمانی باشند.

 

افسردگی مقاوم –درمان

 

اگر داروهای جدید ضد افسردگی موثر نباشند ممکن است پزشک داروهایی را تجویز کند که در ساختار خود اسیدهای سه حلقه‌ای دارند. این داروها جزء اولین داروهای ضد افسردگی هستند که ساخته شده و سطح سروتونین و نوراپی‌نفرین را در مغز افزایش می‌دهند.

 

موفقیت داروهای ضد افسردگی

 

مصرف داروها را برای مدتی که پزشک تعیین می‌کند ادامه دهید (معمولا شش ماه). حتی اگر در طول مصرف داروها احساس کردید که حالتان بهتر شده مصرف دارو را تا زمانی که پزشک تعیین کرده ادامه دهید.

 

عوارض جانبی دارو را مدیریت کنید

 

با پزشک خود در باره عوارض جانبی داروها مشورت کنید اغلب اوقات راه‌هایی برای مدیریت این عوارض وجود دارد.

به عنوان مثال مصرف داروی ضد افسردگی همراه با غذا ممکن است موجب بروز حال تهوع بشود. اگر از نظر جنسی دچار مشکل شده‌اید موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید ممکن است پزشک داروی شما را تغییر بدهد و یا داروی مکمل دیگری را تجویز کند.

اگر پس از مصرف دارو احساس خستگی می‌کنید بهتر است که دارو را یک یا دو ساعت پیش از رفتن به رختخواب میل کنید. اگر با مصرف دارو دچار بی‌خوابی می‌شوید مصرف دارو را به هنگام صبح موکول کنید. بسیاری از عوارض جانبی دارو معمولا طی چند هفته اول مصرف از بین می‌رود.

 

تداخل دارویی

 

داروهایی که به تازگی عرضه می‌شوند عوارض جانبی کمتری دارند و نسبت به داروهای قدیمی‌تر کمتر با داروهای دیگر تداخل می‌کنند. با این حال هر داروی ضد افسردگی ممکن است با داروی دیگری که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد. بنابراین بهتر است لیست تمامی داروها و مکمل‌هایی را که مصرف می‌کنید در اختیارپزشک خود قراردهید چرا که ممکن است مصرف برخی از انها تاثیر داروی ضد افسردگی را مختل کنند.

 

برنامه درمانی خود را با دقت پیگیری کنید

 

زمانی که دارو مصرف می‌کنید تمامی زمان‌های تعیین شده برای مشاوره با پزشک خود را دنبال کنید.

بسیاری اوقات افسردگی مجددا برمی‌گردد و در این صورت پزشک ممکن است میزان دارو یا نوع داروی شما را تغییر دهد. هر تغییری را که در زندگی شما اتفاق می‌افتد مانند از دست دادن شغل، دچار شدن به بیماری دیگر و یا حتی باردار شدن را حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

 

داروهای ضد افسردگی و اضطراب

 

مصرف داروهای ضد افسردگی ممکن است موجب احساس بی‌قراری یا عصبی شود. ورزش می‌تواند تا حد زیادی از این هیجانات بکاهد. یک ورزش آرام را شروع کنید مانند یوگا و تمرینات تنفس عمیق. ممکن است لازم باشد که پزشک داروی شما را تغییر دهد.

 

باورهای نادرست در باره داروهای ضد افسردگی

 

برخی افراد نگرانند مصرف داروهای ضد افسردگی آنها را تبدیل به یک روبات کند، اما درحقیقت این داروها می‌توانند احساس غم و افسردگی را تا حدی کم کنند اما هیچگاه شما به طور کامل از احساسات خود جدا نمی‌شوید.

باور نادرست دیگر این است که ممکن است مجبور شوید تا اخر عمر خود از این داروها استفاده کنید. اما معمولا یک دوره درمان برای افرادی که تنها یک دوره افسردگی شدید را تجربه کرده‌اند 6 تا 12 ماه طول می‌کشد. اما در صورتی که دچار چند دوره افسردگی شده‌اید ممکن است که دوره درمان طولانی‌تر شود. همچنین اگر شنیدید که به مصرف این داروها اعتیاد پیدا خواهید کرد واقعیت ندارد. اما  قطع ناگهانی دارو هم عوارض ناخوشایندی دارد.

 

فواید روان درمانی

 

مطالعات نشان داده مصرف همزمان دارو و مشاوره با پزشک موثرترین راه درمان افسردگی است. روش‌های روان درمانی که در این مورد به کار گرفته می‌شود یکی روش شناخت درمانی است که طی آن پزشک تلاش می‌کند افکار و رفتارهای منفی بیمار را تغییر دهد و دیگری روشی است که در آن تمرکز پزشک روی روابط فرد با دیگران است.

 

افسردگی و ورزش

 

ورزش موجب رها سازی آندورفین‌ها می‌شود، ماده شیمیایی که خلق فرد را بهتر و سطح افسردگی را کمتر می‌کند. مطالعات بیشماری نشان داده که ورزش موثرترین راه درمانی برای افسردگی‌های خفیف و متوسط است. ورزش‌های دسته جمعی و یا با یک همراه می‌تواند موثرتر باشد.

 

قطع مصرف داروهای ضد افسردگی

 

پزشک شما زمان مناسب برای کنار گذاشتن مصرف داروی ضد افسردگی را تعیین خواهد کرد. قطع ناگهانی مصرف دارو ممکن است موجب بروز عوارض جانبی نامطلوب و یا عود مجدد بیماری گردد. قطع مصرف دارو باید به صورت تدریجی و طی دو هفته انجام گیرد. در طول این مدت ممکن است شما دچار احساس گیجی،  حال تهوع، خستگی شوید و یا سردرد داشته باشید. حتی ممکن است دچار سرگیجه شوید و احساس کنید که همه چیز در اطراف شما در حال دوران است. عود مجدد بیماری هم یکی دیگر از عوارض قطع مصرف داروست. با پزشک خود در باره قطع تدریجی دارو مشورت کنید.

 

ترجمه: سیما اخلاقی

منبع:WebMd