صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
6 علت عجیب کم‌آبی بدن

به طور کلی، ابتلا به برخی بیماری ها و بودن در شرایطی خواص یا مصرف برخی مکمل های غذایی از جمله مواردی هستند که کاهش آب بدن را به همراه دارند و توجه به دریافت آب اهمیت بیشتری پیدا می کند که در ادامه این مطلب می توانید با آنها آشنا شوید. 

 

دیابت


افرادی که از دیابت رنج می‌برند به‌خصوص اگر اطلاعی از بیماری خود نداشته ‌باشند، در معرض خطر بالای کاهش آب بدن هستند. درواقع، زمانی که سطح قند خون از حد طبیعی خیلی بیشتر باشد، بدن با افزایش ادرار سعی در جبران این وضعیت دارد. بیماران دیابتی باید به‌طور مرتب قند خون را کنترل و تحت نظر پزشک باشند. همچنین تشنگی مکرر و تکرر ادرار نیز در همه افراد باید به‌عنوان هشدار دیابت تلقی شود.

 

سیکل قاعدگی


هورمون‌های استروژن و پروژسترون بر سطح آب بدن تاثیر می‌گذارند. از همین‌رو، تغییرات هورمونی در سیکل قاعدگی و سندروم پیش از قاعدگی نیاز بدن به نوشیدن آب را افزایش می‌دهد. همچنین خونریزی نیز مقدار مایعات بدن را کم می‌کند که البته در موارد خیلی شدید مشورت با پزشک ضروری است. 

 

سندروم روده تحریک‌پذیر


سندروم روده‌ تحریک‌پذیر معمولا با اسهال مزمن همراه است که به‌تدریج آب بدن را کم می‌کند. همچنین توصیه به قطع مصرف میوه‌ها و سبزیجات خام که سرشار از آب هستند نیز این وضعیت را تشدید می‌کند. در این میان، گنجاندن غلات سبوس‌دار و نوشیدن کم اما مکرر آب در بهبود این وضعیت موثر است. 

 

پرفشاری خون


اکثر داروهای کنترل فشار خون تاثیر دیورتیک دارند. مصرف مداوم آنها ادرار را افزایش می‌دهد و زمینه بروز کم‌آبی را در بدن ایجاد می‌کند. بنابراین در صورت مصرف این داروها، نوشیدن مکرر آب و مایعات ضروری است. 

 

استرس

زمانی که بدن تحت تاثیر فشارهای عصبی مزمن باشد، فعالیت غدد فوق کلیه افزایش پیدا می کند و زمینه بروز نارسایی این غدد ایجاد می‌شود. مشکل اینجاست که غدد فوق‌کلیه مسئول ترشح هورمونی به‌نام آلدوسترون است که به تنظیم مایعات و الکترولیت‌های بدن کمک می‌کند. بنابراین، در شرایط استرس مزمن نیاز به مصرف آب و مایعات افزایش پیدا می کند تا از بروز این مشکل پیشگیری شود. 

 

مکمل‌های غذایی


گرچه مکمل‌ها تاثیر خوبی بر سلامت بدن دارند اما دلیل نمی‌شود که بدون عارضه باشند. به طوری که بعضی از گیاهان به‌کار رفته در مکمل‌ها مانند جعفری و شاهی آبی، ادرار را افزایش و موجب کم‌آبی بدن هستند. بنابراین پیش از مصرف مکمل‌ها مشورت با پزشک و توجه به این مسائل ضروری است. اگر در این دوران مرتب احساس به نوشیدن آب دارید، تعلل نکنید. البته تشنگی هشدار کم‌‌آبی بدن است و اصولا باید پیش از آن به نیاز بدن توجه داشت. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Top Santé.fr 

 در روزهای گرم آب بنوشید، نه نوشابه!