صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
مشکلات نوزادان نارس و کم وزن، پیگیری روند رشد و تغذیه آنان چگونه است؟

نوزادان نارس با وزن پایین و حدود 1.5 تا 2.5 کیلو گرم متولد‌‌‌ می‌شوند. این نوزادان در هنگام تولد به توجه و درمان‌‌های پزشکی نیاز دارند و باید تا زمانی که حال عمومی شان مساعد شود و به وزن حدودی 3.100 برسند، به نحوی که بتوان از آنها در خانه مراقبت کرد در بیمارستان بستری بمانند. 


وزن گیری در این نوزادان اهمیت بالایی دارد. در صورتی که نوزاد از نظر سلامت مشکل خاصی نداشته باشد به خوبی وزن خواهد گرفت. اکثر این نوزادان در سال نخست تولد به وزن متناسب سن خود‌‌‌ می‌رسند و برخی دیگر در 18 تا 24 ماهگی به این وزن خواهند رسید. 


اگر نوزاد وزن گیری خوبی نداشته باشد ممکن است دچار یکی از مشکلات از جمله اختلال در مکیدن، عدم دریافت کالری کافی به واسطه نوشیدن شیر، تهوع و برگرداندن شیر، آلوده شدن به نوعی عفونت دوران بارداری، عفونت‌‌های هنگام تولد، رفلاکس یا مشکلات قلبی باشد. اگر نوزادی به طور طبیعی وزن‌گیری خوبی نداشته باشد این موضوع روی رشد او و سلامت  سیستم ایمنی‌اش تاثیر منفی خواهد گذاشت.


اگر گمان‌‌‌ می‌کنید فرزندتان دچار کم وزنی شده است به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بردن ویژگی‌های رشد کودک از جمله قد و وزن و دور سر روی نمودار‌‌‌ می‌تواند متوجه مشکل شده و برنامه غذایی مناسب و تعداد دفعات شیردهی متناسب را تجویز کند.


در صورتی که نوزاد دچار کم وزنی باشد و شیر کفایت نکند پزشک شیرخشک تجویز‌‌‌ می‌کند تا به طور روزانه مقداری به نوزاد بدهید. 


اگر کودک با مکیدن مشکل داشته باشد باید نحوه شیردهی را تغییر داد یا با ماساژ فک و گونه اینکار را برای نوزاد آسان کرد. یکی از راه‌هایی که‌‌‌ می‌توانید بفهمید آیا نوزاد به اندازه کافی شیر‌‌‌ می‌نوشد تعداد پوشک‌‌های خیس و دفعات مدفوعش است. 


نوزادان تازه متولد شده یکی دو پوشک در روز خیس‌‌‌ می‌کنند و رنگ مدفوعشان سیاه است. نوزادان 4-5 روزه 6 تا 8 پوشک خیس دارند و در 24 ساعت چندین بار مدفوع زرد رنگ خواهند داشت. در یک تا دو ماهگی بین 4 تا 6 مرتبه پوشک خیس و 3 یا بیشتر مدفوع طبیعی است.


اگر‌‌‌ میزان مدفوع یا ادرار کم شد به معنی عدم دریافت کافی مواد غذایی است و اینکه نوزاد نیاز به شیرخشک دارد. نوزاد باید از نظر رفلاکس نیز بررسی شود. وعده‌‌های کم و آروغ گرفتن‌‌های مکرر‌‌‌ می‌تواند به چنین نوزادانی کمک کند وزن‌گیری بهتری داشته باشند.


مترجم: سمیه مقصودعلی

منابع:

www.romper.com

www.healthline.com