صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
خوردن قبل از خواب چقدر می‌تواند برای بدن مضر باشد؟

پاسخ به این پرسش نمی‌تواند برای همه افراد یکسان باشد. در واقع، شما می‌توانید قبل از خواب شبانه، یک میان‌وعده ساده و سالم داشته باشید اما این میان‌وعده به‌هیچ‌وجه نباید درست قبل از رفتن به رختخواب مصرف شود. کار درست این است که میان‌وعده قبل از خواب را حدود 30 تا 45 دقیقه پیش از رفتن به رختخواب میل کنید. 

 

چه کسانی میان‌وعده قبل از خواب بخورند؟ 


حالا پرسش دیگری که مطرح می‌شود، این است که آیا همه افراد به میان‌وعده قبل از خواب نیاز دارند یا نه؟ در شرایطی ممکن است که فردی ساعت 7 عصر یک شام سبک میل کند و وعده اصلی بعدی که همان صبحانه باشد را هم حدود 8 یا 9 صبح روز بعد بخورد. در این صورت، بدن برای مدت طولانی‌ای در حالت گرسنگی باقی می‌ماند و متابولیسم دچار مشکل می‌شود. چنین افرادی بهتر است که حدود یک ساعت قبل از خواب، یک میان‌وعده سالم مانند شیر گرم همراه با خرما، یک پیاله ماست همراه با مغزهای خام یا یک پیاله موز خرد شده همراه با مغزها یا دانه‌های خام مصرف کنند. 

 

در مقابل، افرادی هم هستند که یک وعده غذایی کامل مانند وعده ناهار را حدود ساعت 9 تا 10 شب میل می‌کنند و وعده بعدی (یعنی صبحانه) را حدود 8 صبح مصرف می‌کنند. چنین افرادی قبل از خواب شبانه نیاز چندانی به خوردن میان‌وعده ندارند. نتیجه اینکه تمام خوراکی‌هایی که قبل از خواب مصرف می‌شوند، در محاسبه کالری روزانه به حساب می‌آیند. بنابراین، اگر می‌خواهید به بیماری‌های مرتبط با چاقی و اضافه‌وزن مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، دیابت و مشکلات گوارشی مبتلا نشوید، خودتان ببینید که آیا به کالری قبل از خواب نیاز دارید یا نه. اگر به این کالری نیاز داشتید، حتما حداقل 30 دقیقه بین دریافت غذا و خواب تان فاصله بیندازید تا در طول خواب با مشکلات گوارشی و حس پُری سر دل که از عوامل مختل‌کننده خواب شبانه هستند، مواجه نشوید. 

 

چند ساعت قبل از خواب نباید غذای سنگین بخوریم؟ 


ایده‌آل‌ترین حالت برای بدن این است که حداقل حدود 5 ساعت بین وعده شام و خواب فاصله در نظر بگیرید. در این فاصله 5 ساعته می‌توانید حدود 2 ساعت پس از شام، یک یا دو عدد میوه میل کنید و حدود 45 دقیقه قبل از رفتن به رختخواب هم یک میان‌وعده سبک مانند مواردی که در بالا مورد اشاره قرار گرفتند را در نظر بگیرید. در این صورت هم خواب بهتری را تجربه خواهید کرد و هم اجازه نمی‌دهید که بدن برای مدت طولانی با گرسنگی و عوارض ناشی از آن که می‌تواند تمایل به خوردن خوراکی‌های چرب و شیرین در وعده صبحانه باشد، مواجه شود. 

 

کدام خوراکی‌ها را از میان‌وعده قبل از خواب حذف کنیم؟ 


تمام خوراکی‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس شوند یا این‌که خاصیت ادرارآوری دارند باید از برنامه میان‌وعده شبانه کنار گذاشته شوند. علاوه بر این، خوراکی‌هایی مانند کربوهیدرات زیاد هم به‌دلیل اثرگذاری منفی بر تنظیم قند خون در ساعت های خواب باید از گروه میان‌وعده‌های شبانه حذف شوند. این خوراکی‌ها شامل موارد زیر هستند؛ قهوه، نوشابه‌های گازدار، چای، خوراکی‌های اسیدی، غذاها و خوراکی‌های تُند، منابع غذایی کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای و انواع شیرینی‌ها. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Byrdie