استرس؛ چطور موها را سفید می‌کند؟
6 خرداد 1399 ساعت: 19:3



محققان بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن هفته گذشته در مجله نیچر منتشر شد،‌ یک معمای بیولوژیکی را حل کرده و نشان داده‌اند که استرس چطور باعث تغییر رنگ موها می‌شود؟ 

به گزارش ساینس دیلی از نتایج این تحقیق، دانشمندان دانشگاه هاروارد با بررسی تاثیر اضطراب روی موش‌ها برای اولین‌بار به‌طور دقیق توضیح داده‌اند که استرس حاد باعث آسیب دائمی به سلول‌های بنیادی تولیدکننده ملانوسیت‌ها می‌شود. 


ملانوسیت‌ها سلول‌های تخصصی هستند که در ریشه هر تار مو وجود دارند و باعث ایجاد رنگ‌های قهوه‌ای، سیاه، قرمز و زرد موها و پوست می‌شوند. 

 

به گفته محققان،‌ استرس حاد باعث فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک و آزاد شدن نوراپی‌نفرین می‌شود. این وضعیت باعث از بین رفتن سلول‌های بنیادی تولیدکننده ملانوسیت‌ها و سفید شدن موها می‌شود.

 

با این حال از بین رفتن ملانوسیت‌ها تنها به دلیل استرس نیست. ژنتیک و افزایش سن در بروز این اتفاق دخیلند و متاسفانه هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

 

علاوه بر استرس،‌ استعمال دخانیات نیز عامل سفید شدن موها است. کمبود ویتامین ب ۱۲، کمبود روی و آهن و همچنین "استرس اکسیداتیو" باعث سفید شدن موها می‌شود. این استرس ناشی از عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن است که می‌تواند به DNA آسیب برساند.

 

با این اوصاف به گفته محققان برای تاخیر در سفید شدن موها، ‌شما نیاز به تغییراتی در سبک زندگی خود دارید. این تغییرات شامل مصرف یک رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ از جمله گردو و ماهی‌های چرب، اجتناب از قرارگیری طولانی‌مدت در معرض اشعه ماورای بنفش و مصرف ویتامین ب ۱۲ و مکمل‌های ویتامین ب ۶ است.

 

در نهایت محققان تاکید می‌کنند پی بردن به این که بافت‌های بدن چگونه تحت استرس حاد تغییر می‌کنند، نخستین گام مهم برای یافتن درمانی برای استرس و جلوگیری از تاثیرات ویرانگر آن است.

 

نویسنده: الینا فرهادی

منبع: دویچه وله

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو