پاسخ ‌به رایج‌ترین پرسش‌های غذایی در دوران شیوع کروناویروس
1 فروردین 1399 ساعت: 11:1



محققان تاکنون دریافته‌اند که کروناویروس در گروه بیماری‌های منتقل‌شونده از طریق غذا قرار نمی‌گیرد. این بدان معناست که ما از طریق خوردن غذاها به کروناویروس مبتلا نمی‌شویم. با این‌حال، خیلی از ما نمی‌توانیم هنگام استفاده از مواد غذایی و غذاهای مختلف هیچ نگرانی‌ای نداشته باشیم. مثلا اگر سیب خریداری‌شده در معرض تماس با عطسه کسی قرار گرفته باشد، آن‌وقت چطور؟!
محققان تاکنون دریافته‌اند که کروناویروس در گروه بیماری‌های منتقل‌شونده از طریق غذا قرار نمی‌گیرد. این بدان معناست که ما از طریق خوردن غذاها به کروناویروس مبتلا نمی‌شویم. با این‌حال، خیلی از ما نمی‌توانیم هنگام استفاده از مواد غذایی و غذاهای مختلف هیچ نگرانی‌ای نداشته باشیم. مثلا اگر سیب خریداری‌شده در معرض تماس با عطسه کسی قرار گرفته باشد، آن‌وقت چطور؟! یا این‌که آیا می‌توانیم هنوز هم استیک نیم‌پز بخوریم؟! در مورد خوردن سوشی باید چه تصمیمی بگیریم؟! در ادامه با پاسخ‌های دانشمندان به مهم‌ترین پرسش ها در این زمینه آشنا خواهیم شد.

پرسش: متخصصان می‌گویند که کروناویروس در گروه بیماری‌های منتقل‌شونده از طریق غذا قرار نمی‌گیرد. اما آنان شدیدا به حیواناتی که احتمالا منشا اولیه ابتلا به این ویروس هستند، شک دارند. آیا این مساله نشان نمی‌دهد که کروناویروس از طریق غذا منتقل می‌شود؟!

پاسخ: یافته دانشمندان این است که کروناویروس از طریق حیوانات منتقل می‌شود اما نه از طریق خوردن‌شان بلکه از طریق داشتن فاصله بسیار نزدیک با آنها. ویروس‌ها می‌توانند بین گونه‌های مختلف در کره زمین جهش کنند و این احتمالا همان عاملی است که ما را درگیر کروناویروس کرده است. پس کروناویروس به احتمال قوی از طریق انتقال تنفسی به دیگران سرایت می‌کند.

پرسش: آیا من باید به‌خاطر کروناویروس، میوه‌ها و سبزی‌ها را برای مدت‌زمان طولانی‌تری بشویم؟ آیا باید این محصولات را با استفاده از صابون ضدعفونی کنم؟
پاسخ: شما می‌توانید میوه‌ها و سبزی‌ها را براساس روال همیشگی بشویید یا نهایتا از آب گرمی که حاوی مقدار کمی صابون باشد، کمک بگیرید. با این‌حال، ‌اصل مهم در این مورد همان شستن میوه‌ها و سبزی‌هاست.

پرسش: در مورد گوشت‌ها باید چه کاری انجام دهیم؟ اگر مثلا قصاب به کروناویروس مبتلا باشد و به گوشت دست بزند چطور؟

پاسخ: در این صورت، پختن گوشت به نابود شدن کروناویروس منتهی می‌شود. البته دانشمندان هرگز نمی‌توانند بگویند که خطرات قطعا در محدوده صفر درصد باقی می‌مانند اما پختن گوشت باید کروناویروس را نابود کند. اگر هم کروناویروس از طریق باقی ماندن روی گوشت وارد بدن شود، اسید معده به‌خوبی آن را نابود خواهد کرد. ضمن این‌که کروناویروس اساسا قابلیت عبور از جداره‌های روده را ندارد و نمی‌تواند مانند بیماری‌های منتقل‌شونده از طریق غذا باعث بیماری شما شود.

پرسش: در مورد غذاهای خام یا نیمه‌خام چطور؟ مانند سوشی یا استیک نیمه‌خام؟!‌

پاسخ: شما هرگز نخواهید دید که یک دانشمند علوم غذایی از سوشی یا دیگر انواع غذاهای خام و نیمه‌خام استفاده کند. دلیلش هم این است که چنین غذاهایی می‌توانند به باکتری‌های بیماری‌زای مختلفی مانند سالمونلا، ای.کولی و لیستریا آلوده باشند. خوردن استیک خام یا نیمه‌خام یا هر گوشت خام یا نیمه‌خام دیگر هم شما را با خطرات مختلفی روبه‌رو می‌کند.

پرسش: آیا باید نگران بسته‌بندی‌ها یا کیسه‌های مواد غذایی باشیم؟

پاسخ: یافته‌های علمی نشان می‌دهند که کروناویروس می‌تواند تا ۲۴ ساعت روی مقوا و نهایتا تا ۳ روز روی چوب یا استیل زنده بماند. بنابراین موضوع مهم و اساسی این است؛ همیشه دست‌های خودتان را قبل از آماده‌سازی غذا و بعد از پایان آماده‌سازی غذا بشویید و هیچ وقت هم با دست‌های نشسته غذا خوردن را شروع نکنید.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع: FSAI
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو