چطور در دوران قرنطینه خانگی کرونا، کودکان را سرگرم نگه داریم؟
29 اسفند 1398 ساعت: 19:12



اگر فکر کردن به قرنطینه خانگی همراه با فرزندان خردسال‌تان شما را از بابت سرگرم کردن آنها نگران می‌کند، مطمئن باشید که این نگرانی فقط به شما محدود نمی‌شود. همه پدرها و مادرها، بدون استثنا، از تعطیل شدن مدرسه‌ها نگران هستند و می‌خواهند راه‌های مناسبی برای سرگرم کردن فرزندان‌شان بیابند.
اگر فکر کردن به قرنطینه خانگی همراه با فرزندان خردسال‌تان شما را از بابت سرگرم کردن آنها نگران می‌کند، مطمئن باشید که این نگرانی فقط به شما محدود نمی‌شود. همه پدرها و مادرها، بدون استثنا، از تعطیل شدن مدرسه‌ها نگران هستند و می‌خواهند راه‌های مناسبی برای سرگرم کردن فرزندان‌شان بیابند.

۱. کتاب‌ برچسبی (استکیردار)
کودکان عاشق برچسب‌ها (استکیرها) هستند و خوش‌بختانه امروزه کتاب‌های برچسبی یا استیکردار بسیار متنوعی برای کودکان در سنین مختلف وجود دارند. انواعی که فقط براساس تصاویر طراحی شده‌اند، برای کودکان نوپا مناسب هستند و انواع پیشرفته‌تر که براساس شماره‌بندی طراحی شده‌اند و نیازمند تمرکز جدی‌تری هستند، گزینه‌های مناسبی برای کودکان بزرگ‌تر محسوب می‌شوند.

۲. خمیر بازی
شاید بعضی از والدین با استفاده از خمیر بازی در محیط خانه مخالف باشند، ‌اما می‌توان موقتا در این روزهای کرونایی چنین اجازه‌ای را به کودکان داد. شما می‌توانید از حوله‌های فرسوده و قدیمی یا ملافه‌ها و پارچه‌های بزرگ و فرسوده کمک بگیرید و محیط مشخصی را برای استفاده از خمیر بازی طراحی کنید. کودکان هنگام کار با خمیر بازی، قوای تخیل‌شان را به‌کار می‌گیرند و از ترکیبات رنگارنگ برای ساختن اشیای درون ذهن‌شان استفاده می‌کنند.

۳. پازل
پازل‌ها این توانایی را دارند که کودکان و حتی بزرگسالان را برای ساعت‌های زیادی سرگرم کنند، خصوصا اگر جذابیت‌های خاصی داشته باشند یا تعداد قطعه‌هایشان خیلی زیاد باشد. پازل‌ها از این‌رو برای کودکان اهمیت ویژه‌ای دارند که حافظه و مهارت‌های حل مسائل و مشکلات را در آنان تقویت می‌کنند. ضمن این‌که کودکان به تکمیل کردن دوباره خیلی از پازل‌ها علاقه دارند.

۴. لوازم نقاشی
هرگز قدرت ماژیک‌ها، مدادرنگی‌ها، مدادهای مومی و رنگ‌های نقاشی را دست‌کم نگیرید چراکه این ابزارها می‌توانند کودکان را برای ساعات زیادی سرگرم کنند. حتی اگر تصور می‌کنید که فرزندتان استعداد خاصی در نقاشی ندارد، باز هم انواع لوازم نقاشی را برای او فراهم کنید تا ببینید که قوای خلاقیت کودک چطور پس از مدتی برانگیخته می‌شود. شما می‌توانید به کودکان بزرگ‌تر از هنرمندان و نقاشان بزرگ جهان بگویید و با کمک کتاب‌های هنری توجه آنان را به تکنیک‌های نقاشی نوابغ هنری جلب کنید.

۵. آشپزی
آشپزی نه‌تنها فعالیت خوبی برای گذراندن روزهای طولانی در خانه است، بلکه فرصت فوق‌العاده‌ای برای آموختن مباحث علمی و ریاضیاتی به کودکان محسوب می‌شود. شما می‌توانید مجموعه کاملی از وسایل آشپزی را به‌صورت جداگانه و متناسب با سن کودک برای او فراهم کنید و همچنین مواد اولیه مورد علاقه‌اش را هم بخرید تا کودک بتواند آشپزی را تجربه کند و از قوای خلاقیت خودش در جهت آشپزی باکیفیت‌تر کمک بگیرد.

۶ کتاب‌خوانی
هیچ چیز بهتر از غرق شدن در جهان کتاب‌های جذاب و عالی نیست. شما و فرزندان‌تان همیشه باید کتاب‌های جذاب و مناسبی در خانه داشته باشید و از سنین خیلی پایین سعی کنید که کودک را به کتاب‌خوانی علاقه‌مند سازید. کتاب‌های مصور و رنگارنگ برای کودکان نوپا مناسب هستند و کتاب‌هایی با داستان‌های ساده و زبان ساده برای کودکانی که توانایی خواندن دارند، گزینه‌های مناسبی به‌شمار می‌روند.

۷. کتاب‌های کار ریاضی
اگر کودک شما دبستانی است و شما نمی‌خواهید که روند یادگیری و تحصیل او به‌دلیل تعطیلی مدارس دچار اختلال شود، می‌توانید از کتاب‌های کار ریاضی کمک بگیرید. این کتاب‌ها کودکان را در تماس مداوم با اعداد نگه می‌دارند و مهارت‌های ریاضیاتی آنان را در دوران دوری از مدرسه در وضعیت مناسبی حفظ می‌کنند. توجه داشته باشید که گزینه‌های انتخابی شما نباید کتاب‌های کار خسته‌کننده و بی‌روح باشد، بلکه باید سراغ گزینه‌هایی بروید که مهارت‌های ریاضیاتی را در قالب سرگرمی و تفریح به کودکان آموزش می‌دهند.

۸. کیت‌های علمی
جهان علم می‌تواند برای بسیاری از کودکان جذاب و سرگرم‌کننده باشد و چیزهای بسیاری را هم به آنان یاد بدهد. بعضی از کیت‌های علمی، کودکان را به انجام دادن آزمایشات ساده علمی تشویق می‌کنند و شما به‌عنوان والدین باید هنگام این آزمایشات در کنار کودکان باشید یا بر این روند نظارت کنید. البته کودکان بزرگ‌تر معمولا می‌توانند به‌تنهایی این آزمایشات را انجام دهند. کار کردن با لوله‌های آزمایش و وسیله‌های دیگر برای کودکان جذاب‌تر از آن است که تصور می‌کنید. بعضی از این کیت‌ها نیز با هدف کاشتن گیاهان خاصی طراحی شده‌اند و کودک را از مرحله انتخاب بستر مناسب تا کاشت بذر و نظارت بر روند رشد گیاه راهنمایی می‌کنند.

۹. اسباب‌بازی‌ ساختنی
اسباب‌بازی‌هایی که با هدف ساختن سازه‌های مختلف طراحی شده‌اند،‌ معمولا برای اکثریت کودکان جذاب هستند و آنان را برای ساعات زیادی سرگرم می‌کنند. درحالی که شاید فکر کنید این اسباب‌بازی‌ها فقط برای سرگرمی کودکان هستند، اما در واقع درس‌های مهمی درباره مهندسی و ادراک فضا به کودکان می‌آموزند.


[left]ترجمه: یوسف صالحی
منبع:USA Today
[/left]
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو