آیا انتقال کروناویروس از راه پوست امکان‌پذیر است؟
29 اسفند 1398 ساعت: 18:12



دانشمندان چینی اعلام کردند که براساس آزمایش‌های انجام شده، بیماری کرونا نمی‌‌تواند از طریق پوست انتقال پیدا کند.
جمعه گذشته، دانشمندان چینی اعلام کردند که براساس آزمایش‌های انجام شده، بیماری کرونا نمی‌‌تواند از طریق پوست انتقال پیدا کند. دکتر ژو کی در یک کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد که ترشحات و حتی قطره‌های بسیار ریز دستگاه تنفسی و نیز تماس مستقیم، ‌اصلی‌ترین راه‌های انتقال ویروس کرونا محسوب می‌شوند. وی در ادامه تصریح کرد که لازم است تا ارتباط میان افراد قطع شود تا ویروس نیز از طریق دهان، بینی و چشم‌ها وارد بدن نگردد.

به عقیده این دانشمند چینی،‌ کووید-19 ممکن است از طریق آئروسل‌ها یا ذرات ریز موجود در هوا نیز انتقال یابند. نتایج این بررسی مقدماتی نشان می‌دهد که ویروس جدید کرونا ممکن است در ذرات ریز شناور که آئروسل یا هواپخش نامیده می‌شوند، برای چند ساعتی زنده بمانند.

در حقیقت هنگامی‌که یک فرد به مدت طولانی در یک محیط بسته قرار می‌گیرد،‌ محیطی که حاوی غلظت‌های بالای آئروسل است، احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد. لیکن دکتر Zhou Qi معتقد است که براساس مطالعات انجام شده احتمال انتقال از طریق آئروسل در محیط کاری و نیز در محیط‌های معمولی و بی‌خطر، بسیار ضعیف است.

پژوهشگران چینی معتقدند که با توجه به یافته‌هایشان انتقال آئروسل یا هواپخش ویروس محتمل به نظر می‌رسد. البته این دانشمندان می‌گویند هنوز دقیقاً نمی‌دانند چه غلظتی از ویروس در هوا لازم است تا بتواند یک انسان واقعی را آلوده کند. به گفته این دانشمندان حتی اگر انتقال آئروسل ویروس به انسان‌ها بتواند رخ دهد، بعید به نظر می‌رسد این روش در همه‌گیری فعلی عاملی اصلی باشد.

وی به کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که به هر دلیلی تعطیل نشده‌اند و کارکنان آن‌ها کماکان مشغول به کار هستند، توصیه جالب توجهی دارد:

- در محیط کار از یک پنکه یا وسیله‌ای که بتواند باد تولید کند، کمک بگیرید.
- نخست نحوه صحیح ماسک زدن را بیاموزید و سپس بکوشید که حتی‌الامکان همیشه ماسک زده باشید.
- در محیط کار و خصوصاً در محیط‌های کاری پرجمعیت، فاصله مناسبی با همکارانتان داشته باشید.

دکتر ژو در ادامه عنوان کرد مادامی‌که همه افراد دست‌هایشان را مرتب و مکرر شستشو می‌دهند،‌ بالطبع انتقال بیماری از طریق دهان و مدفوع به صفر می‌رسد.


ترجمه: عفت عباسیان
منبع: french.xinhuanet.com
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو