هشدار یونیسف؛ عادت به خوردن فست فودها زمینه ساز "گرسنگی ناشناخته" در کودکان
25 اردیبهشت 1399 ساعت: 22:2



 یونیسف در تازه‌ترین گزارشش می‌گوید از هر 3 کودک کمتر از 5 سال، حداقل یکی دچار سوءتغذیه یا چاقی است و یکی از هر 2 نفر نیز از گرسنگی "ناشناخته" رنج می‌برد. 

علاوه بر سوءتغذیه و چاقی؛ 2 مشکل جدی تغذیه ای در دنیا، چالش دیگری با عنوان "گرسنگی ناشناخته" نیز مطرح می‌شود که گرسنگی مرتبط با مصرف فست‌‌فودها در کودکان است. مصرف خوراکی‌های فاقد ارزش تغذیه ای نظیر فست‌‌فودها و تنقلات زمینه‌ساز کمبودهایی می‌شود که معمولا بارز و قابل تصور نیست. این مسئله امروزه در مورد حدود 340 میلیون کودک صدق می‌کند و به‌نظر می‌رسد در بروز اپیدمی کنونی چاقی هم نقش داشته باشند. 


بر اساس گزارش یونیسف، این مشکل ابتدا طی نخستین ماه‌‌های تولد به دلیل شمار بالای نوزادان محروم از شیر مادر آغاز می‌شود و تنوع غذایی ناسالم ادامه پیدا می کند که منشا کمبودها و اختلالات رشد در کودکان است. صرفنظر از ترکیبات موجود در خوراکی‌های فرآوری‌ شده که تاثیر مستقیم بر وزن دارد، گرسنگی مداوم کودک می‌تواند بیانگر پیام بدن برای تامین ریزمغذی‌‌های مورد نیاز باشد. 

 

در گزارش مربوط به وضعیت تغذیه کودکان، پرسش‌های مختلفی از مادران و کودکان راجع‌ به رفتارهای تغذیه‌ای شان مطرح شد. بی‌شک یکی از بارزترین علت های محرومیت‌های غذایی، هزینه موادغذایی سالم است. البته ذائقه نیز در این زمینه نقش دارد زیرا پس از اینکه کودک به طعم تنقلات و فست‌فود عادت کند، به‌راحتی نمی‌توان او را به تغذیه سالم سوق داد. در این میان، کمبود وقت والدین برای آشپزی نیز در افزایش تمایل به غذاهای آماده و فوری نقش دارد. 

 

یونیسف این مسئله را یک هشدار می‌داند و اقدام فوری برای ایجاد محیط‌هایی که غذای مناسب برای کودکان تهیه شود و خانواده و فرزندان به مصرف غذاهای مغذی، سالم، مقرون به‌صرفه، کافی و همیشگی ترغیب شوند را لازم می داند. همچنین، تاکید دارد که شرایطی فراهم شود تا توزیع‌کنندگان مواد غذایی نیز بهبود کیفیت، در دسترس‌ بودن و قیمت مناسب را در دستور کار خود قرار داده تا فعالیت سودجویانی که محصولات فرآوری ‌شده ناسالم اما ارزان عرضه می‌کنند، محدود شود. 

 

توصیه‌های تغذیه سالم 


در این میان، توجه به نکته هایی برای کاهش هزینه سبد غذایی در کنار رعایت کیفیت و سلامت مهم به‌نظر می‌رسد که عبارتند از:

  • حذف تمام محصولات بی‌کیفیت و فاقد ارزش تغذیه ای ( نظیر نوشابه، کیک آماده، فست‌فود و...) و صرف هزینه خرید این محصولات برای خوراکی‌های سالم ( نظیر میوه‌ها و سبزیجات، آجیل، حبوبات و...).
  • انتخاب موادغذایی باکیفیت مطلوب غذایی مانند حبوبات، سیب‌زمینی، غلات، میوه‌ها و سبزیجات در دسترس، تخم‌مرغ، ماهی، ماکیان، شیر و لبنیات تازه و روغن‌های گیاهی.
  • خرید از فروشگاه‌های عرضه محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: lanutrition.fr
فست‌فودها ساختار ژنتیک را تغییر می‌دهند
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو