عادت های غذایی غلط و اختلال در عملکرد گوارش روزه داران
17 اردیبهشت 1399 ساعت: 07:2



​​​​بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ و احساس­ سنگینی همچنین خستگی و خواب­­ آلودگی در ماه­ رمضان شایع است. گرچه مصرف غذاهای چرب و سنگین همچنین پرخوری و درهم­خوری در وعده­ های افطار و سحر می­ تواند زمینه ­ساز این مشکلات باشد اما خیلی از افراد به­ رغم رعایت اصول تغذیه صحیح، باز هم این مشکلات را تجربه می کنند.

در واقع، نکته مهم این است که برخی از عادت های غلط افراد باعث اختلال در عملکرد مطلوب سیستم گوارش و بروز این عوارض می ­شود که باید کنار گذاشته شوند. این عادت ها عبارتند از: 

 

  • خوابیدن بلافاصله پس از صرف ­غذا

خوابیدن در فاصله کوتاه از غذا خوردن باعث کاهش عملکرد سیستم گوارشی می­ شود. زمانی که بدن در حالت دراز کشیده  قرار بگیرد، موادغذایی پیش از ورود به روده ­ها، مدت طولانی­ تری در معده باقی می­ مانند و هضم به زمان بیشتری نیاز دارد.

 

  • نوشیدن چای

بسیاری از افراد عادت به نوشیدن چای پس از صرف ­غذا به ­خصوص هنگام افطار دارند. اما تانن­ موجود در چای مانع از فعال­ شدن برخی آنزیم ­های گوارشی می­ شود و از طرفی در جذب آهن غذا نیز اختلال ایجاد می­ کند.

 

  • آدامس­ جویدن

شاید آدامس­ جویدن در ایجاد طراوت و تغییر مزه دهان موثر باشد اما برخلاف تصور تاثیری در بهبود هضم بلافاصله پس از صرف ­غذا ندارد. این کار باعث می­ شود مقدار زیادی هوا وارد معده شده و باعث اختلال در هضم و حتی نفخ شود. 

 

  • ورزش کردن

بدن نمی­ تواند دو فعالیت را در یک زمان انجام دهد. طبیعی است پس از صرف غذا سیستم گوارش به­ شدت برای هضم غذا فعال می­ شود. اگر گوارش همزمان با فعالیت شدید دیگری مانند ورزش همراه باشد، فشار مضاعفی به اندام­ های بدن وارد می­ شود. البته 10 دقیقه راه ­رفتن و پرهیز از نشستن­ طولانی پس از صرف غذا برای بهبود گوارش بسیار موثر است.

 

  • میوه ­خوردن

مصرف میوه ­های مختلف برای تامین ویتامین ­ها و مواد معدنی یک توصیه ضروری است که در ماه­ رمضان به تامین آب مورد نیاز بدن نیز کمک می­ کند. اما خوردن میوه بلافاصله پس از صرف غذا اصلا مفید نیست. در واقع، میوه ­ها جزء خوراکی­ های با هضم سریع هستند یعنی کمتر از 20 دقیقه. زمانی که میوه پس از غذا میل شود، با محتویات معده مخلوط شده و به خاطر رطوبت و گرمای محیط معده، دچار تخمیر و آزادسازی اسید می­ شود. البته به استثناء موز که می­توان گفت زمینه ­ساز مشکلات گوارشی پس از صرف غذا نمی­ شود.

 

  • دوش ­گرفتن

یکی دیگر از عادت های اشتباه پس از غذا خوردن، دوش­ گرفتن است. دمای بدن طی مدت زمان حضور در حمام و مواجه با آب گرم، افزایش پیدا می کند. درنتیجه، به ­طور طبیعی جریان ­خون به سمت پوست تسریع می ­شود در حالی­که سیستم گوارش نیاز بیشتری به خونرسانی دارد. بدین­ ترتیب، عملکرد سیستم گوارش کاهش یافته و احساس سنگینی بروز می کند. از این رو، حداقل فاصله پس از صرف غذا و دوش ­گرفتن، نیم ساعت است. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:PassportSanté.fr

 تغذیه مناسب برای سندرم روده تحریک¬پذیر در ماه رمضان

 رمضان و سوزش معده؛ چرا و چه کنیم؟

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو