چگونه تغذیه سالم را به کودکان بیاموزیم؟
14 اردیبهشت 1399 ساعت: 23:2



اگر والدین بیش از حد به کودکان درباره تغذیه اطلاعات بدهند، ممکن است آنها را نسبت به تغذیه بیش از حد حساس کنند. از طرف دیگر، اگر بیش از حد برای آموختن این اصول به کودکان صبر کنند، ممکن است که آنها به سمت عادات غذایی نادرست کشیده شوند.
آموختن اصول تغذیه سالم به کودکان با دشواری‌های خاص خودش همراه است. با این‌حال، والدین می‌توانند با کمک گرفتن از راهکارهای زیر، اصول تغذیه سالم را بسیار راحت‌تر و مطمئن‌تر به کودکان بیاموزند. 

 

1. تغذیه سالم را به یکی از بخش‌های همیشگی و عادی در خانواده تبدیل کنید 

 

به‌جای این‌که درباره اهمیت تغذیه سالم به کودکان دستور بدهید، تغذیه سالم را از همان دوران خردسالی بچه‌ها به یکی از بخش‌های همیشگی و عادی در خانواده تبدیل کنید. برای این کار باید کودکان را از خردسالی همراه خودتان به فروشگاه مواد غذایی ببرید و از آنها بخواهید گزینه‌هایی را بین میوه‌ها و سبزی‌های تازه انتخاب کنند. بچه‌های بزرگ‌تر هم می‌توانند در تهیه لیست خرید و برنامه غذایی هفتگی به والدین کمک کنند. 

 

2. تغذیه صحیح را به کودکان نشان دهید 

 

والدین باید برای کودکان توضیح دهند که نیمی از بشقاب غذا باید با میوه‌ها و سبزیجات مغذی پُر شود و نیمه دیگر هم باید به غلات سبوس‌دار و پروتئین‌های بدون چربی اختصاص داده شود. البته توضیح صرف کافی نیست و والدین باید در فروشگاه‌های مواد غذایی، این گروه‌های غذایی کلیدی را به کودکان نشان دهند. ضمن این‌که بشقاب غذای خود والدین هم باید دقیقا بر همین اساس طراحی شود تا کودکان الگوی تغذیه صحیح را از همان خردسالی در زندگی پدر و مادر ببینند. 

 

3. کلمات «خوب» و «بد» را برای مواد غذایی استفاده نکنید 

 

کودکان باید بیاموزند که همه انواع مواد غذایی دارای جایگاه خاص خودشان در رژیم غذایی هستند. پس برچسب زدن والدین به بعضی از مواد غذایی با کلماتی مانند «خوب»، «بد» و غیره اساسا رویکرد کودکان به مواد غذایی را دچار مشکل می‌کند. 

 

البته طبیعی است که والدین همیشه کودکان را به مصرف غلات سبوس‌دار و شیر تشویق کنند و برای آنها توضیح دهند که بعضی خوراکی‌ها نباید بیش از حد مصرف شوند، بنابراین لازم نیست به کودک بگویید که سیب‌زمینی سرخ‌کرده جزو غذاهای «بد» است، اما باید برای کودک توضیح دهید که متاسفانه نمی‌توان بدون محدودیت از چنین غذایی استفاده کرد. 

 

4. درباره حجم مناسب هر وعده غذایی به کودکان توضیح دهید 

 

والدین علاوه بر توجه داشتن به نوع غذاهای مصرفی کودکان، باید به حجم غذاهای مصرفی هم توجه داشته باشند. پس حتی کودکان خردسال هم باید بدانند که میزان استفاده از برنج یا ماکارونی باید با شرایط سنی و جسمی هر انسان تناسب داشته باشد. 

 

مثلا کودکان باید بدانند که میزان مصرفی برنج و ماکارونی باید به اندازه یک مشت بسته، میزان پروتئین به اندازه کف دست و میزان کره یا سس مایونز باید به اندازه نوک یک انگشت باشد. پس از خریدن مواد غذایی هم از کودکان بخواهید که در پیدا کردن وعده مصرفی استاندارد هر خوراکی یا ماده غذایی به شما کمک کنند. 

 

5. انواع خوراکی‌های شیرین را محدود کنید 

 

برای بچه‌های بزرگ‌تر توضیح دهید که انواع خوراکی‌های شیرین مانند آب‌نبات و کلوچه‌ها، علی‌رغم طعم جذابشان، حاوی مقادیر زیادی قند هستند که می‌تواند مضرات زیادی برای بدن داشته باشد. کودکان باید از میوه‌های تازه به‌عنوان دسر همیشگی استفاده کنند و استفاده از خوراکی‌های شیرین را به 2 تا 3 بار در هفته محدود کنند. 

 

6. الگوی غذایی خوبی را به کودکان نشان دهید 

 

اگر والدین کودک را به خوردن بروکلی مجبور کنند، اما خودشان هرگز به بروکلی لب نزنند، قطعا نمی‌توانند الگوی غذایی خوبی برای کودک باشند. به‌گفته متخصصان تغذیه، الگوسازی تغذیه صحیح توسط والدین از بهترین و مهم‌ترین راهکارها برای شکل دادن به عادات غذایی صحیح در کودکان است. 

 

7. همه اعضای خانواده باید با همدیگر شام بخورند 

 

کودکانی که همراه با همه اعضای خانواده شام می‌خورند، بیشتر از کودکان دیگر به خوردن میوه‌ها و سبزی‌های تازه و همچنین غلات سبوس‌دار تمایل نشان می‌دهند. حتی میزان استفاده آنها از هله‌هوله‌ها و خوراکی‌های ناسالم نیز به واسطه همین مساله کاهش می‌یابد. البته به یاد داشته باشید که شام خانوادگی باید فضای شاد و جذابی برای کودکان ایجاد کند تا نتیجه مثبتی برای تغذیه آنان داشته باشد. 

 

8. مراجعه به پزشک را جدی بگیرید 

 

اگر گمان می‌کنید که کودک شما به کاهش یا افزایش وزن نیاز دارد، اصلا درباره رژیم گرفتن با او صحبت نکنید. به‌جای این کار باید او را نزد پزشکان متخصص کودکان ببرید تا برنامه استانداردی را برای حفظ سلامتی او شروع کنید. 

 

ترجمه: یوسف صالحی

منبع: WebMD

حقایقی درباره میوه‌ها و سبزی‌ها که برای کودکان جالب است!​​​
بایدها و نبایدهای تغذیه کودکان در قرنطینه خانگی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو