چرا در دوران قرنطینه ریزش موها بیشتر است؟
14 اردیبهشت 1399 ساعت: 23:2



زمانی‌ که ناگزیر می‌شویم تدابیر قرنطینه‌ای را رعایت کنیم، ناخودآگاه تمام اعضای بدن متحمل تغییراتی آشکار می‌شوند. پوست، ماهیچه‌ها و حتی موها نیز متاثر از این سبک جدید زندگی هستند. در این میان ریزش بی‌سابقه موها آغاز می‌شود که البته دلایل مختلفی دارد. 

از همان روزهای آغازین قرنطینه، بسیاری از افراد شاهد ریزش بیشتر موهای خود هستند. در این مقاله بر آن هستیم تا دلایل این ریزش بی‌سابقه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

زمانی‌ که ناگزیر می‌شویم تدابیر قرنطینه‌ای را رعایت کنیم، ناخودآگاه تمام اعضای بدن متحمل تغییراتی آشکار می‌شوند. پوست، ماهیچه‌ها و حتی موها نیز متاثر از این سبک جدید زندگی هستند. در این میان ریزش بی‌سابقه موها آغاز می‌شود که البته دلایل مختلفی دارد. 

 

ریزش موها در فصل بهار

 

اولین توضیحی که می‌توان برای این ریزش ارائه داد، نه ربطی به قرنطینه دارد و نه ویروس کرونا. این ریزش یک پدیده کاملاً فصلی است. خوشبختانه، ترفندهای خانگی بسیاری برای بهبود ریزش موها وجود دارد.

 

درحقیقت قرنطینه کرونا درست در همان فصلی در جریان است که موها به‌طور طبیعی بیشتر از هر زمان دیگری می‌ریزند. تغییر زاویه تابش نور خورشید و نیز تاثیر این پدیده بر هورمون‌ها منجر به ریزش موها می‌شود. به یاد داشته باشید که این پدیده برای بدن لازم است چون در پی آن، رشد موها در ماه‌های آتی تشدید و تقویت می‌شود. 

 

امساک و خودداری در مصرف شامپو و اثر آن بر ریزش موها


دومین دلیلی که می‌توان برای ریزش موها ارائه داد، به عادات مویی هر فرد ارتباط دارد. در حقیقت در قرنطینه حاضر، بسیاری از مردان و زنان تصمیم گرفتند تا با فواصل طولانی‌تری از شامپو استفاده کنند وحتی عده‌ای نیز به سبوم‌درمانی روی آوردند و اصلاً موهای خود را نشستند. 

 

روزانه هر فرد به‌طور متوسط‌ 50 تا 100 تار مو از دست می‌دهد، به‌خصوص در زمان شانه و شامپو زدن موها. زمانی ‌که شما موهایتان را کمتر می‌شویید یا کمتر از معمول شانه می‌زنید، متوجه می‌شوید که موها بیشتر از همیشه می‌ریزند. نگران نباشید چون موهایی که طی روزهای پیشین نریخته‌اند به این آمار اضافه شده‌اند و در نتیجه ریزش موها بیشتر به نظر می‌رسد. 

 

استرس و ریزش موها

 

توضیح دیگری که می‌توان برای ریزش موها در قرنطینه کنونی ارائه داد، ریشه‌ای کاملاً روانی دارد. درحقیقت این بیماری و تبعات آن، استرسی وصف ناشدنی به اقشار جامعه وارد کرده‌ و به نوعی سلامت روان جمعی را مورد هدف قرار داده است.

 

دورکاری‌های تمام ناشدنی، کارهای نیمه وقت، از کار بی‌کار شدن‌ها، مدیریت پیچیده بچه‌ها در منزل، ترس از ابتلا به بیماری، نگرانی برای اطرافیان و چه بسا عدم اطمینان به آینده‌ای روشن همگی دست به دست هم می‌دهند و به استرس این دوران دامن می‌زنند، بنابراین تاثیر قرنطینه روی موها، با ریزش بی‌سابقه آن‌ها نمود می‌یابد.

 

ریزش موها و قرنطینه

 

اما ریزش افزایشی موها ممکن است با شرایط قرنطینه نیز ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ داشته باشد. زمانی‌که شما هر روز برای مدتی طولانی در یک محیط بسته قرار دارید، قطعاً به شکل قابل‌توجهی از تابش نور خورشید محروم هستید. علاوه بر این، تعداد بسیاری از افراد عادات غذایی و نیز بدنی خود را در این دوران تغییر داده‌اند به‌طوری ‌که غذای بیشتر و حتی‌ مقوی‌تری میل می‌کنند اما درعوض فعالیت فیزیکی چندانی ندارند. می‌توان به جرات گفت که این رویه نیز بر موها و نیز ریزش آن‌ها تاثیرات چشمگیری دارد. 

 

توصیه ما به شما این است که اگر می‌خواهید عواقب زیان‌آور قرنطینه را به حداقل برسانید، تغذیه سالمی داشته باشید، ورزش کنید و حداقل دقایقی را هر روز در معرض آفتاب قرار بگیرید. اگر احساس می‌کنید که ریزش موهایتان بیشتر از هر زمان دیگری‌ است، از ماسک‌های خانگی برای تقویت موها کمک بگیرید یا پوست فرق سرتان را با روغن جوجوبا یا روغن سدر ماساژ دهید. برای افزایش رویش موها و کاهش ریزش آن‌ها، کوتاه کردن موها نیز گزینه خوبی است که می‌توانید به آن‌ نیز فکر کنید. 

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: cosmopolitan.fr

با ریزش موها دستپاچه نشوید!​​​
۵ ماده مغذی مقوی برای مو!​​​
10 اشتباه روزانه که موهایتان را نازک و کم‌پشت می‌کند​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو