راه‌های پیشگیری از خوردن استرسی در دوران شیوع کروناویروس
8 اردیبهشت 1399 ساعت: 08:2



یکی از اتفاقات رایجی که برای خیلی از افراد در دوران شیوع کرونا رخ داده، روی آوردن به عادت‌های غذایی نادرست مانند خوردن استرسی است. خوردن استرسی ازجمله راه‌های کاهش اضطراب در گروهی از افراد است. این افراد برای کم کردن میزان استرس به خوردن خوراکی‌های شیرین یا کربوهیدراتی روی می‌آورند، در حالی که چنین عادتی می‌تواند مستقیما بر سلامت فرد تاثیرگذاری منفی داشته باشد و زمینه بروز اضافه‌وزن و چاقی را در او فراهم کند.
اگر شما هم جزو این گروه از افراد هستید، بهتر است توصیه‌های کاربردی زیر را جدی بگیرید.

۱. منظم باشید. از مهم‌ترین توصیه‌ها برای کم کردن خوردن استرسی، این است که یک برنامه روزانه و منظم برای خود در نظر بگیرید. در این برنامه منظم باید 3 وعده غذایی اصلی، 3 میان‌وعده غذایی، خواب کافی، استحمام روزانه، نوشیدن آب کافی در طول روز و انجام دادن فعالیت‌های فیزیکی روزانه قرار بگیرند.

۲. محرک‌های خوردن استرسی را بشناسید. معمولا افرادی که در شرایط استرس‌زا دچار مشکلاتی مانند خوردن استرسی و اضافه‌وزن ناشی از آن می‌شوند، باید در مرحله اول عامل محرک این رفتار نادرست را بشناسند. مثلا ممکن است در دوران شیوع کروناویروس، پیگیری اخبار مربوط به کرونا باعث افزایش میزان استرس شود و خوردن استرسی را تشدید کند. از این‌رو، شما می‌توانید با شناسایی عامل ایجاد خوردن استرسی و حذف آن، به کنار گذاشتن این عادت نادرست کمک کنید.

۳. خوراکی‌های کم‌کالری جویدنی را انتخاب کنید. در بسیاری از موارد، افرادی که به خوردن استرسی تمایل دارند، فقط با مصرف یک خوراکی جویدنی کاهش استرس را تجربه می‌کنند. بنابراین، اگر این روزها مبتلا به خوردن استرسی شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که همیشه مقداری آدامس بدون قند، خیار، ‌هویج یا کاهو نزدیک خودتان داشته باشید تا در شرایط استرس‌زا به‌جای خوردن خوراکی‌های چرب، شیرین و پُرکالری، به مصرف این خوراکی‌های جویدنی و کم‌کالری روی بیاورید. به این ترتیب هم می‌توانید کمی از نظر روانی بر استرس تان غلبه کنید و هم کالری بالایی به بدن تان نرسانید.

۴. معجزه نوشیدن آب را دست‌کم نگیرید. بسیاری از متخصصان تغذیه به افرادی که در شرایط استرس‌زا به خوردن استرسی روی می‌آورند، توصیه می‌کنند که همیشه مقداری آب کنار دستشان داشته باشند. در این صورت، اگر حس کردید که برای رفع استرس به خوردن چیزی نیاز دارید، می‌توانید با نوشیدن یک لیوان آب یا حتی یک لیوان چای گرم و رقیق، حس گرسنگی کاذب را کنترل کنید و از عواقب ناشی از خوردن استرسی در امان بمانید.

۵. حجم وعده‌های غذایی تان را تغییر دهید. اگر در بعضی موارد نمی‌توانید راهکارهایی که به آنها اشاره شد را رعایت کنید و حتما باید در شرایط استرس‌زا برای رسیدن به آرامش چیزی بخورید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حجم وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌های غذایی تان را تغییر دهید. به طور مثال، اگر یک روز بعد از ظهر برای کاهش استرس از اسنک‌های چرب، شور، شیرین یا پُرکالری استفاده کرده‌اید، می‌توانید برای وعده شام یک غذای سبُک، کم‌کالری و گیاهی را انتخاب کنید تا تعادل دریافت کالری‌های روزانه بدن تان را مختل نکنید.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع: NetDoctor

۸ ماده غذایی ضد اضطراب در دوران کرونا
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو