خوراکی های پرکالری و اختلال در ریتم بیولوژیک بدن
8 اردیبهشت 1399 ساعت: 08:2



مصرف خوراکی های پرکالری مانند شیرینی خامه ای، نوشابه، چیپس سیب زمینی و... که معمولا با احساس لذت همراه هستند، بر ریتم طبیعی تغذیه بدن تاثیر منفی می گذارند. در نتیجه، ساعت های غذا خوردن تغییر می کند و تمایل به پرخوری و ریزه خوری افزایش پیدا می کند که زمینه ساز چاقی خواهند بود.
در کل، کاهش فعالیت جسمانی، افزایش استرس و تماشای طولانی مدت تلویزیون در دوران قرنطینه خانگی موجب تشدید این شرایط و تثبیت این عادت های غذایی غلط می شود که لازمه آن توجه بیشتر به این سبک از تغذیه و اصلاح آن است.

نباید فراموش کرد که شمار مبتلایان به چاقی از سال ۱۹۷۵ حدود ۳ برابر افزایش پیدا کرده است. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال 2016 بیش از 9/1 میلیارد بزرگسال اضافه وزن داشتند که از بین آنها بیشتر از 650 میلیون نفر چاق بودند. همچنین، ۳۹ درصد جوانان اضافه وزن و 13درصد چاق بودند. اضافه وزن با افزایش میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت و پرفشاری خون همراه است.

محققان آمریکایی در مورد چالش سلامت بشر به این نتیجه رسیده اند که مرکز لذت در مغز دوپامین ترشح می کند و با ساعت بیولوژیک بدن که مسئول تنظیم فیزیولوژیک روزانه است، ارتباط دارد. خوراکی های سرشار از کالری به دلیل ایجاداحساس لذت بیشتر، ریتم طبیعی تغذیه بدن را تغییر می دهند و عامل پرخوری و در نتیجه اضافه وزن و چاقی خواهند بود.

در کل، بدن انسان برای ذخیره سازی غذا سازگاری دارد تا برای دوره گرسنگی آماده شود. طبیعی است که طی فرایند غذا خوردن، تمایل به غذای بیشتر و ذخیره سازی چربی افزایش پیدا می کند زیرا بدن نمی داند که نوبت بعدی دریافت غذا کی خواهد بود. اما امروزه در مقایسه با دوران باستان که تهیه غذا مشکل بود، خوراکی های مختلفی در دسترس است که معمولا به خاطر شکر، چربی و کالری فراوان خوشمزه هستند و عامل اضافه وزن خواهند بود.

خوراکی های پرکالری رایج

- نوشابه: انواع نوشیدنی های گازدار و حاوی شکر بسیار خوشمزه هستند اما یکی از مهم ترین عوامل چاقی محسوب می شوند.

- شکلات: یکی از پرطرفدارترین تنقلات امروزی، شکلات است که در انواع طعم و مزه وجود دارد. شکلات تلخ یکی از مفیدترین انواع شکلات است اما به طور کلی در دسته خوراکی های پرکالری قرار می گیرد.

- کیک و شیرینی: مقدار کالری کیک و شیرینی به مقدار شکر، روغن و شیوه پخت شان بستگی دارد. برای انتخاب شیرینی های کم کالری بهتر است انواع خانگی حاوی کره و عسل انتخاب شود و افزودن خامه به کمترین حد ممکن برسد.

- غذاهای سرخ شده: انواع غذاهای سرخ شده مقدار زیادی روغن دارند. سبزیجات، ماهی یا گوشت، تفاوتی ندارد؛ در مصرف هر نوع ماده غذایی سرخ شده باید حد اعتدال رعایت شود. معمولا خوراکی های سرخ شده به دلیل داشتن روغن فراوان، طعم و مزه دلچسبی دارند و به همین دلیل تمایل به مصرف شان زیاد است.

- پنیر پرچرب: کلسیم و پروتئین موجود در این نوع از پنیر برای تامین نیازهای بدن لازم است اما به خاطر کالری بالا نباید در مصرف شان افراط کرد. یادتان باشد که میزان کالری به نوع پنیر و چربی شیر مورد استفاده در آن، بستگی دارد.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع:Pourquoi Docteur.fr

با این خوراکی ها از بی خوابی قرنطینه خانگی در امان بمانید!
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو