رمضان و سوزش معده؛ چرا و چه کنیم؟
7 اردیبهشت 1399 ساعت: 07:2



سوزش معده، جزء مشکلات رایج گوارشی و ناشی از ریفلاکس است. در وضعیت طبیعی، مواد غذایی با عبور از دریچه ای از مری به معده می رسند. این دریچه پس از عبور غذا، بسته شده و مانع از بازگشت محتویات معده به سمت مری می شود. اما گاه به خاطر شل شدن دریچه، محتویات معده به سمت مری برمی گردد. در نتیجه، اسید معده باعث سوزش جدار مری و لوله گوارش خواهد شد.
ازآنجا که بروز این درد و سوزش در ایام روزه داری بسیار آزاردهنده است، رعایت برخی اصول تغذیه ای صحیح برای پیشگیری و بهبود ضروری به نظر می رسد که در ادامه این مطلب به ۷ مورد از آنها اشاره کرده ایم:

۱. پرهیز از مصرف چربی‌ها

اولین توصیه، پرهیز از مصرف خوراکی های خیلی چرب مانند دنبه، لبنیات پرچرب و فست فودهاست. در واقع، چربی ها عامل شل شدن دریچه و افزایش ترشح اسید معده می شود. علاوه براین، تجزیه چربی ها فشار مضاعفی به عضلات معده وارد می کند که در نتیجه مانع از هضم کامل غذا خواهد بود.

علاوه بر کاهش گوشت و لبنیات پرچرب، استفاده از روغن در تهیه غذا را نیز باید به حداقل برسانید. همچنین از افزودن زیاد ادویه نیز اجتناب کنید زیرا به مخاط گوارشی آسیب زده و عامل درد خواهد بود.

۲. گنجاندن حبوبات و غلات در رژیم غذایی

تاثیر برخی از خوراکی ها طوری است که اسیدیته معده را تغییر نمی دهند. نان و غلات سبوس دار به خاطر وجود قندهای پیچیده جزء این مواد غذایی هستند. البته فیبرهای سرشار در حبوبات نیز چنین عملکردی دارند و با خنثی کردن اسید معده، درد و سوزش ناشی از ریفلاکس احتمالی دستگاه گوارش را کمتر می کنند.

۳. دقت در انتخاب نوشیدنی‌ها

اولین نوشیدنی برای کاهش سوزش معده، آبمیوه ها هستند زیرا اسیدیته آنها در معده مشکل ساز است. آب مرکبات و گوجه فرنگی چنین تاثیری دارند. البته باید در مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه و نوشابه نیز احتیاط به خرج داد زیرا سوزش معده را تشدید می کند.

۴. رعایت تعادل در غذا خوردن

به طور کلی، توصیه می شود در وعده های غذایی، از خوردن مقدار زیادی غذا در یک زمان خودداری شود. در واقع، بهتر است به جای 2 وعده غذای سنگین در ماه رمضان، دریافت غذا در 3 وعده سبک تر باشد. همچنین خوابیدن و انجام فعالیت جسمانی بلافاصله پس از صرف غذا نیز عامل بروز این درد خواهد بود.

۵. حفظ تناسب اندام

چاقی یکی دیگر از عوامل بروز درد و سوزش معده است. رابطه چاقی با این مشکل از آنجاست که چربی ها اطراف شکم به معده فشار می آورند و در نتیجه محتویات معده به سمت مری حرکت می کند. یادتان باشد که علت بروز چنین دردهایی در خانم های باردار یا هنگام پوشیدن لباس های تنگ نیز به این دلیل است.

۶. مدیریت استرس

امروزه کاملا اثبات شده است که حالات عصبی مانند استرس در بروز برخی از دردهای جسمانی تاثیر جدی دارند. در شرایط استرس زا، لقمه های غذا به خوبی جویده نمی شود و معده برای هضم باید فعالیت بیشتری داشته باشد. از طرفی، دستگاه گوارش تحت تاثیر سیستم عصبی است و استرس میزان ترشح شیره گوارشی را افزایش می دهد که سوزش ایجاد خواهد کرد. یکی از فواید آهسته و با آرامش غذاخوردن پیشگیری از این مشکل خواهد بود.

۷. احتیاط در مصرف برخی داروها

سوزش معده جزء عوارض جانبی برخی از داروهاست. به عنوان مثال، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نقش حفاظتی مخاط معده را کم می کنند که احساس درد تسریع می شود. آسپرین نیز دارویی است که چنین تاثیری خواهد داشت.

یادتان باشد که سوزش مداوم معده می تواند زمینه ساز التهاب مخاط مری شود که در صورت تداوم به زخم منجر می شود. اگر سوزش معده و ریفلاکس با رعایت توصیه های تغذیه ای و بهداشتی بهبود نیابد، حتما نیاز به مشورت با پزشک و تشخیص و درمان مناسب است.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع:lemidi-dz.com

تامین آب بدن در ایام روزه‌داری
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو