راهنمای ضدعفونی اماکن و محلات توسط نیروهای داوطلب
27 اسفند 1398 ساعت: 16:12



ضدعفونی اماکن و محلات صرفاً یک اقدام تکمیلی، احتیاطی و کمکی است که به شرط رعایت اصول بهداشتی مورد تاکید متخصصان و مراجع بهداشتی و درمانی از سوی همه مردم می‌تواند موثر باشد.
۱- در صورتی که از محلول وایتکس (دارای ۵٪ کلر) برای ضدعفونی سطوح محیطی با آلودگی متوسط (نیمه بحرانی نظیر واحدهای تجاری،اداری و خودروها) استفاده می کنید، ۱ واحد وایتکس را در 49 واحد آب (20 سی سی یا 4 قاشق غذاخوری وایتکس در یک لیتر آب) و برای سطوح با آلودگی زیاد (نظیر سرویس های بهداشتی) ۱ واحد وایتکس را در ۹ واحد آب حل کنید؛

نسبت 1 به 99 (10 سی سی یا 2 قاشق غذاخوری وایتکس در یک لیتر آب) نیز برای سطوح محیطی با آلودگی کم (غیر بحرانی نظیر ضدعفونی دست ها،سطوح خانگی و وسایل شخصی) توصیه می‌شود. (هر قاشق غذاخوری را معادل 5 سی سی در نظر گرفتیم).

۲- در صورتی که از پودر پرکلرین (دارای ۷۰٪ کلر) استفاده می کنید ابتدا ۱۵ گرم (معادل یک قاشق غذاخوری سر صاف) از این پودر را در یک لیتر آب حل کنید تا محلول مادر به دست آید؛ سپس برای استفاده از این محلولِ مادر، از نسبت‌ ۱ واحد محلول مادر در ۹ واحد آب برای ضدعفونی سطوح محیطی با آلودگی متوسط (نیمه بحرانی) و برای ضدعفونی سطوح محیطی با آلودگی زیاد از نسبت یک به یک استفاده کنید؛

نسبت 1 به 19 (50 سی سی یا 10 قاشق غذاخوری محلول مادر در یک لیتر آب) نیز برای سطوح محیطی با آلودگی کم (غیر بحرانی) توصیه می‌شود. (به ترتیب اولویت استفاده در اینگونه برنامه ها ذکر کردیم که معمولاً ضدعفونی سطوح با آلودگی متوسط در ابتدا مورد نظر است)


۳- تهیه و استفاده از غلظت‌های بیش از محدوده یاد شده می‌تواند منجر به آسیب‌های تنفسی و آسیب به سطوح فلزی و ... شود.

۴ - هیچ ماده شیمیایی دیگری (نظیر تاید، جوهرنمک و ...) را به محلول‌های مذکور اضافه نکنید.

۵- برای رقیق‌سازی حتماً از آب سرد استفاده کنید. (آب گرم، کارایی کلر را برای گندزدایی کاهش می‌دهد)

۶- هنگام آماده‌سازی و استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده، حفاظت فردی (استفاده از ماسک تنفسی، عینک یا شیلد محافظ چشم، دستکش، لباس و کفش مناسب) را رعایت کرده و تهویه لازم را از طریق روشن کردن هواکش و باز گذاشتن پنجره‌ها برقرار کنید.

۷- افرادی را که دارای علائم بیماری‌های تنفسی (نظیر سرماخوردگی و آنفلوانزا) هستند و یا مشکلات ریوی و تنفسی نظیر آسم و آلرژی و ... دارند، از همکاری در تهیه و استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده منع کنید

۸- محلول را به اندازه مصرف ۲۴ ساعت در ظروف درب‌دار پلاستیکی رقیق‌سازی کنید (خاصیت گندزدایی کلر پس از این مدت کاهش پیدا می‌کند.)

۹- محلی جداگانه، مخصوص و ایمن برای نگهداری مواد ضدعفونی‌کننده در نظر بگیرید؛ ظروف حاوی مواد ضدعفونی‌کننده، حتما حاوی برچسب اطلاعات و هشدارهای لازم باشد.

بخش دوم: قبل از شروع عملیات

۱۰- مردم را با اطلاع‌رسانی مناسب از اماکن و محوطه اطراف عملیات دور کنید.

۱۱- برای ضدعفونی داخل اماکن عمومی، تهویه مناسب را از طریق روشن کردن هواکش‌ها، سیستم‌های تهویه و باز گذاشتن پنجره‌ها برقرار کنید.

۱۲- برای ضدعفونی فضای خارجی محلات، اطلاع‌رسانی کنید که پنجره‌های طبقات ابتدایی منازل و اماکن عمومی باز نباشد.

۱۳- به متصدیان اماکن و مردم اطلاع‌ دهید که به منظور اثربخشی گندزایی، تا ۱۰ دقیقه پس از انجام عملیات، از سطوح و وسائل ضدعفونی شده استفاده نکنند.

۱۴- همچنین دقت کنید که به منظور اثربخشی هر چه بیشتر عملیات ضدعفونی، لازم است ابتدا سطوح مورد نظر نظافت شود.

۱۵- برای ضدعفونی با استفاده از دستمال پارچه‌ای نیز پس از آغشته کردن به محلول ضدعفونی و چلاندن آن، فقط به صورت رفت روی سطوح بکشید.

بخش سوم: توزیع مواد ضدعفونی‌کننده بین مردم

۱۶- سعی کنید توزیع به گونه‌ای باشد که موجب ازدحام نشود.

۱۷- آموزش‌های لازم (مواردی که در بخش اول ذکر شد) را به مردم ارائه کنید.

۱۸- ظروفی را که مردم برای دریافت محلول ضدعفونی‌کننده رقیق شده بر پایه کلر (وایتکس یا پودر پرکلرین) می‌آورند، درب‌دار و از جنس پلاستیک غیرشفاف باشد؛ همچنین آموزش دهید که در معرض نور آفتاب و یا در جوار وسائل حرارتی و در محل‌های پرحرارت و همچنین در دسترس کودکان قرار ندهند.

۱۹- در صورتی که محلول خام وایتکس یا پود پرکلرین تحویل مردم می‌دهید، نحوه رقیق‌سازی و استفاده از آن را در قالب توزیع یک تراکت یا بروشور بین آن‌ها آموزش دهید.

۲۰- تاکید کنید که به منظور اثربخشی هر چه بیشتر ضدعفونی، لازم است ابتدا سطوح مورد نظر نظافت شود.

بخش چهارم: پایان عملیات

۲۱- پس از پایان عملیات، ماسک، دستکش‌ و سایر وسائل یک بار مصرف را در سطل زباله درب‌دار بیاندازید، لباس‌ها را پس از تعویض در محلی جداگانه قرار دهید و قبل از تماس دست‌ها با مخاط چشم و بینی و دهان، آن‌ها را با آب گرم و صابون به خوبی بشویید.
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو