چگونه درباره دیدن فیلم‌ها و تصاویر غیراخلاقی به نوجوان‌مان تذکر بدهیم؟
2 اردیبهشت 1399 ساعت: 00:2



دستیابی به تصاویر و فیلم‌های غیراخلاقی در سنین پایین، آن‌هم با توجه به فناوری‌های جدیدی چون اینترنت، از مباحثی بسیار جدی و نگران‌کننده است که خانواده‌ها و سایر اقشار فرهیخته جوامع، به‌خصوص متخصصان علوم رفتاری و روانشناسان را به چالش کشیده و نگران ساخته است.
تحقیقات نشان می‌دهند که از هر دو نوجوان، یک نفر از سایت‌های ضداخلاقی دیدن می‌کند. این آمار در عین حال که نگران‌کننده است، نشان می‌دهد در دوره کنونی، بحث با نوجوانان در خصوص تصاویر و فیلم‌های مبتذل از اهمیت زیادی برخوردار است، اما سوال این است که دقیقاً از چه سنی، چگونه و با چه ترفندی این مسائل را به نوجوان گوشزد کنیم، طوری‌که نه ناشایست باشد و نه نابهنگام؟ دقیقا‌ً چه چیزی را باید گفت و چه چیزی را نباید گفت؟

بر اساس تحقیقی که اخیراً در کشور فرانسه انجام شده است، یک‌پنجم نوجوانان چهارده تا هفده ساله، دست‌کم یک بار در هفته فیلم‌ مستهجن نگاه می‌کنند و متاسفانه پنج درصد از آن‌ها روزی چند مرتبه!

بر اساس تحقیقی دیگر، پسران نوجوان در این زمینه فعال‌ترند! بیش‌تر این نوجوانان تنها برای دیدن فیلم‌های مبتذل به سراغ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌روند و دقیقاً به همین دلیل تلفن‌های همراه، طرفداران پر و پا قرصی در میان نوجوانان دارند.

از چه سنی در خصوص مسائل جنسی با بچه‌ها سخن بگوییم؟

روانپزشکان معتقدند که آموزش مسائل جنسی باید از همان کودکی آغاز شود. زمانی که فرزندتان را به توالت می‌برید، می‌توانید اعضای بدن را برای او توصیف کنید و قسمت‌های خصوصی بدنش را به او بیاموزید. اما برای توضیح مسائل جنسی عجله نکنید و آن‌ را به زمانی موکول کنید که فرزندتان با تبلت یا دیگر ابزارهای دیجیتالی عصر حاضر به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا می‌کند.

چگونه درباره مسائل جنسی با بچه‌ها حرف بزنیم؟

به‌طور کلی بیشتر پدر و مادرها نگاه خوبی در مورد صحبت کردن پیرامون مسائل جنسی با فرزند خود ندارند، اما والدین باید آگاهی خود را در این زمینه ارتقا ببخشند و تا آنجایی که می‌توانند به فرزندان خود آموزش‌های درست بدهند تا ضمن پیشگیری، اطلاعات صحیح و واقعی به آ‌ن‌ها بدهند.

باید با فرزندتان ارتباط مناسبی برقرار کنید. ارتباطی که همراه با احترام و با توجه به نیازهای نوجوان شما باشد، می‌تواند سپر محکمی برای جلوگیری از هرگونه آسیب از جمله مسائل جنسی باشد. در زمینه شیوه‌های ارتباط با نوجوان می‌توانید از مشاور نیز کمک بگیرید.

اشتباهاتی که نباید در حین صحبت از مسائل جنسی مرتکب شوید

دقت کنید وقتی پای موضوعی این‌چنین جدی که خط قرمزهای بسیاری نیز دارد به میان می‌آید، هرگز نباید از خودتان و نیز تجربه‌های زندگی جنسی‌تان حرفی به میان آورید. لازم است که خیلی کلی حرف بزنید.

قطعاً هیچ‌کس نمی‌خواهد با بچه‌اش در مورد چنین مسائلی بحث کند. شما بهتر از هر کسی فرزند خود را می‌شناسید و می‌دانید که چگونه با او صحبت کنید. مساله مهم صحبت کردن است. تنها شما می‌توانید از فرزندانتان محافظت کنید و آن‌ها را برای مواجه شدن با محتواهای نامناسب آنلاین آماده کنید. باید تلاش کنید به کنجکاوی فرزندتان با شجاعت و صداقت پاسخ دهید.

بحث کردن در مورد سلامتی جنسی باعث می‌شود فرزند شما ارتباطات مثبت‌تر و روانی سالم‌تر داشته باشد. اگر شما در مورد مسائل جنسی با فرزند خود صحبت نکنید، ممکن است خودش در اینترنت جستجو یا از دوستانش سوال کند و احتمالاً اطلاعاتی غلط بدست بیاورد: نوجوان کنجکاو است و تشنه دانستن!

ترجمه: عفت عباسیان
منبع: santemagazine.fr
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو