آیا مصرف دوزهای بالای ویتامینی درمان کننده کروناست؟
27 اسفند 1398 ساعت: 09:12



با همه گیر شدن کرونا، بازار برخی شایعات گرم شده است. به عنوان مثال، گفته می‌شود مصرف دوز بسیار بالایی از برخی ویتامین‌ها می‌تواند سبب درمان علایم کروناویروس شود.
کارشناسان پزشکی می‌گویند در حالی که بهترین شیوه پیشگیری از ابتلا به کروناویروس در درجه نخست، دوری از افراد مبتلا، عدم لمس صورت و شستشوی مرتب دستهاست، برخی به توصیه افراد غیرمتخصص رو به مصرف دوزهای بالای ویتامینی آورده‌اند که می‌تواند پرعارضه و حتی مرگبار باشد.

این روزها طرفداران طب‌های گیاهی و سنتی سعی می‌کنند با معرفی مواد غذایی خاص یا گیاهان دارویی، مکمل‌ها و جایگزین‌هایی برای روش‌های پیشگیری پیدا کنند. برخی از این توصیه‌ها از جمله روغن پونه کوهی، برگ مولین و سیر به شرطی که افراد، آنها را جایگزین دیگر مراقبت‌ها و مخصوصا شستن دست ها نکنند، بی ضرر است.

موضوعی که بیشتر موجب نگرانی شده است، توصیه به مصرف دوزهای بالایی از ویتامین C، A و D برای حفاظت از خود در برابر کروناویروس است. در حال حاضر، افرادی درمان‌های طبیعی خود را بر روی پیج های اینستاگرام شان، مصرف دوز 15 هزار میکروگرمی از ویتامین C که 166 برابر بیش از میزان نیاز روزانه بدن به ویتامین C است یا دوز 100 هزار میلی‌گرمی ویتامین D که 160 برابر نیاز روزانه است و حتی برخی دوز 24 هزار میلی گرمی ویتامین C که 266 برابر نیاز روزانه است را به فالورهای خود برای دور ماندن از ابتلا به کروناویروس توصیه می‌کنند و می‌گویند با تقویت سیستم ایمنی این ویروس توانایی ماندگاری در بدن را نخواهد داشت.

گرچه تقویت سیستم ایمنی در این روزها (که دارو یا واکسنی برای کروناویروس وجود ندارد)، بسیار مهم است اما فراموش نکنید دریافت دوز بالایی از برخی ویتامین‌ها مخصوصا ویتامین A می‌تواند مسمومیت‌زا باشد. در ضمن، میزان نیاز و کمبودهای یک فرد به ویتامین‌ها باید از طریق آزمایش خون مشخص شود. همچنین، به یاد داشته باشید میزان نیاز اطفال با بزرگسالان متفاوت است و مصرف دوز بالای برخی ویتامین‌ها می‌تواند آسیب های جبران ناپذیری ایجاد کرده و مخصوصا به پرده گوش صدمه بزند.

متخصصان تاکید می‌کنند که مردان روزانه 900 میکرو‌گرم و زنان 700 میکروگرم ویتامین A از طریق رژیم غذایی روزانه دریافت کنند. حداکثر دوز ویتامین A که می‌توان آن را مصرف کرد، 3 هزار میکروگرم است و مصرف دوز بالاتر با سرگیجه، تهوع، سردرد، کما و حتی مرگ همراه می‌شود.

مصرف دوز بالایی از ویتامین‌ها در دوران بارداری نیز با نقص‌های مادرزادی حین تولد همراه می‌شود. در مورد ویتامین D نیز مصرف دوز بالا با مشکلات گوارشی، درد معده، تهوع، استفراغ و بالا رفتن سطح کلسیم خون همراه است که خود می‌تواند زمینه ساز گیجی و آریتمی‌های قلبی و نارسایی کلیوی باشد. مصرف دوز بالای ویتامین C نیز گرچه به دلیل محلول بودن در آب خطرناک نیست اما می‌تواند زمینه ساز اسهال، تهوع و انقباض‌های عضلانی شود.

ترجمه: سمیه مقصودعلی
منبع: businessinsider
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو