دکتر بهزاد قربانی، روانپزشک و عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن‌سینا
جدا شدن از تلفن همراهتان بهترین هدیه برای فرزندانتان است
26 اسفند 1398 ساعت: 16:12



اغلب والدین وقتی برای فرزندان‌شان مشکلی پیش می‌آید فقط می‌خواهند آن را برطرف و همه چیز را درست کنند، اما گاهی آنها فقط به این احتیاج دارند که به حرف‌هایشان گوش بدهید.
به عنوان یک والد، بسیار مهم است که حضوری آرام برای فرزندانمان داشته باشیم و بتوانیم پناهگاه امن‌شان باشیم. برای رسیدن به این منظور ابتدا باید به فکر آرامش خودمان باشیم. مهم است که راهی بیابید تا خودتان را آرام کنید. مثلا می‌توانید به یک موسیقی آرام گوش دهید، یک فنجان قهوه بنوشید، کتاب بخوانید، فیلم مورد علاقه‌تان را ببینید، فوتبال تماشا کنید، نفس عمیق بکشید یا حتی یک زمان مشخص برای خود داشته باشید و به خود و کارهایتان در آینده فکر کنید. سپس با فرزندتان حرف بزنید و به صحبت‌هایش گوش کنید. یکی از بهترین چیزهایی که می‌توانید به فرزند خود هدیه دهید این است که از تلفن همراهتان جدا شوید، در کنار فرزندتان بنشینید و به او گوش دهید.

اغلب والدین وقتی برای فرزندان‌شان مشکلی پیش می‌آید فقط می‌خواهند آن را برطرف و همه چیز را درست کنند، اما گاهی آنها فقط به این احتیاج دارند که به حرف‌هایشان گوش بدهید.
به این فکر کنید که چه احساسی دارید زمانی که مشکلات خود را با دوستان‌تان در میان می‌گذارید. شما به آنها نیازی ندارید که به شما بگویند راه‌حل چیست. فقط می‌خواهید که شنیده شوید! در مورد فرزندتان هم همینطور است. با این کار فرزند شما احساس اعتبار می‌کند و می‌توانید با او پیوند برقرار کنید.

بیشتر ما عادت داریم مدام حرف بزنیم و نصیحت کنیم و خیلی خیلی کمتر گوش می‌کنیم. همین واقعیت ساده باعث فرار فرزندمان از سمت ما می شود و او را به سمت کسانی سوق می‌دهد که حرف‌هایش را می‌شنوند، بنابراین دوباره تاکید می‌کنم سعی کنید بیشتر حرف‌های فرزندتان را گوش کنید.

چگونه والدین می‌توانند در کنار فرزندشان خوش‌گذرانی کنند؟

گاهی اوقات زندگی برای والدین که مسوولیت‌ها و کارهای زیادی بر دوش دارند، می‌تواند بسیار خشک و جدی باشد، بنابراین باید کمتر سخت بگیریم، خوش بگذرانیم و با فرزندان خود بازی کنیم. برخی از والدین به‌خصوص پدرها گمان می‌کنند اگر با فرزند خود شوخی، خنده و بازی کنند احیانا غرور و ابهت پدرانه یا مادرانه‌شان آسیب می‌بیند و بچه‌ها حرف‌شنوی سابق را از ایشان نخواهند داشت. توصیه ما به شما این است که برنامه‌ریزی‌های روزانه و همیشگی را کنار بگذارید و در کنار فرزندتان باشید.

با او کارتون ببینید، منچ و شطرنج و پلی‌استیشن بازی کنید، فوتبال تماشا کنید، لباس‌های عجیب و غریب بپوشید، برقصید و سعی کنید با جنبه کودکانه از شخصیت خودتان ارتباط برقرار کنید. کودک شما به این وجهه از شخصیت شما نیاز دارد و با آن احساس راحتی می‌کند نه به وجهه نصیحت‌گر و پنددهنده شما که دائم می‌خواهد مراقب او باشد و به او بگوید این کار را بکن یا آن کار را نکن! این کار واقعا به ارتباط عاطفی شما با فرزندانتان کمک خواهد کرد. حالا آنها باور خواهند کرد که یک دوست دارند و نه صرفا پدر یا مادر مراقب و مواظب همیشه نگران.
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو