شناسایی فساد مواد غذایی در قرنطینه خانگی
30 فروردین 1399 ساعت: 08:1



یکی از اتفاقاتی که ممکن است در روزهای قرنطینه خانگی برای بعضی از خانواده‌ها پیش بیاید، فساد مواد غذایی به‌دلیل خریداری حجم زیادی از آنها یا فراهم‌سازی و پختن مقدار زیادتری از غذاهاست. خانواده‌هایی که جمعیت بیشتری دارند، بیشتر هم به خرید انواع مواد غذایی در حجم زیاد و همچنین پخت‌وپز غذاهای حجیم تمایل دارند و همین مساله، احتمال فساد مواد غذایی در خانه آنها را بیشتر می‌کند.
اگر نشانه‌های فساد مواد غذایی را نمی‌شناسید، خواندن این مطلب می‌تواند کمک فراوانی برای شما باشد.

آیا بوییدن کافی است؟

این کار نسبت به چشیدن مواد غذایی با هدف تشخیص فساد آنها ایمنی بیشتری دارد اما بدون خطا و نتیجه‌گیری اشتباه هم نیست. به این دلیل که همه میکروب‌ها باعث شکل‌گیری بو یا طعم بد یا ناخوشایند در مواد غذایی فاسد ‌شده نمی‌شوند. بنابراین، بهترین کار برای جلوگیری از فساد مواد غذایی، چسباندن برچسب تاریخ ذخیره‌سازی آنها روی بسته‌بندی‌شان است.

مایونز و نشانه های فساد

همه غذاهایی که مانند الویه، سالاد سیب‌زمینی و... حاوی مایونز هستند، باید بعد از 8 ساعت بیرون ماندن از یخچال دور ریخته شوند. منظور کارشناسان از ماندن بیرون یخچال، قرار گرفتن این غذاها در دمای بالاتر از 10 درجه سانتی‌گراد است. در صورت به پایان رسیدن تاریخ مصرف خود سس مایونز هم باید این کالا را دور بیندازید.

کره و نشانه های فساد

گرما، نور و هوا به‌راحتی کره را به فاسد می‌کنند و طعم و بوی ترشیده و ناخوشایندی به آن می‌دهند. اگر کره تازه را در یخچال نگهداری می‌کنید، حدود 2 هفته در یخچال با کیفیت مطلوب باقی می‌ماند. کره را می‌توان حدود 9 ماه نیز در فریزر نگهداری کرد، البته در صورتی که در بسته‌بندی اصلی‌ یا درون بسته‌بندی محکم قرار داشته باشد.

شیر و نشانه های فساد

باکتری‌ها خیلی سریع درون شیر رشد می‌کنند. بنابراین اگر بوی بدی در شیر احساس کردید یا اگر شیر باز شده برای چند ساعت بیرون از یخچال باقی ماند، حتما آن را دور بریزید. شیر از جمله مواد غذایی است که باید کاملا به تاریخ مصرف آن دقت کرد و هیچ تردیدی هم برای دور ریختن آن پس از انقضای تاریخ مصرف نداشت. بعضی از شیرها قابلیت فریز شدن تا 3 ماه هم دارند اما قطعا بافت طبیعی خودشان را از دست می‌دهند.

پنیر و نشانه های فساد
انواع پنیر سفت مانند چدار دارای ماندگاری زیادی هستند اما اگر هر گونه کپکی در هر نوع پنیری مشاهده کردید، باید آن را سریعا دور بریزید. پنیرهای نرم‌تر از چدار مانند موزارلا هم می‌توانند تا چند ماه ماندگاری داشته باشند. پنیرهای خامه‌ای هم بین 2 تا 3 هفته دوام دارند اما پنیرهای نرم مانند پنیر کوتاژ و ریکوتا فقط حدود 10 روز دوام می‌آورند.

گوشت چرخ‌کرده و نشانه های فساد

این‌که گوشت چرخ‌کرده تازه کمی قهوه‌ای‌رنگ شود، طبیعی است و لزوما معنای بدی ندارد. اما گوشت چرخ‌کرده تازه به اندازه تکه‌های کامل گوشت قرمز ماندگاری ندارد و نهایتا بین 1 تا 2 روز در یخچال دوام می‌آورد. بخشی از این فسادپذیری سریع به این برمی‌گردد که باکتری‌های روی سطح گوشت قرمز پس از چرخ‌ شدن با همدیگر ترکیب می‌شوند و تماس زیادی با یکدیگر پیدا می‌کنند. با این‌حال، گوشت چرخ‌کرده را می‌توان 3 تا 4 ماه در فریزر نگهداری کرد.

مرغ خام و نشانه های فساد

مرغ کامل، خردشده، بی‌استخوان‌شده یا چرخ‌شده باید در یخچال بماند و در عرض 2 روز مصرف شود یا پس از آن حتما باید در فریزر قرار بگیرد. برای استفاده از مرغ فریزری و باز شدن یخ‌زدگی حتما آن را در یخچال قرار دهید. دستورالعمل‌های لازم برای مدت‌زمان فریز کردن مرغ به ترتیب زیر هستند:

• مرغ کامل: ۱۲ ماه
•مرغ خردشده: ۹ ماه
•مرغ چرخ‌شده: ۳ تا ۴ ماه

تخم‌مرغ و نشانه های فساد

اگر تخم‌مرغ خام بدون شسته شدن و درون یک ظرف دربسته در یخچال قرار داده شود، می‌تواند بین 3 تا 5 هفته ماندگاری داشته باشد. تخم‌مرغ کامل، چه پخته و چه خام، به‌خوبی فریز نمی‌شود ولی شما می‌توانید زرده و سفیده تخم‌مرغ را هم بزنید و مایع حاصل‌شده را درون ظرف‌های دربسته و محکم بریزید و آن را درون فریزر بگذارید. غذاهای حاوی تخم‌مرغ هم بین 1 تا 2 ماه در فریزر باقی می‌مانند.

ماهی و نشانه های فساد

ماهی برای نگهداری در یخچال باید مقداری یخ همراه خودش داشته باشد. ماهی تازه و کامل هم در صورت تازه بودن، چشم‌های شفاف و کاملا باز دارد، نه چشم‌های تیره و تخت. پوست ماهی تازه هم براق و انعطاف‌پذیر است و نباید حالت لزج داشته باشد. فیله ماهی هم باید بوی تازگی داشته باشد و هیچ تیرگی یا خشکی‌ای هم در لبه‌های آن شکل نگرفته باشد. اگر گوشت ماهی تازه کاملا شل شده بود یا بوی بدی می‌داد، حتما آن را دور بریزید. ماهی خام و تازه نهایتا از زمان صید می‌تواند 2 روز در یخچال باقی بماند و بعد از آن باید درون کیسه‌های فریزری مناسب قرار بگیرد و درون فریزر گذاشته شود.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع: WebMD
چطور در قرنطینه خانگی، دورریز مواد غذایی را به حداقل برسانیم؟
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو