آیا شکر موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود؟
24 فروردین 1399 ساعت: 08:1



افراد زیادی از زیان های عادت به مصرف شکر آگاهند و دوست دارند، روزشان را بدون آن آغاز کنند اما این کار سخت و گاهی غیرممکن است زیرا 74 درصد غذاهای آماده حاوی قندهای پنهان هستند. حتی برندهایی که ادعا می‌کنند بدون شکر هستند در واقع، شکر سفید ندارند و تمام ترکیباتی که روی برچسب مواد تشکیل دهنده حاوی OSE هستند مثل گلوکز، ساکاروز و فروکتوز، حاوی واحدهای شکرند که تنها در نحوه هضم و جذب با هم تفاوت دارند.
سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید می‌کندکه تنها ۱۰ درصد از رژیم غذایی روزانه باید شامل شکر باشد. متخصصان تغذیه هم هشدار می‌دهند که شکر نه تنها سبب افزایش وزن و بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود بلکه بر سیستم ایمنی بدن هم تاثیرگذار است و می‌تواند سبب تضعیف قوای آن شود.

در حدود سال‌های ۱۹۷۰ در تحقیقی در همین زمینه، افراد قبل و بعد از آزمایش خون، قند مصرف کردند و بررسی‌ها نشان داد که بعد از مصرف شکر، برخی از گلبول های سفید خون در مقایسه با قبل رفتار تهاجمی خود در از بین بردن باکتری‌ها را از دست داده اند. ابتدا به نظر می‌رسید که مصرف شکر سلول‌های سیستم دفاعی را در کما فرو می‌برد اما بررسی‌های جدید روی موش‌ها نشان داده است که مصرف مقدار زیادی از شکر، بدن در مقابله با باکتری‌ها ناکارآمد می‌شود.

با این وجود متخصصان تاکید بر کاهش میزان مصرف شکر دارند زیرا به طور خلاصه شکر مسبب افزایش 2 برابری بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، سنگ کلیه و پوسیدگی دندان است. در ضمن، اشاره به این موضوع نیز لازم است که میزان کالری شکرهای مصنوعی و انواع طبیعی نظیر قند موجود در عسل یا شیره درخت افرا یکسان است.

ترجمه: سمیه مقصودعلی
منبع: health24.com

نمک زیادی سیستم ایمنی را ضعیف می کند
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو