کاهش استرس ناشی از قرنطینه با مواد غذایی
17 فروردین 1399 ساعت: 08:1



در دوران قرنطینه و خانه نشینی در حالی که مرتبا رسانه‌ها از هجوم ویروس کرونا خبری را منتشر می کنند و از تعداد مبتلایان و قربانیان آمار می‌‌دهند، مصرف مواد غذایی شیرین، انواع نوشابه‌ها و غذا‌های فراوری شده می‌‌تواند استرس و اضطراب را افزایش داده و در هموار کردن مسیر برای ابتلا به کرونا نقش داشته باشند. در حالی که با تغییر برخی مواد غذایی در رژیم روزانه، نه تنها می توانیم به حفظ تناسب اندام بلکه به سلامت روان مان نیز کمک کنیم.
توصیه‌‌های زیر مواردی هستند که در دوران قرنطینه خانگی، باعث می شوند تا استرس کمتری را تجربه کنید.

۱. کاهش میزان مصرف خوراکی های شیرین و صنعتی
شکر و غذا‌های حاوی قند زیاد، شاخص قند خون را به سرعت افزایش می‌‌دهند اما بعد از گذشت ۲ تا ۳ ساعت سطح قند خون مجدد افت کرده و این موضوع باعث می‌شود که نه تنها احساس گرسنگی کنید بلکه از نظر خلقی نیز دچار مشکل شوید. بنابراین، کاهش قند خون سبب افزایش هورمون‌های استرس یعنی کورتیزول و آدرنالین می‌شود و این موضوع بر خلق و خو اثر منفی دارد.

۲. افزایش مصرف منابع اسید‌های چرب امگا 3
چربی‌‌‌های امگا 3 مواد مغذی اساسی برای عملکرد مغز هستند و از آن در مقابل اضطراب و سایر مشکلات روانی محافظت می کنند. یادتان باشد که امگا 3 در ماهی‌‌‌های چرب، انواع مغزها به خصوص گردو، بذر کتان، چیا و روغن کلزا یافت می‌شود.

۳. مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی تریپتوفان
تریپتوفان، اسید آمینه ضروری است که در شیر و لبنیات و گوشت مرغ‌‌‌ به خصوص قسمت سینه یافت می‌‌شود و پیش‌نیاز تولید سروتونین در بدن است. بنابراین، برای حفظ سلامت روان خود در دوران قرنطینه سعی کنید غذا‌های سرشار از تریپتوفان میل کنید.

۴. بهبود وضعیت میکروبیوم روده
ترکیب میکروبیوم روده به طور قابل توجهی بر روحیه ما تاثیر می‌‌گذارد. پروبیوتیک‌‌های موجود در سبزیجات و غذا‌های تخمیر شده باعث رشد این باکتری‌های مفید می‌شوند. بنابراین توصیه می‌ شود میزان مصرف پیاز‌‌‌، سیر‌‌‌، تره فرنگی‌‌‌، کنگر فرنگی و سبزیجات برگ سبز و ماست و پنیر پروبیوتیکی را در رژیم روزانه تان افزایش دهید.

ترجمه: سمیه مقصودعلی
منبع: Lanutrition.fr
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو