علائم گوارشی کرونا و ۷ توصیه پیشگیرانه
11 فروردین 1399 ساعت: 12:1



شیوع ویروس کرونا امروزه یک چالش جدی در دنیا محسوب می شود و بر لزوم خودمراقبتی نسبت به پیشگیری نیز همواره تاکید می شود. گرچه تب، سرفه خشک و گلودرد از جمله شایع ترین علائم ابتلا به این بیماری هستند اما کرونا با نشانه های دیگری نیز بروز می کند و اختلالات گوارشی نیز ممکن است ناشی از ابتلا به کروناویروس باشد.
بر اساس مطالعه ای بر روی ۱۰۷ مرد و ۹۷ زن با میانگین سنی حدود ۵۵ سال، دیده شده که آزمایش کرونا در مورد آنها مثبت بوده است. تقریبا نیمی از این افراد به دلیل اختلالات گوارشی نظیر اسهال، استفراغ و دردهای شکمی به بیمارستان مراجعه کرده اند. حتی ۷ نفر از این افراد هیچ علامتی از مشکلات تنفسی نداشته و به تدریج با پیشرفت بیماری، اختلالات گوارشی نیز تشدید شده است.

همچنین، تحقیقات نشان می دهد که زمان شروع علائم و بستری شدن در بیمارستان برای این بیماران بیشتر از افرادی بوده است که علائم گوارشی نداشته اند. از همین رو، لازم است تا چنین علائمی را نیز جدی گرفته و اقدامات درمانی نظیر جبران آب بدن نیز هرچه زودتر انجام شود. اما توصیه های تغذیه ای موثری برای پیشگیری و حفظ سلامت سیستم گوارشی بدن وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

۱. از منابع غذایی فیبردار استفاده کنید. مصرف روزانه مواد غذایی سرشار از فیبر مانند حبوبات، میوه ها، سبزی ها و غلات سبوس دار به بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن کمک می کند و مانع از بروز اختلالات گوارشی نظیر یبوست خواهد شد.

۲. تحرک داشته باشید. سبک زندگی پرتحرک و انجام منظم ورزش در حفظ سلامت سیستم گوارش موثر است و موجب عملکرد بهتر روده ها و بهبود فرایند هضم و دفع مواد غذایی مصرفی می شود.

۳. آب فراوان بنوشید. نوشیدن آب با بهبود روند هضم و جذب غذا در دستگاه گوارش و پیشگیری از بروز یبوست، به منظور حفظ سلامت دستگاه گوارش توصیه می شود. البته نباید حجم زیادی آب را به یکباره نوشید زیرا هوا نیز وارد معده می شود که عامل سوءهاضمه خواهد بود.

۴. وعده های غذایی کوچک و متعدد میل کنید. وعده های کوچک غذا، راحت تر هضم شده و از همین رو، توصیه می شود به جای 3 وعده غذای بزرگ و سنگین، 5 وعده غذا با حجم کم میل شود.

۵. غذا را خوب بجوید. غذا خوردن یک مسابقه برای تمام شدن بشقاب نیست بلکه در این زمان باید هر لقمه به آرامی جویده شود تا علاوه بر لذت از طعم و ارسال به موقع پیام سیری به مغز، ذرات غذا با بزاق و شیره گوارشی کاملا مخلوط شده و هضم شان راحت تر انجام شود.

۶. مصرف برخی خوراکی ها را محدود کنید. علاوه بر رعایت تنوع و تعادل در رژیم غذایی برای حفظ سلامت عمومی و به خصوص سلامت سیستم گوارشی بدن نباید در مصرف ادویه جات، غذاهای چرب، کافئین دار و خوراکی های فرآوری شده افراط کرد. البته در صورت بروز علائم گوارشی باید از مصرف خوراکی های یاد شده به طور کامل خودداری کرد.

۷. در استفاده از سرویس بهداشتی تعلل نکنید. تاخیر در استفاده از سرویس بهداشتی باعث جذب بیشتر آب مدفوع شده و در نتیجه دفع را مشکل تر می کند. همچنین باید توجه داشت که اسهال بیشتر از ۳ روز، مدفوع همراه خون یا سیاه رنگ، خستگی یا کاهش وزن بی دلیل، تدوام حالت تهوع، ریفلاکس، تب و دردشکمی، درد در روده ها، تسکین یا تشدید درد شکم هنگام غذا خوردن و مشکل در بلع غذا از جمله موارد هشدار ابتلا به بیماری های گوارشی است که باید جدی گرفته شوند.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع: Doctissimo.fr
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو