۵ ماده مغذی مقوی برای مو!
9 فروردین 1399 ساعت: 14:1



داشتن رژیم غذایی متعادل، متنوع و متناسب، همه ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز پوست و موی شما را در اختیار بدنتان قرار می‌دهد و می‌تواند باعث رشد سریع‌تر مو شود، به‌خصوص اگر ریزش موها ناشی از کمبودهای غذایی بوده باشد.
تقریبا هیچکس نیست که از داشتن موهای خوش‌حالت و سالم و درخشان بدش بیاید. شاید جالب باشد بدانید که موهای شما هر ماه حدود 1.25 سانتی‌متر و تقریبا 15 سانتی‌متر در سال رشد می‌کند، اما اینکه سرعت رویش مو چقدر باشد به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از سن و وضعیت سلامتی گرفته تا ژنتیک و رژیم غذایی.

درست است که شما نمی‌توانید مسائلی مانند سن یا وضعیت ژنتیکی را که از پدر و مادرتان به ارث بردید، تغییر دهید اما رژیم غذایی یکی از آن مسائلی است که 100درصد در اختیار شماست. درواقع، رژیمی که نتواند همه مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کند، می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

غذاهای مقوی برای افزایش رشد مو
1. تخم‌مرغ
تخم‌مرغ یکی از منابع عالی پروتئین و بیوتن برای بدن است که هر دو برای رشد موها ضروری هستند. خوردن پروتئین به مقدار کافی، عامل مهمی در تسریع رشد موهاست چون بخش عمده فولیکول‌های مو را پروتئین تشکیل می‌دهد، بنابراین کمبود پروتئین دریافتی از رژیم غذایی یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

بیوتن برای ساخته شدن کراتین که نوعی پروتئین محسوب می‌شود، ضروری است. کراتین پروتئینی است که بخشی از ساختار مو را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل هم هست که مکمل‌های بیوتن از محصولات مهم جلوگیری از ریزش مو است. محققان می‌گویند افزایش مصرف بیوتن می‌تواند باعث تسریع رشد موها در افرادی شود که دچار کمبود این ویتامین هستند. اگرچه کمبود بیوتن در افرادی که رژیم غذایی متعادل دارند، شایع نیست و شواهدی وجود ندارد که در افراد معمولی سالم، مصرف بیشتر بیوتن بتواند تاثیری بر رشد مو یا سرعت آن داشته باشد.

از طرف دیگر تخم‌مرغ منبع خوب روی و سلنیوم است و همین مساله آن را به یک منبع بی‌نظیر برای موها تبدیل می‌کند.

2. انواع توت‌ها
خانواده توت‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که موهای شما به آنها برای رشد بهتر نیاز دارند. از جمله ویتامینC که یک ترکیب آنتیاکسیدانی قوی است. آنتی‌اکسیدان‌ها از فولیکول‌های مو در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کنند. به عنوان مثال یک فنجان توت فرنگی 141درصد ویتامینC مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند.
علاوه بر این بدن شما از ویتامینC برای ساختن کلاژن استفاده می‌کند و کلاژن پروتئینی است که باعث استحکام موها شده و نمی‌گذارد خشک و شکننده شوند. یک خاصیت دیگر ویتامینC کمک به جذب بهتر آهن در رژیم غذایی است. پایین بودن سطح آهن در بدن منجر به کم‌خونی می‌شود که یکی از علت‌های ریزش موست.

3. اسفناج
اسفناج سرشار از آهن، فولات، ویتامینA، C و... است که همگی شما را یک قدم به داشتن موهای سالم‌تر نزدیک می‌کند. ویتامینA به سلول‌های پوستی کمک می‌کند تا سبوم بیشتری تولید کنند. سبوم مادهای روغنی است که در رطوبترسانی به سر و موها نقش دارد. یک فنجان اسفناج حدود 30 گرم است که 54 درصد نیاز روزانه شما به پیشسازهای ویتامینA را تامین می‌کند.

اسفناج همچنین یکی از منابع آهن گیاهی است که به رشد بهتر موها کمک می‌کند. آهن باعث می‌شود که گلبول‌های قرمز بتوانند اکسیژن را به همه قسمت‌های بدن حمل کنند تا در فرایند متابولیسم و رشد و نمو بدن مورد استفاده قرار بگیرد.

4. ماهی‌های پرچرب
ماهی‌های پرچرب مانند سالمون جزو بهترین منابع اسید چرب امگا3 هستند که با رشد موها مرتبط است. در یک مطالعه که با شرکت 120 خانم انجام شده است، مشخص شد که استفاده از مکمل امگا3، امگا6 و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند باعث کاهش ریزش مو و افزایش حجم موها شوند. در مطالعه دیگری نیز مشخص شده است که مکمل‌یاری با روغن ماهی می‌تواند منجر به کاهش ریزش مو و افزایش رشد موها در خانم‌هایی شود که از نازک بودن تارهای موی خود شکایت دارند.

از طرف دیگر ماهی‌های پرچرب جزو منابع خوب پروتئین، سلنیوم، ویتامین‌های گروهB و... محسوب می‌شوند که می‌توانند در افزایش سلامتی موی شما موثر باشند.

5. فلفل شیرین
مصرف فلفل شیرین هم می‌تواند به شما کمک کند تا موهای سالمتری داشته باشید! فلفل شیرین منبع خوب ویتامینC است که به رشد موها کمک می‌کند. فلفل‌های زرد تقریبا 5.5 برابر یک پرتقال ویتامینC دارند. ویتامینC در ساخته‌شدن کلاژن نقش دارد که باعث محکم شدن موها می‌شود و به دلیل نقش آنتی‌اکسیدانی، از بروز تاثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد بر مو ممانعت می‌کند. از طرف دیگر فلفل شیرین منبع ویتامینA نیز هست که باعث تحریک رشد موها می‌شود.


مترجم: مستانه تابش
منبع: healthline
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو