ریش، سبیل و موی سر در معرض آلودگی با کروناویروس
در ایام شیوع کروناویروس موهایتان را بعد از ورود به خانه بشویید
8 فروردین 1399 ساعت: 18:1



برای این‌که در سطح خیابان و مراکز عمومی، از کروناویروس در امان باشید، موهای خود را بپوشانید. اگر خانم هستید، مو و ابروی‌تان را بپوشانید. اگر آقا هستید، کلاه بر سر بگذارید یا ریش‌ و سبیل‌تان را بتراشید.
در دوران شیوع کروناویروس، بازار شایعه‌های عجیب و غریب داغ است و در بعضی از سایت‌ها و صفحات مجازی، مطالبی می‌خوانیم که مبنای علمی ندارند. با این حال وقتی افراد برای خریدهای ضروری یا فعالیت‌های اضطراری، از منزل خارج می‌شوند، نگران‌اند که ویروس کرونا روی موی سر یا ریش و سبیل آنها بنشیند و با آنها به اعضای خانواده منتقل شود. آیا واقعا کروناویروس روی موی افراد می‌نشیند و باعث آلودگی سایر افراد می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش بهتر است ابتدا بررسی کنیم که کروناویروس روی سطوح چه مدتی فعال باقی می‌ماند؟

مدت زمان فعال ماندن کروناویروس روی سطوح
مو هم یک سطح جامد است و باید با آن مانند سطح چوب، شیشه یا هر سطحی که فکرش را می‌کنید، برخورد کنیم. کروناویروس روی سطوح از چند ساعت تا چند روز باقی می‌ماند؛ در مورد مو هم همین‌طور است. کروناویروس روی سطوح پلاستیکی و فلزی، 2-3 روز فعال است. با این حال برخی متخصصان معتقدند که این ویروس، بر سطوح متخلخل، زمان کمتری فعال است، مو هم جز آن دسته مواد متخلخل محسوب می‌شود.

موی خانم‌ها بیشتر در خطر است یا آقایان؟
مسلما چون آقایان شال و روسری ندارند، موی آنها بیشتر در معرض خطر نشستن ویروس کرونا قرار دارد.

جنس مو مهم است
همان‌طور که مطلع هستید، ویروس کرونا در محیط‌های چرب بیشتر فعال می‌ماند بنابراین جنس مو نیز در نشستن کروناویروس بر مو تاثیر می‌گذارد.
•موی چرب: اگر موی چرب دارید و کف سرتان خیلی زود چرب می‌شود، احتمال این‌که ویروس روی موی شما بنشیند بیشتر است.
•موی خشک: مویی که دیر چرب می‌شود، کمتر در معرض ویروس کرونا قرار می‌گیرد.

چطور موها را از خطر کرونا ایمن کنیم؟
مو را با شامپو بشویید. اگر به دلایل اضطراری مجبورید از منزل خارج شوید، حتما بعد از بازگشت، موهای‌تان را در حمام با شامپو بشویید. ماده سورفکتانت که در فرمول شامپو است، با مولکول‌های چربی روی مو ترکیب می‌شود و تمام آلودگی‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها که نوعی چربی در سطح خود دارند را از روی مو می‌زداید.

آیا باید موها را مانند دست‌ها روزی چند بار شست؟
خیر. موضوع دست فرق دارد. یک انسان در طول روز ده‌ها بار به صورتش دست می‌زند و اگر دستش به ویروس آلوده باشد، مجاری ورودی صورت، بینی، چشم، گوش و دهان را به این ویروس آلوده می‌کند. مو روی سر است و به‌طور مستقیم با صورت تماس ندارد، مگر این‌که دست‌تان را به موی آلوده بزنید و حالا به صورت‌تان بکشید، بنابراین لازم نیست در روز چندین بار موهای‌تان را بشویید، فقط وقتی از بیرون به منزل آمدید، وارد حمام شوید و موهای‌تان را با شامپو بشویید.

احتیاط لازم برای موهای بلند
اگر خانم‌ها موهای‌شان را از روسری بیرون می‌گذارند، باید مراقب باشند، خارج از منزل، موهای بلند آنها روی صورت‌شان یا سایر سطوح کشیده نشود.

آرایشگاه رفتن ممنوع!
پیش از تعطیلات نوروز، بسیاری از سالن‌های آرایش زنانه تعطیل شد اما متاسفانه آرایشگاه‌های مردانه، همچنان در ایام نوروز و شیوع کرونا فعالیت می‌کنند زیرا معتقدند موی مردها کوتاه است و در معرض کروناویروس قرار نمی‌گیرد. این تصور کاملا غلط است و در سلمانی مردانه، ویروس کرونا با احتمال زیادی ممکن است منتقل شود. لطفا این خطر را جدی بگیرید زیرا افراد در فاصله کم با هم در تماس نزدیک هستند.

ترجمه: یاسمین ثریا
منبع: www.today.com
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو