در صورت ابتلا به کروناویروس در بارداری چه کنیم؟
بارداری و کرونا
7 فروردین 1399 ساعت: 17:1



خانم‌های باردار هنوز مشغول هشدارهای مربوط به پیشگیری از آنفلوانزای فصلی و تزریق واکسن آنفولانزا بودند که خبر شیوع کروناویروس جدید منتشر شد و این سوال به وجود آمد که آیا این ویروس هم همانند ویروس آنفلوانزا‌ می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد یا خیر.
بر اساس داده‌های سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا هنوز هیچ اطلاعاتی در رابطه با تاثیر این ویروس بر مادران باردار و جنین‌شان در دسترس نیست
اما از آنجا که بارداری سبب بروز تغییرات ایمونولوژیک و فیزیولوژیک در بدن زنان‌ می‌شود به طور حتم زنان باردار بیش از سایرین در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند.

علایم کرونا ویروس در زنان باردار

علایم این بیماری از جمله سرفه و تنگی نفس و تب در زنان باردار همانند سایر افراد بروز‌ می‌کند.
احتمال بروز علایم شدید تر و بالا رفتن نرخ مرگ و‌ میر نیز در زنان باردار به دلیل نقص سیستم ایمنی، از دیگر اقشار و گروه‌های جامعه بیشتر است.
آنچه مسلم است اینکه زنان باردار برای پیشگیری باید مانند سایر افراد بهداشت شخصی را به خوبی رعایت کنند و دست‌ها را مرتبا بشویند و تا جای ممکن از افراد آلوده و بیمار دور بمانند و در صورت ابتلا در قرنطینه باشند و تحت درمان اورژانسی قرار بگیرند.

عوارض عفونت ویروسی در زنان باردار

متاسفانه هنوز در رابطه با عوارض بیماری در زنان باردار مبتلا به کروناویروس اطلاعاتی در دسترس نیست
اما از آنجا که علایم این بیماری بسیار شبیه به سارس است به نظر‌ می‌رسد ابتلا به آن در سه ماهه نخست بارداری و تب شدید احتمال بروز نقص‌های مادرزادی در جنین را بالا‌ می‌برد و احتمالا همانند سایر عفونت‌های ویروسی و آنفولانزاهای فصلی‌ می‌تواند زمینه ساز خونریزی و سقط جنین باشد.

نگاهی به تحقیقات انجام شده

تحقیق کوچکی روی ۹ زن باردار مبتلا به ویروس کرونا در وهان چین انجام شده است.

این زنان همگی بین ۲۶ تا ۴۰ سال سن داشتند و در سه ماه سوم بارداری به سر‌ می‌بردند. دو نفر از این زنان دچار اختلالات دوران بارداری و به پره اکلامپسی و فشار خون بالا مبتلا بودند.
همه خانم‌های باردار در این تحقیق پس از ابتلا به کرونا ویروس در بیمارستان بستری شده و از دستگاه کمک تنفسی و درمان آنتی بیوتیکی بهره‌مند شدند.۶ نفر نیز درمان‌های ضد ویروسی دریافت کردند.

بر اساس نتایج این تحقیق که مشروح آن در مجله لانست منتشر شده است هر ۹ مادر توانسته‌اند به روش سزارین در سلامت کامل نوزادان خود را به دنیا آورند گرچه دو نوزاد دچار زجر جنینی شدند و ۲ نوزاد نیز پیش از موقع متولد شدند.

متاسفانه از آنجا که این زنان همگی در سه ماهه آخر بارداری به سر‌ می‌بردند اطلاعاتی در مورد عوارض عفونت ویروسی کرونا بر زنان باردار در سه ماهه نخست و دوم بارداری و همچنین زنانی که به روش طبیعی زایمان‌ می‌کنند در اختیار نیست.

گزارش‌هایی از چین در رابطه با انتقال بیماری از مادر مبتلا به نوزاد تازه متولد شده نیز ارسال شده است اما آزمایشات آب آمنیوتیک و شیر مادران نشان داده است که این مایعات آلوده به کروناویروس نیستند.

این بدان معنی است که ویروس از طریق جفت منتقل نمی‌شود و احتمالا نوزادان پس از تولد در معرض بیماری قرار گرفته‌اند.همچنین در مورد عوارض دراز مدت این عفونت در بدن مادران و نوزادان اطلاعات کافی در دسترس نیست.

در صورت ابتلا به کروناویروس در بارداری چه کنیم؟

در صورتی که به علایم کروناویروس در دوران بارداری مبتلا شده‌اید فورا با متخصص زنان تماس گرفته و به اورژانس مراجعه کنید تا بستری شوید.

به زنان تازه فارغ شده‌ای که به این ویروس مبتلا شده‌اند توصیه‌ می‌شود در قرنطینه بمانند و از آنجا که این ویروس با سرفه و عطسه و ترشحات مخاطی منتقل‌ می‌شود بهتر است تا جای ممکن با نوزاد خود در ارتباط نباشند.

اگر به ناچار نوزاد کنار مادر است، مادر مبتلا برای پیشگیری از ابتلای نوزادش به ویروس باید از صحبت و عطسه و سرفه در نزدیکی نوزاد خودداری کند.

در طول شیردهی باید از ماسک‌های محافظ صورت استفاده شود و مادر قبل از تعویض پوشک یا شیردهی و حین ارتباط با نوزاد دستانش را بشویند و نکات بهداشتی را رعایت کند.
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو