بیماران کلیوی مراقب عفونت و کرونا باشند
23 اسفند 1398 ساعت: 22:12



معمولا زمانی که فردی به یک بیماری مزمن مانند بیماری کلیوی مبتلا می‌شود، به‌دلیل تغییراتی که در عملکرد سیستم دفاعی بدن و متابولیسم او اتفاق می‌افتد، ممکن است در معرض اُفت سیستم ایمنی و مشکلات ناشی از آن مانند بیماری‌های عفونی یا ویروسی قرار بگیرد. یکی از مشکلاتی که این روزها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، ابتلا به کروناویروس است که در صورت نقص سیستم ایمنی می‌تواند فرد بیمار را به دردسر بیندازد.
معمولا زمانی که فردی به یک بیماری مزمن مانند بیماری کلیوی مبتلا می‌شود، به‌دلیل تغییراتی که در عملکرد سیستم دفاعی بدن و متابولیسم او اتفاق می‌افتد، ممکن است در معرض اُفت سیستم ایمنی و مشکلات ناشی از آن مانند بیماری‌های عفونی یا ویروسی قرار بگیرد. یکی از مشکلاتی که این روزها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، ابتلا به کروناویروس است که در صورت نقص سیستم ایمنی می‌تواند فرد بیمار را به دردسر بیندازد. از آنجایی که معمولا افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی می‌توانند در معرض بیماری‌های عفونی هم قرار بگیرند، بنابراین برای آنان مانند بسیاری از بیماران دیگری که در خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و بیماری‌هایی مانند کروناویروس هستند، توصیه‌های مشخصی وجود دارد.

به‌عنوان اولین نکته باید بدانیم افرادی که تغذیه نامناسبی دارند، حتما عملکرد سیستم ایمنی بدن‌شان خوب نخواهد بود و چنین کسانی در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی یا کرونا قرار می‌گیرند. حالا زمانی که فردی هم‌زمان با کرونا دارای یک بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، چاقی یا مشکلات کلیوی باشد، بیماری کرونا می‌تواند برای او دردسرساز شود. رژیم‌های غذایی ناسالم از طریق افزایش میزان رادیکال‌های آزاد در بدن باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند و بستر مناسبی را برای ابتلا به عفونت فراهم می‌کنند. زمانی که بیمار کلیوی با تضعیف سیستم دفاعی بدن مواجه شود و بدن او در معرض عوامل بیماری‌زا قرار بگیرد، خطر ابتلا به کرونا هم در بدنش بالا می‌رود. به همین دلیل هم نوع رژیم غذایی در 3 مرحله برای تقویت سیستم ایمنی این بیماران اهمیت دارد. این ۳ مرحله شامل پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی، طول درمان بیماری‌های عفونی و دوره بازسازی بدن بعد از سپری کردن دوره درمانی بیماری‌های عفونی است.

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی یا پیشگیری از اُفت قدرت سیستم دفاعی در بدن افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی، توصیه می‌شود که این افراد حتما پروتئین کم‌چرب و باکیفیت کافی، میوه و سبزی مناسب و همچنین خواب کافی داشته باشند. ضمن این‌که این افراد باید مصرف شیرینی‌ها، غذاهای صنعتی و آماده یا کنسروی را بسیار محدود کنند. با این کار هم سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها تقویت می‌شود و هم احتمال ابتلا به تحلیل عضلانی و از‌دست‌رفتن بافت‌های ماهیچه‌ای بدن به حداقل ممکن می‌رسد.

اگر این بیماران به بیماری‌های عفونی مبتلا شدند، باید برای تسریع روند درمان پروتئین کافی و چربی‌های مفید را در برنامه غذایی خود داشته باشند و از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی، چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع تا جایی که می‌توانند خودداری کنند. چربی‌های مفید شامل انواع مغزدانه‌های خام یا روغن‌های گیاهی مفیدی مثل روغن زیتون می‌شوند و چربی‌های مضر شامل چربی‌های موجود در خوراکی‌های صنعتی یا چربی‌های قابل مشاهده موجود در انواع گوشت‌ها می‌شوند.

به یاد داشته باشید که اگر بیماران کلیوی مانند سایر افراد بیش از اندازه چاق یا بیش از اندازه لاغر باشند، باز هم سیستم دفاعی بدن‌شان در برابر عوامل بیماری‌زا به‌خوبی عمل نمی‌کند و آنان را به دردسر می‌اندازد.

نویسنده: ندااحمدلو
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو